pseudomonas

05-10-2010 om 17:03 uur

mijn dochter van 9 blijkt een pseudomonas bacterie te hebben in een kweekje van haar longen. zijn er andere ziekten dan c.f. waar dit ook bij voorkomt?  
Als ik op "pseudomonas" google kom ik alleen bij c.f. uit. Ze is nl. al eerder uitgebreid onderzocht op c.f. en dat heeft ze niet.

Login of registreer om te reageren
05-10-2010 om 18:31 uur

Dit is wat ik ervan gevonden heb.
Zelf geen ervaring mee is ze nu aan de antibiotica?

De ziekenhuisbacterie Pseudomonas aeruginosa is in het lichaam van mensen een verdwaalde ongewenste gast: hij woont normaal gesproken in moestuintjes, onder de grond. Hij leeft ook in plassen en meren, en zit soms zelfs op je huid. Niets aan de hand. Maar zodra je een wondje hebt en hij naar binnen glipt is ‘ie minder plezierig. Zeker voor mensen met een verzwakt immuunsysteem. En die vind je vooral in het ziekenhuis, vandaar ook dat hij vooral daar berucht is.

Login of registreer om te reageren
05-10-2010 om 21:44 uur

Volgens mij kan een pseudomonas infectie in principe bij iedereen voorkomen. Het is een bacteriële infectie zoals er wel meer zijn. Bij gezonde mensen zal je immuunsysteem alleen adequater reageren waardoor het minder snel voorkomt (en als het al voorkomt sneller opgeruimd wordt) dan bij mensen met een longziekte zoals bijvoorbeeld CF. Als je veel slijm in je longen hebt is dat een lekkere voedingsbodem voor bacterien, waardoor ze zich daar makkelijker voortplanten en een infectie kunnen veroorzaken.

Login of registreer om te reageren
06-10-2010 om 11:27 uur

Hallo MdB

Ik heb COPD GoldIV en 3 maanden geleden is er bij mij ook de pseudonomas bacterie vast gesteld.

Login of registreer om te reageren
12-11-2010 om 20:24 uur

Dat is geen fijn idee. Hoe gaat het inmiddels? Heeft je dochter longontsteking gehad? Bronchiëctasieën is een ziekte waarbij de pseudomonas bacterie zich in de longen kan vestigen. Deze ziekte komt echter sporadisch voor, maar gaat gepaard met longontstekingen.

Login of registreer om te reageren
12-11-2010 om 22:21 uur

Ik loop momenteel stage op longrevalidatie voor kinderen en daar hebben heel veel kinderen pseudomonas. Het hoeft niet zo ernstig te zijn en je kan het ook gewoon weer kwijtraken. Het wordt veel aan CF gelinkt omdat deze patiënten er minder snel vanaf komen en er chronisch mee gekoloniseerd raken, wat hun longen beschadigd. Ik zou aan de arts van je dochter vragen wat het in haar geval kan betekenen, maar in ieder geval niet meteen gaan panikeren aan de hand van de info die je op internet leest!

veel succes,
Sien

Login of registreer om te reageren
13-11-2010 om 06:52 uur

Bedankt voor jullie info. De pseudomonas is gelukkig weg! Mijn dochter heeft inderdaad longontstekingen gehad en daarvoor in het ziekenhuis gelegen, ze had het daar opgelopen.

Login of registreer om te reageren