Hyperventilatie

12-10-2005 om 13:30 uur

Hoi allemaal,

Ik heb sinds gister te horen gekregen dat ik last van hyperventilatie heb, nou ben ik hier niet zo bekend mee behalve dan dat ik er last van heb...zijn er nog meer mensen die dit hebben?mijn longarts denkt dat het voornamelijk hyperventilatie is en hele lichte astma. ik zelf heb daar nog een beetje mijn twijfels over omdat als ik nu terug kijk dat ik in een periode van een jaar misschien maar 10x (dat ik het weet) last van hyperventilatie heb gehad...

Reacties zijn welkom!

Liefs nina :W

Login of registreer om te reageren
12-10-2005 om 14:57 uur

Hey Nina,

Ik heb laatst op internet veel gelezen over Buteyko ademhalingstechniek, en op al die sites wordt gesteld dat de meeste astma patiënten eigenlijk continue in staat van (lichte) hyperventilatie zijn. Of dat waar is weet ik niet, maar ik heb het testje dat ik op die site (http://www.buteyko-instituut.nl, dan cursusinformatie en dan het oranje blokje hyperventilatietest) kon vinden gedaan en scoorde daar erg slecht (eerste keer 7 seconden en 2e keer met veel moeite 20 seconden). Ik heb een aantal mensen in mijn omgeving gevraagd ook die test te doen en mensen zonder astma scoorden 35 of hoger, nog 1 iemand die ik ken met astma scoorde ook laag, dus er zit wel verschil in.
Misschien weet jouw arts hier ook meer over, of kan hij uitleggen waarom het wel of niet zou kunnen kloppen? Buteyko-instructeurs beweren dat als astma patiënten leren om niet te hyperventileren, ze vaak tot 90% minder luchtwegverwijders nodig hebben, omdat je met die ademhalingstechnieken ook een aanval kunt overbruggen en zelfs op langere termijn ook minder ontstekingsremmers. Ik zelf ben  enigszins sceptisch maar wel geïnteresseerd, vooral omdat ik vaak het gevoel heb dat ik wel voldoende lucht kan inademen maar me toch niet lekker voel (hartslag snel/ onregelmatig en ademhaling voelt niet rustig aan). Op dit forum is het voorzover ik weet niet echt de bedoeling alternatieve therapieën aan te prijzen, maar ik dacht dat jij misschien ook wel hierin geïnteresseerd zou zijn. Als je meeste klachten inderdaad veroorzaakt worden door hyperventilatie en je zou dat kunnen aanpakken met een nieuwe ademhalingstechniek, voel je je daarna misschien helemaal gezond voor de rest van je leven? Zou mooi zijn, toch? Als je interesse hebt, kun je misschien ook wat rondneuzen op die (en andere) sites, en laat me zeker weten wat je erover denkt! Kan ik ook wat ideeën uitwisselen hierover, misschien dat ik ooit die therapie wel eens wil proberen. Het kan in elk geval geen kwaad lijkt me.
Groetjes!

Login of registreer om te reageren
12-10-2005 om 16:11 uur

Hoi Grietje

Ik heb de test ook gedaan en het verste wat ik kon halen is 13/14 sec. Nou krijg ik cesear therapie(dat ga ik binnekort volgen), gewoon fysio maar dan voor het ademhalen als het goed is helpt dit wel. Ik ben ook niet zo in voor het alternatieve circuit maar ze bieden het mooi aan daar!maar misschien heb j ook hyperventilatie. mijn longarts zei overigens wel dat het voor een heleboel mensen met astma het sowieso verstandig was om die ademhalingsoefeningen te leren...maar goed zodra ik het gedaan heb laat ik jullie het zeker weten!

En alternatieve therapie kan zeker geen kwaad, ik geloof in ieder geval in homeopathie. het enige wat wel moet is het geloven. als je per defenitie denkt: dit kan niet zal het waarschijnlijk neit werken.

Liefs nina

Login of registreer om te reageren
12-10-2005 om 17:10 uur

Hey Nina,
ik heb door zangles, muziekles en logopedie al erg veel ademhalingsoefeningen gehad en buikademhaling aangeleerd, maar dit is totaal anders dan die Buteyko methode. Bij klassieke ademhalingstherapie wordt juist geleerd dat je diep moet ademhalen (met je middenrif) ipv oppervlakkig met alleen je borstkast. Hierdoor adem je meer lucht in, terwijl de Buteyko-mensen juist denken dat je als astma patiënt eigenlijk standaard al teveel lucht wilt inademen. Ik vond dat eerst ook een raar idee maar kan me er toch wel iets bij voorstellen. Als dhr. Buteyko (russische longarts) gelijk heeft, werken al die standaard ademhalingstherapieën dus juist averechts! Ik sta wel open voor nieuwe ideeën en daarom heeft dit (al is Buteyko niet nieuw maar wel voor mij) mijn interesse gewekt. Misschien kun je bij ceasar therapie uitleg vragen over waarom die therapie goed is/zou zijn voor mensen met astma? Dan kun je beter vergelijken misschien... Buteyko zou denk ik eerder onder klassieke geneeskunde moeten horen, omdat de uitvinder ook gewoon longarts is en zijn methode medisch getest is, maar wat hem tegenwerkt is dat Buteyko juist probeert medicijngebruik drastisch te verminderen. Aangezien meeste gezondheidsonderzoeken nog altijd gefinancierd worden door de farmaceutische industrie is het nog niet wereldwijd uitgebreid onderzocht. Iets voor de Nederlandse politici misschien, die zouden gezien hun huidige beleid toch moeten staan te springen om medicijngebruik en -kosten terug te dringen ;).

Login of registreer om te reageren
13-10-2005 om 10:05 uur

Hoi Grietje

Ik zal het inderdaad eens vragen, het klinkt zeker interessant dat je veel minder medicijnen of zelfs geen hoeft te inhaleren!ik heb ook zangles gehad en ik heb ook 10 jaar fluit gespeeld, daarom vond ik het ook zo raar dat ik uberhaupt hyperventilatie heb. maar goed je schijnt sowieso heel snel je goede ademtechniek ineens te kunnen 'kwijtraken'. het vreemde vind ik ook dat hyperventilatie om spanningen en angst draait, maar ik heb van beide geen last. ik ben nooit bang als ik het benauwd heb(tuurlijk vind ik het wel vervelend) ik raak ook nooit in paniek. maar toch heb ik hyperventilatie...

Liefs nina

Login of registreer om te reageren
13-10-2005 om 14:12 uur
Reactie op nina

Hoi allemaal,

Ik heb sinds gister te horen gekregen dat ik last van hyperventilatie heb, nou ben ik hier niet zo bekend mee behalve dan dat ik er last van heb...zijn er nog meer mensen die dit hebben?mijn longarts denkt dat het voornamelijk hyperventilatie is en hele lichte astma. ik zelf heb daar nog een beetje mijn twijfels over omdat als ik nu terug kijk dat ik in een periode van een jaar misschien maar 10x (dat ik het weet) last van hyperventilatie heb gehad...

Reacties zijn welkom!

Liefs nina :W

Hoi Nina.
Ik heb ook last van hyperventilatie gehad. Bij mijn is het gekomen door dat ik een indrukwekkend iets had mee gemaakt en toen ben ik er in terecht gekomen. Een kleine uitleg wat betreft indrukwekkend.... zal iets noemen, zoals je te horen krijgt dat er iemand is overleden dan schrik je erg en dan kan je er ook meer last van krijgen angstaanvallen zo kan je het ook noemen.  Ik kwam er niet meer uit, had er elke nacht last van, dacht eerst dat het mijn astma was, het had er ook wel iets mee te maken maar niet helemaal. Ik kreeg te horen dat ik dus naar een fisiotherapie moest en daar heb ik geleerd het onder controle te krijgen. Ik had er eerst ook een verkeerde gedachtegang over hoor, en was heel bang dat ik er dood aan zou gaan. Maar dat kon dus helemaal niet hoogstens kon je er flauw van vallen. Ik heb moeten leren zodra ik het aan voelde komen, dan moest ik gaan liggen en dan met mijn handen op mijn buik en dan proberen zo veel mogelijk met je buik mee te ademen maar niet met je borstkas. Ik had het heel snel door, dus ja ik heb er nu haast helemaal geen last meer van.  *O* Het heeft ook vaak te maken als je iets spannends mee maakt of ergens heel hard van schrikt, dat was dus bij mijn zo. 
Groetjes Ria

Login of registreer om te reageren
13-10-2005 om 14:33 uur

Er zit denk ik duidelijk verschil tussen hyperventileren door angst of schrikreactie (laatste hyperventilatie die ik had was toen ik ineens flauw viel onder de douche, ik begreep totaal niet waarom mijn lijf niet wilde blijven staan :? was nog nooit eerder flauwgevallen dus dat was flink schrikken) en een constante lichte vorm van hyperventilatie omdat je lichaam te snel het signaal krijgt om weer te ademen. Er is dan een balans tussen zuurstof en koolzuur in je bloed verstoort, en om dat weer op orde te krijgen moet je tegen dat signaal in gaan. Bij de eerste vorm van hyperventilatie kan het aanleren van een bewuste lage/rustige ademhaling het probleem oplossen, maar bij een onbewust langdurig hyperventileren moet je denk ik een nieuwe ademtechniek leren. Je leert bij Buteyko voor zover ik heb begrepen het koolzuurgehalte in je bloed op te voeren, omdat dan allerlei uitwisselingsprocessen (van je bloed naar je cellen en terug) beter gaan. Op de site staat dat dit positief effect kan hebben op astma, allergieën, eczeem, vermoeidheid, betere weerstand.... Dit klinkt mij als muziek in de oren, als het waar is. Het effect van koolzuurgehalte in je bloed is volgens mij prima te onderzoeken, dus als het niet zou kloppen zou men Buteyko allang als kwakzalverij hebben afgedaan. Mij lijkt het wel wat om zo'n cursus te volgen, al was het maar uit nieuwsgierigheid om te kijken of het werkt, maar helaas krijg je dat (omdat het door de klassieke geneeskunde nog steeds niet erkend wordt) niet vergoed van je verzekering.
PS (aan administrators): Ik probeer hier geen reclame te maken, maar ben oprecht geïnteresseerd in het principe, maar als ik mijn mond erover moet houden hoor ik dat graag!  :X

Login of registreer om te reageren
13-10-2005 om 17:24 uur

Hoi

Ik heb sinds april ook hyperventilatie naast me astma.
Ik heb hier voor cesartherapie gehad en heb ik nog steeds en het is zeker een aanrader!!!!
Je leert de buikademhaling, flankademhaling en borstademhaling (die kan je al wel ;))
En je  leert erover praten en begrijpen!!

Als je meer erover wilt horen moet je me maar specifieke vragen stellen!

Liefs Laura

Login of registreer om te reageren
13-10-2005 om 17:33 uur

Hai Nina, mijn huisartsen hebben jarenlang gezegd dat ik aan hyperventilatie leed. Ook ik dacht dat dit door spanning etc kwam. Dit is trouwens ook heel goed mogelijk. Maar bij mij bleek het uiteindelijk ook om astma te gaan, toen was de astma inmiddels heel erg geworden. Ik denk dus dat het bij mij hetzelfde is gegaan als bij jou. Het begon bij mij op mijn 15e en op mijn 21e werd astma geconstateerd, verwaarloosd.
Wat belangrijk is om te weten is dat je als je astma hebt dus sneller zal hyperventileren. Je krijgt moeilijk lucht door benauwdheid daardoor probeer je dieper en sneller te ademen, vervolgens raakt je koolzuur en zuurstof verhouding uit balans, en dan ga je hyperventileren, en wordt alles, benauwdheid e.d. alleen maar erger. Astma en hyperventilatie blijkt vaak hand in hand te gaan. ik heb er vaak last van als mijn astma opspeelt.
Wat ik eigenlijk voornamelijk voel is dat ik blij ben  :Y dat bij jou gezien is dat er ook lichte astma in het spel is, dit betekend dat je dat nu al goed kan gaan behandelen met medicatie, waardoor het niet, zoals bij mij, erger zal worden. Daarbij is er goed te leren omgaan met hyperventilatie, en kan je er zelfs grotendeels vanaf te komen. Meid, ik denk dat het echt wel goed gaat komen met jou, en ook al is het heel moeilijk ermee om te gaan, en is het soms klote, dat begrijp ik goed, maar luister goed naar je lichaam, neem braaf je medicatie en wees zuinig op je longen!!Echt het komt goed!!Zwaai! :WJaimee

Login of registreer om te reageren
13-10-2005 om 20:10 uur

hoi allemaal!

@ Laura+ jaimee: hadden jullie ook werkelijk paniekgevoelens tijdens het hyperventileren? die heb ik namelijk niet........ik zie namelijk geen oorzaak voor mijn hyperventilatie....het enige kan zijn is omdat ik het druk heb op school, maar ik heb niet voortdurend last van hyperventilatie :?En jaimee ik ben er van overtuigd dat het goed met me gaat komen:) met jou ook wel hoor! maar ja wel stom dat je astma zo verwaarloosd is door de foute diagnose! en ik zal heel braaf zijn (okay niet altijd dan;))

@internetmoedertje: bedankt voor je reactie!

Liefs nina

Login of registreer om te reageren
14-10-2005 om 16:08 uur

ik heb wel paniekgevoelens! Maar heb het nu een tijdje geen hyperventilatie aanval gehad!
Ik kwam niet meer uit mijn astma aanvallen (was ook wel logisch want had er een longontsteking naast) en daardoor raakte ik in paniek en ging ik hyperventileren waardoor ik ook knock out ging.
Ik ben toen opgenomen geweest in het ziekenhuis want ik was steeds drie kwartier buiten bewust zijn (heel extreem hoor) en dat ongeveer 4 keer op een dag...
Toen mijn longonsteking, ooronsteking en ontstoken amandelen beter ging werden me aanvallen ook minder.. Ik krijg dus hyperventilatie aanvallen als ik neit meer uit me astma-aanvallen kan komen, en dan heb ik dus vaak een ontsteking!
Ik heb heel veel baat bij cesartherapie gehad!

Liefs Laura

Login of registreer om te reageren