Relvar Ellipta

10-08-2014 om 21:59 uur

Is hier iemand die Relvar Ellipta gebruikt? De LA heeft het mij in juli voorgeschreven (maar ben pas in augustus begonnen omdat het hier nog maar sinds 1 aug vergoed wordt). De LA heeft het me gegeven omdat het misschien zou kunnen helpen tegen mijn vermoeidheid :?.

Ik vind het wel apart: 1 puf per dag (ipv 2 x 2 foster) en ik hoop dat het even goed gaat werken. Ik moet wel zeggen dat ik 's morgens soms wat taai slijm heb en dat het erg veel poeder is (moeilijk om alles weg te spoelen).

Nog iemand ervaring met dit middel? (nog niks gevonden op het forum; voel me precies een proefkonijn ;) )

Login of registreer om te reageren
10-08-2014 om 22:02 uur

Ik ken het medicijn zelf niet, maar zou het hetzelfde middel zijn als waar dit topic over gaat? In dat geval heb je in elk geval één iemand gevonden die het ook gebruikt.

Login of registreer om te reageren
10-08-2014 om 22:11 uur

Wat is de reden dat je overgestapt bent hierop vanaf de Foster?

Login of registreer om te reageren
10-08-2014 om 22:16 uur

Omdat ik steeds zo'n last heb van vermoeidheid. Ik weet dat montelukast goede dingen zou doen voor mijn longen, maar jammer genoeg had ik er teveel bijwerkingen van. Nu vond de LA dat ik dit eens zou kunnen proberen.

Het is wel gemakkelijk om maar één keer per dag een pufje te moeten nemen, maar het is ook afwachten of het beter werkt natuurlijk.

Ik zag bij de bijwerkingen ook gewrichtspijn staan; hopelijk krijg ik daar geen last van, want dat is één van de redenen dat ik geen montelukast verdraag.

Login of registreer om te reageren
16-08-2014 om 17:28 uur

Ik merk 's morgens toch wel goed dat het tijd wordt voor een nieuwe puf. Soms zit er wat taai slijm in de weg en dan valt mijn stem soms een beetje weg of klink ik hees. Na het puffen is het opgelost, maar ik geloof niet dat dit de bedoeling is :? .

Login of registreer om te reageren
28-08-2014 om 13:01 uur

Ik ben gestopt met de Relvar Ellipta. Ik had al het idee dat het net iets te licht voor me was en vandaag bij de HA klonken mijn longen idd ook wat onzuiverder dan anders.

Ik ga weer terug naar Symbicort, de eerste puffer waar ik ooit mee begonnen ben. Mijn vermoeidheid heb ik sinds een longontsteking in 2011 en de foster (die ik tot aan het Relvar Ellipta-experiment gebruikte) heb ik ook sindsdien. Ik denk niet dat de vermoeidheid door de foster komt, maar HA vond het toch een goed idee om eens te kijken wat er gebeurt als ik terug naar Symbicort ga.

Login of registreer om te reageren
28-08-2014 om 16:58 uur

Jammer maar goed dat je zo snel ingrijpt als je merkt dat je achteruit gaat. Ik heb jarenlang symbicort gebruikt en vond het altijd een erg prettig medicijn. Nadeel voor mij was dat het er alleen als poeder was, wat te grof was om diep in mijn longen te komen waardoor mijn longen daar bleven rommelen. Ik ben toen Foster gaan gebruiken. Ben wel benieuwd of je je met Symbicort beter voelt dan met Foster.

Login of registreer om te reageren
28-08-2014 om 17:13 uur

Ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo erg. Alles in één pufje per dag is wel gemakkelijk, maar geeft geen ruimte om wat te schipperen (beetje afbouwen, beetje extra). En als je een keer een pufje vergeet, is dat meteen een hele dagdosis. Ik zal het toch niet echt missen hoor.

Login of registreer om te reageren
28-08-2014 om 17:17 uur

Verschil tussen één of twee keer per dag zou ik ook niet echt missen. Drie keer per dag puffen is voor mij ook nog goed te doen, maar vier keer per dag is al lastiger omdat ik er dan op mijn werk aan moet denken en alles mee moet nemen en ook als je een dagje weg bent oid.

Login of registreer om te reageren
25-11-2014 om 06:22 uur

Ik "zou" het medicijn ook vanaf vandaag moeten pakken maar ik verkies ervoor om de kat nog wat uit de boom te kijken gezien de bijwerking die niet min zijn. Er zouden zelfs al fatale aflopen geweest zijn :( .

Ik lees ook dat de langwerkende bronchusverwijderaar niet mag worden voorgeschreven voor asthma in de US waar het medicijn ontdekt is .enkel bij COPD .hier in Belgie wordt dat dan toch gedaan .

Ikzelf nam tot enkele maanden geleden seretide 50/500 eenmaal daags en nu ben ik overgeschakelt naar flixotide 250 samen met ventolin ...

Sedert opstart van seretide behandeling kreeg ik last van gestoorde leverwaarden waardoor ik gestopt ben , bij relvar staat dit ook opgeschreven als bijwerking die vaak voorkomt .

Login of registreer om te reageren