Douchen

12-02-2011 om 10:29 uur

Hoi Hoi
Even een topic over een onderwerp waar we allemaal denk ik mee te maken hebben: Douchen :W

Wie van jullie heeft er ook last van de warmte/stoom/geurtjes onder de douche? En wat doen jullie eraan, om toch even onder de douche te kunnen, zonder daarna benauwd te zijn?

- Ik douche zelf altijd met de deur open, of een raam(ook hebben we zo'n gat/rooster in het plafond voor frisse lucht. Overdag staat het raam open in de badkamer, of als iemand anders net heeft gedoucht. Als er iemand voor mij is geweest, moet het eerst even doorwaaien.
- Tegenwoordig doe ik de temp. ook wat lager, zodat er minder stoom ontstaat
- en sinds kort gebruik ik voor de douchegel, nu neutral

Groetjes Marion.

Login of registreer om te reageren
12-02-2011 om 10:53 uur

Herkenbaar! En na het douchen gelijk dikke badjas aan en in woonkamer op bank gaan zitten en laten opdrogen in badjas, scheelt weer energie en tijd in vochtige badkamer.

groetjes Mies

Login of registreer om te reageren
12-02-2011 om 11:07 uur

Door mijn andere handicap heb ik al een douchestoel dus dit scheelt erg veel energie. Verder douch ik met alles open en ga ik met mijn badjas op bed liggen tot ik droog ben. In mijn slaapkamer is mijn raam altijd open dus extra frisse lucht.

Login of registreer om te reageren
12-02-2011 om 11:13 uur

Wat 'fijn' dat er meerderen zijn. Ik hoor 't hier niet echt dus dacht altijd dat ik de enigste was.
Maar ook ik heb er last van. Standaard na 't douchen maar ik neem er dan geen ventolin voor in, het trekt vanzelf weer weg.

Wat ik doe?
Als ik echt aan de kuurtjes zit en erg benauwd ben, douch ik niet altijd maar dan was ik me.
Verder gebruik ik neutrale douchegel (die van dermolin vind ik zelf 't fijnst).

Login of registreer om te reageren
12-02-2011 om 13:26 uur

Hoi Hoi
@Mies, dat lijkt me heerlijk lekker opdrogen met een badjas aan in de huiskamer. Hier gaat dat niet, voordat het me gelukt is me bed uit te komen te ontbijten, weer terug naar boven de trap op en medicijnen innemen is het vaak tegen 10uur dat ik kan gaan douchen. En ik woon nog bij mijn ouders. Mijn moeder is gastouder, dus om 7 uur staan er hier al 5 kinderen in de huiskamer te springen.

@Stuntel, zo'n douche stoel lijkt me echt ideaal. Toen ik deze in het ziekenhuis had op me kamer en echt benauwd was, was ik blij dat hij er was. Wij hebben thuis een bad met daarboven de douche hangen. Dus als ik echt te moe ben en wil baderen/douchen. is het in bad zitten met de douche aan. Ook ik ga lekker naar mijn kamer toe, grote handdoek om en 1 om me haren. en lekker bij komen op me bed voor de tv, of achter de computer (evt.met vernevel apparaat).

@Evi.v,Ik dacht ook van ik heb er nog niet veel overgehoord, vandaar dit topic, en we zijn dus niet de enigste. Ik gebruik zodra ik op sta seretide en het licht eraan hoe benauwd ik daarna nog ben of ik voor of na het douchen vernevel.(hoop dit binnenkort weer af te bouwen). Ik douche ook niet elke dag, ook omdat ik het niet fijn vind, al die vochtigheid. Gewoon lekker bij de wastafel met washandje+handdoek helemaal wassen vind ik net zo fijn. Alleen als ik haren moet wassen ga ik onder de douche. En dan inderdaad ook neutrale douchegel

Groetjes Marion

Login of registreer om te reageren
12-02-2011 om 13:57 uur

Maar je kan ook in je badjas op je eigen kamer gaan zitten bijkomen toch?

Als ik veel last heb dan doe ik t met kattewasjes aan de kraan kost mij minder energie en werkt net zo prima vind ik.

Login of registreer om te reageren
12-02-2011 om 15:12 uur

In de revalidatie is dit ook een onderwerp ;)

enkele tips die ik daar gekregen heb (enkele zijn al genoemd):

- Temperatuur lager
- goed ventileren
- Een badjas aan doen in plaats van afdrogen
- Veel mensen wassen met een washandje maar dit is eigenlijk niet nodig. Je kan ook gewoon de zeep op je boven lichaam smeren en dat afspoelen. De rest wordt automatisch mee gewassen.
- op een rustig moment van de dag gaan douchen. Alle tijd nemen.
- zorg er voor dat alle spullen bij de hand zijn.
- de kraan tussen door even uit zetten ( bijv tijdens het insmeren met zeep)
- Enkel shampoo in je haar doen dit niet inmasseren maar gewoon laten uitspoelen.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Er waren nog een paar.. maar daar kom ik zo snel ff niet op ;)

Gr Sam

Login of registreer om te reageren
12-02-2011 om 16:35 uur

hallo,
Ook ik heb het ZEER benauwd tijdens en na het douchen ik douche met het raam van de douche en slaapkamer open, maar ben zeer beenauwd al na zeer lichte inspanning.
Ik heb buiten de longproblemen ook problemen van het hartĀ  hartfalen dus niet alleen mijn longen krijgen te kort zuurstof maar ook mijn hart verder moet ik ook worden geholpen met het verschonen van mijn
luiers omdat ik ook een lage dwarsleasi hebĀ  t.g.v mijn rugklachten, en ik moet dus ook geholpen worden met het aankleden na het douchen ik moet dus wat meer douchen omdat ik dus incontinent ben van zowel urine als ontlasting, dus het douchen wat voor mij dus zeer noodzakelijk is is voor mij dus heel heel erg zwaar m.b.t de benauwdheid van hart en longen ik ben verder dus ook rolstoel gebonden en ik moet mij dan ook zo,n 4 a 5 x per dag vernevelen en bij lichte inspanning ben ik dus al erg benauwd.

Ron2

Login of registreer om te reageren
12-02-2011 om 20:26 uur

hier ook herkenbaar

de tips die ik gekregen heb is:
goede ventilatie (heb een vetilatiesysteem van de woningbouw gekregen)
natte muren droog maken na het douchen met trekker
termostaatkraan
drogen met handdoek

en natuurlijk geen geurtjes, hoe licht ook
en ben ik benauwd dan lukt douchen niet, dan maar een wasje bij de wasbak

Login of registreer om te reageren
12-02-2011 om 20:28 uur

@ Ron2 op mijn werk gebruiken we voor de clienten die incontinent zijn Menalind, dat kan je bij de apotheek krijgen. Het is erg duur en wij krijgen het op recept via de arts. Je kan er zo genaamd droog mee wassen. Ik geloofde er zelf nooit in, want in mijn beleving wordt je pas schoon met water en zeep :P Maar ja het is super spul, je spuit het of direct op de huid of op een droog washandje en je wast er mee en je wordt nog schoon ook! Geen geurtjes en het is huidvriendelijk. Je krijgt zelfs stink oksels weer lekker fris!!

Ik heb zelf gelukkig geen last met douchen, dat zou echt een hele straf voor me zijn!

Login of registreer om te reageren
12-02-2011 om 20:46 uur

Net als de meesten, deur staat altijd open. Zowel mijn man als ik zelf drogen na het douchen de wanden en vloer met een trekker, kraan etc. droog ik met een doek en de vloer ook nog. Dat scheelt al veel vocht. Tijdens het douchen zet ik regelmatig de kraan even uit als ik mijn haar en mij zelf inzeep :Y scheelt ook weer vocht en ook nog energie en water. Dus dat lukt gelukkig nog steeds goed.

Hinke.

Login of registreer om te reageren