Bedrijfsarts, hoe gaat dat?

13-08-2014 om 16:15 uur

Mijn teamleider had ik net aan de lijn over hoe het gaat. Op zich kan ik prima dingen met hem afspreken maar omdat ik nu zovaak ziek geweest ben het afgelopen jaar, vroeg hij of ik niet een keertje bij de bedrijfsarts langs wilde gaan. Op zich lijkt me dat ook wel fijn omdat die me misschien kan helpen met het maken van een opbouwschema om weer aan het werk te gaan. Mijn teamleider wil namelijk altijd erg graag snel weer opbouwen. Ik heb niet de indruk dat er op het werk echt prikkels zijn die mijn astma verergeren maar misschien zie ik wat over het hoofd. Nou zijn hier vast mensen die al eens bij de bedrijfsarts geweest zijn maar hoe gaat zoiets in z'n werk, wat moet ik me er bij voorstellen?

Login of registreer om te reageren
13-08-2014 om 18:16 uur

Stel je een soort huisarts voor. Hij of zij weet al wat er aan de hand is en probeert er achter te komen of je je werk op een gezonde manier kan doen.. Dit door vragen te stellen, jou te laten vertellen en soms ook kleine onderzoekjes. Als er dingen mogelijk zijn om de situatie te verbeteren zal hij aan je baas aanraden om dit door te voeren. Zo niet dan kan het zijn dat je baas je af en toe stuurt, gewoon om te weten hoe het met je gaat.

Na mijn longontsteking heeft de arts mijn opbouwschema geregeld en aangegeven dat ik verminderd belastbaar was enzo. En je kan ook verwijzen naar dat schema als je baas weer te snel wil (mijn baas wilde dat ook).

Login of registreer om te reageren
13-08-2014 om 19:28 uur
Reactie op Fonsjo

Stel je een soort huisarts voor. Hij of zij weet al wat er aan de hand is en probeert er achter te komen of je je werk op een gezonde manier kan doen..

De bedrijfsarts weet nog niet wat er aan de hand is, want jij hebt hem dat nog niet verteld. Ik begrijp je teamleider, dat het in jouw geval een goed idee is om langs de bedrijfsarts te gaan. De bedrijfsarts vraagt dus uit wat er aan de hand is en welke beperkingen je ondervindt. En de bedrijfsarts kan jou goed helpen met een opbouwschema. Zodoende word je ook meer tegen jezelf beschermd (als de bedrijfsarts tenminste een redelijk schema in gedachte heeft) en heb je ook minder last van evt. druk vanuit de werkgever.

Login of registreer om te reageren
13-08-2014 om 20:12 uur

Er zijn (erg) goede bedrijfsartsen, en heel erg slechte. De slechte delen je gegevens met je werkgever. Dat mag wettelijk niet.

Onthoudt altijd dat een bedrijfsarts betaald wordt door de werkgever, en de slechte bedrijfsartsen zullen dus adviezen (opdrachten) geven die puur in het belang van de werkgever zijn, zoals een veel te snelle werkhervatting.

Ik heb meegemaakt dat een bedrijfsarts rustig de maximale hoeveelheid paracetamol (die echt staat aangegeven!) verdubbelde naar 12 stuks per dag omdat hij dacht dat dan de hoofdpijn wel weg zou blijven. Niet gedaan, en niet dus. Hij wist niet dat er sprake was van herhaalde voorhoofdsholte ontsteking als gevolg van een niet onderkende diabetes. Niet onderzocht dus.

Van een goede bedrijfsarts mocht ik niet gaan werken omdat ik hartklachten had, hoewel ik zelf dacht dat het wel kon. Die heeft me gedurende 5 maanden uitstekend begeleid. Hij had overigens volledig gelijk.

Het hangt er dus een klein beetje vanaf wat voor soort bedrijfsarts je gaat treffen.

Login of registreer om te reageren
13-08-2014 om 20:51 uur

@Abo: bij mij was er al contact geweest met mijn baas. Daarom wist de arts wel een beetje hoe en wat. Maar dat kan per situatie verschillen.

Login of registreer om te reageren
13-08-2014 om 20:54 uur

ik herken het verhaal van Horta erg, er zijn goede en slechte bedrijfsartsen.

een bedrijfsarts heeft een adviserende taak, je teamleider beslist uiteindelijk. Dit is iets wat veel mensen niet weten. meestal volgt de teamleider het advies van de bedrijfsarts

Login of registreer om te reageren
13-08-2014 om 22:07 uur
Reactie op emsepems

ik herken het verhaal van Horta erg, er zijn goede en slechte bedrijfsartsen.

een bedrijfsarts heeft een adviserende taak, je teamleider beslist uiteindelijk. Dit is iets wat veel mensen niet weten. meestal volgt de teamleider het advies van de bedrijfsarts

Dat wist ik wel. Bij mij is het bij een collega wel eens gebeurd dat ze van de bedrijfsarts weer fulltime aan de slag moest maar van mijn teamleider niet mocht. Ik ga het vanzelf zien.

Login of registreer om te reageren
13-08-2014 om 22:11 uur
Reactie op Daantje

Dat wist ik wel. Bij mij is het bij een collega wel eens gebeurd dat ze van de bedrijfsarts weer fulltime aan de slag moest maar van mijn teamleider niet mocht. Ik ga het vanzelf zien.

Die ervaring heb ik ook. Abnormale adviezen gaf de bedrijfsarts. Gelukkig kon ik met een brief van de LA en een telefoontje van de HA gelukkig verantwoorden.
Gelukkig bestaan er (weinig.. maar ze bestaan gelukkig wel) ook goede bedrijfsartsen. Die in het belang van jou, en dus uiteindelijk ook jouw werkgever, hun werk doen zoals ze het horen te doen. Ik hoop dat je een goede treft Daantje!

Login of registreer om te reageren
13-08-2014 om 21:52 uur

Klopt. Bij mijn baas had de arts gelukkig wel enig gezag, de baas wilde me na 2 week alweer fulltime aan het werk hebben. Toch is dit dus niet gebeurt vanwege het opbouwschema van de arts.

Login of registreer om te reageren
14-08-2014 om 12:41 uur

ik ben t met de meesten eens.ik heb ook een idioot van een bedrijfsarts gehad en gewoon om een andere gevraagd en daarmee kon je tenminste normaal praten.als je een goede hebt zal hij/zij alleen maar in jou belang handelen en kijken wat de beste oplossing zal zijn .maar vraag rustig om een ander als je zo. n idioot hebt die allleen maar vanaf een scherm oordeelt. succes

Login of registreer om te reageren
18-08-2014 om 17:14 uur

Ik had mijn teamleider vanmorgen weer aan de lijn en hij had mijn gegevens doorgemaild naar de bedrijfsarts maar die is waarschijnlijk nog op vakantie. Ik kreeg een beetje de indruk dat mijn teamleider vooral wilde dat ik even langs zou gaan om kennis te maken en om te vertellen hoe de situatie is en wat dat voor consequenties kan hebben en dat ik met name in de toekomst makkelijker even kan bellen of langsgaan als er wat is. Kreeg niet de indruk dat hij me met man en macht weer aan het werk wil hebben als dat nog niet gaat. Altijd fijn als m'n eigen teamleider er zo instaat, mocht de bedrijfsarts iets anders adviseren.

Login of registreer om te reageren