zelf saturatie meten

20-12-2010 om 16:06 uur

Beste longartsen,
Ik heb even een vraag: er zijn saturatiemeters te koop. Ik zit er over te denken om er 1 aan te schaffen. Daarbij vraag ik me natuurlijk af of dat zin heeft.
Is het zo dat als je benauwd bent, je saturatie altijd lager is? Als dat zo is, dan zou je het kunnen meten. Je zou dan kunnen zien of wat je voelt, echt van de astma komt en niet van de hyperventilatie die ik ook heb. Ik denk dan zelf aan een regelmatige meting (bv 's morgens en 's avonds ofzo) en tussendoor als je je echt benauwd voelt. Dan krijg je meer inzicht (ik heb nl. pas sinds anderhalf jaar astma).
Daarbij vraag ik het ook voor mijn dochter van 6. Mijn dochter geeft slecht aan of ze benauwd is. Als ik nu haar saturatie zou meten, kan ik weten of ze benauwd is of bijvoorbeeld gewoon te moe.
Daarnaast zou ik dan graag willen weten wat een normale saturatie is. Is dat 100, of is het ook goed als je bv. 92 hebt. Wanneer ga je dan bijpuffen.
En als het een idee is om er 1 aan te schaffen: zijn die van rond de 80-100 euro geschikt of niet?
En heb je voor kinderen een andere nodig dan voor een volwassene?
Ik zou heel graag antwoord van u krijgen op deze vragen.
Groeten,
Mirthe

Login of registreer om te reageren
20-12-2010 om 16:13 uur

Hoi Mirthe...er zijn hier wel vaker vragen op het forum over geweest. Ik zelf ben nooit zo'n voorstander van saturatiemeters thuis....je kan nl enorm benauwd zijn met een goede saturatie, maar ook je prima voelen bij een saturatie van 93. Ik kan me voorstellen dat je met een dochter van 6, die het slecht aangeeft het erg lastig is...maar ik zou het toch doen met blijven vragen. Je ziet al gauw aan iemand of deze benauwd is, zeker als diegene aan het praten is....

Login of registreer om te reageren
20-12-2010 om 16:25 uur

Hoi Mirthe,

Er zijn zeker saturatiemeters te koop, ook in jouw prijsklasse.

Maar eigenlijk is een saturatiemeter niet dé manier om te meten of je benauwd bent of niet (of je dochter), Zoals Rahim al zei, kan je mega benauwd zijn met goede satu en andersom. Een goede saturatie betekent niet dat je niet bij hoeft te puffen. (ik word wel eens opgenomen omdat het thuis niet meer gaat, terwijl satu nog redelijk is...) Kortom: ik zou niet teveel waarde aan een saturatiemeter hechten in het omgaan met astma (in de zin van wel of niet puffen etc).
Ik zou dan veel meer een peakflowmeter adviseren. Vraag daar maar eens naar bij de HA of longverpleegkundige of (K)LA... Daarmee meet je de doorgankelijkheid van de luchtwegen. Als die vernauwd zijn, is de waarde lager. Dan weet je dat je moet puffen. Dat is wellicht wel een idee voor je dochter...!

Sterkte in ieder geval!
Groetjes
Jorine

Login of registreer om te reageren
20-12-2010 om 23:49 uur

Hallo,
Bedankt voor jullie snelle reacties! Een peakflowmeter hebben we allebei al, maar ik vind dat maar lastig meten, vooral bij mijn dochter.
Het lastige is: ze piept nooit, etc. Dus je moet echt heel goed kijken voor je iets aan haar merkt. Ze wordt wit en een beetje blauwig om de neus, of ze gaat opeens een periode heel veel mondjes overgeven. En daarbij: 't is een bikkel: ze gaat door tot ze er (bijna letterlijk) bij neervalt. Die klaagt gewoon niet snel! Ik vermoed dat dat o.a. komt doordat ze niet beter weet dan dat ze het benauwd heeft.
Voor mezelf kom ik er wel aardig uit, hoor. Daar helpt die peakflowmeter ook wel bij. Maar ja, ik ben altijd erg van 't meten en als je dan toch zo'n meter in huis hebt...
Uiteraard snap ik wel dat zo'n uitkomst niet bindend is, maar ja, dat is die van de peakflow natuurlijk ook niet...
Groeten,
Mirthe

Login of registreer om te reageren
21-12-2010 om 12:35 uur

Maar je kan benauwdheid niet meten met een saturatiemeter, dus dan heb je straks de kans dat ze wel benauwd is, maar ze een prima saturatie heeft....lijkt me ook niet bevoordelijk

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
21-12-2010 om 18:52 uur

Beste Mirthe,

Je hebt al uitgebreid antwoord gehad en ik sluit me bij de eerdere adviezen aan. een saturatiemeter zegt weinig over wel/niet benauwd zijn. het gebruik van een saturatiemeter zal waarschijnlijk alleen tot meer verwarring leiden en niet helpen. ik raad je dan ook af om er een aan te schaffen en te gebruiken.

hartelijke groet
Jeanine Antons

Login of registreer om te reageren