Een app over luchtvervuiling – wat vind jij belangrijk?

29-04-2014 om 14:39 uur Gesloten

Een app over luchtvervuiling – wat vind jij belangrijk?

Dat zou handig zijn: een app op je telefoon die je vertelt hoe gezond de lucht is die je inademt. In jouw buurt, vandaag. En die daarbij vertelt wat je als longpatiënt kunt doen bij luchtvervuiling. Wat vind jij belangrijk?

Aan de app wordt nu gewerkt door de GGD Amsterdam, samen met o.a. RIVM en Longfonds. Maar wat vind jij  als longpatiënt nou belangrijk, als je die app gebruikt? Daarover gaan we graag met je in gesprek.
Heb je een longziekte als astma, COPD of een andere longziekte – of heeft je kind astma? We zijn benieuwd wat jij belangrijk vindt aan deze app (of je zelf een smartphone hebt, maakt niet uit). Kom het ons vertellen en meld je aan via alydelubbers@longfonds.nl. De GGD Amsterdam neemt dan contact met je op.
De groepsgesprekken vinden plaats op dinsdag 6 mei van 13:30 tot 15:30, woensdag 7 mei van 9:30 tot 11:30 en vrijdag 9 mei van 9:30 tot 11:30. Dat gebeurt bij het Longfonds in Amersfoort (en zo nodig ook op andere locaties). Een groepsgesprek duurt ongeveer 2 uur, met 5 tot 8 deelnemers.

De informatie die de deelnemers met elkaar delen worden anoniem verwerkt en vertrouwelijk behandeld. Reiskosten worden vergoed. Met vragen over de gesprekken en over de app, kun je contact opnemen met Alyssa Bongers, onderzoeker GGD Amsterdam, abongers@ggd.amsterdam.nl tel. (020) 555 5405.

De reacties zijn gesloten.
29-04-2014 om 21:07 uur

Wel jammer dat er voor alle overige mensen niet de mogelijkheid is om daarnaast een enquête in te vullen. Ik had graag mijn medewerking willen geven, maar naar Amersfoort komen is om medische redenen voor mij geen optie.

Is er een mogelijkheid om naast het gesprek dat jullie met de mensen houden, ook een enquête te doen zodat deze ingevuld kunnen worden? Zou er graag over mee hebben gedacht. :Y

29-04-2014 om 21:09 uur

Bij risico dagen controleer ik een aantal weermonitors ook de luchtkwaliteit die jullie bekijken.
De beste luchtkwaliteit indicator is deze uit China http://aqicn.org/nearest/deze is het meest betrouwbaar, alleen is het jammer dat niet alle Nederlandse metingen hier heen doorgegeven worden, dan zou het voor mij en andere longpatiënten nog gemakkelijker zijn.
De hier opgegeven metingen zijn op een afstand van 3 km vanaf de meetstations wel betrouwbaar, en het werkt snel en goed heb ik gemerkt de laatste 3 weken.
Je ziet op deze weermonitor direct waar de grote vervuilers zitten in een aantal meewerkende landen, en als je het buienradar er bij gebruikt weet je wat je buiten kunt gaan doen.
Als de luchtkwaliteit index boven de 20 komt begin ik last te krijgen en bij 35 kan ik al niet meer buiten lopen of fietsen zonder mondkapje.
In China gebruiken ze meer meetgegevens zodat ze tot een nog betere indicatie komen.

20-09-2015 om 20:16 uur

Zo'n app zou heel fijn zijn. Ik woon naast een chemiepark. Bij verkeerde wind (ono) heb ik er zo'n last van. Gelukkig waait er vaker een goede wind, noord of noordwest. Die komt regelrecht van zee. Dán heb ik lucht. De site die Inflatable noemt, geeft geen info over mijn gebied: Delfzijl. Ik vind het belangrijk te weten wat ik moet doen, hoe schadelijk de diverse stoffen zijn. En owee, owee, wát als er een aardbeving het chemiepark vernielt. Wát hangt ons dan boven het hoofd? Wat kun je zelf doen?

20-09-2015 om 22:13 uur

Ik ben het met Evi eens: kan dit onderzoek aangevuld worden met een vragenlijst? Net voor diegenen die het ziekst zijn is het onmogelijk zich hiervoor zo ver te verplaatsen en het us jammer dat onze mening dan niet meegenomen kan worden, misschien hebben we net andere wensen/behoeften.
Overigens wel een heel goed plan om hiervoor een app te ontwikkelen! Nu baseer ik me op het weerbericht, maar ik merk dat er grote plaatselijke verschillen zijn en daarvoor is het weerbericht naar mijn mening niet gedetailleerd genoeg.

27-09-2015 om 15:51 uur

Bericht is van anderhalf jaar geleden Sien, onderzoek zal wel afgerond zijn denk ik

27-09-2015 om 20:34 uur

Oeps ja dat zie ik nu ook, maar het stond tussen de recente topics ws doordat iemand anders er ook net op gereageerd had. Bedankt om me erop attent tevmaken.

27-09-2015 om 20:47 uur

Maar dan is nu de vraag: is t onderzoek positief afgerond en zo ja, waar kunnen we deze app vinden?

28-09-2015 om 04:47 uur

Er is een app beschikbaar, 'mijn luchtkwaliteit'. Heb hem zelf op mijn telefoon maar doe er eigenlijk weinig mee.