oktober 2014 - Wel of geen griepprik

01-10-2014 om 09:32 uur

Wel of geen griepprik

In de wetenschap en de zorg is de discussie wel of niet de griepprik bij 60+ in volle gang. De griepprik voor mensen met een longziekte staat niet ter discussie.
Als Longfonds raden we mensen met een longziekte aan de griepprik te halen, maar uiteindelijk maakt ieder zijn eigen keus.

Bij de beslissing wel of niet de griepprik geven wij meestal de volgende argumenten/afwegingen mee:
- Is je longziekte redelijk onder controle?
- Zijn er bij eerdere griepprikken complicaties opgetreden?
- Heb je de griep al eens gehad, zonder griepprik?
- Hoeveel ziektelast kun je de komende periode verwachten verdragen worden?
                (denk hierbij aan examens, verhuizing, werk etc.)
- Heb je iemand de zorg voor een kwetsbare persoon?

Zo zijn er veel zaken waar je rekening mee kunt houden om je wel of niet te laten vaccineren.

Hoe staan jullie hierin?

Login of registreer om te reageren
01-10-2014 om 09:38 uur

Jazeker ga ik hem halen. Ookal zijn er mensen die zeggen je kunt alsnog ziek worden. Kan idd.. er zijn altijd virussen die je alsnog ziek kunnen maken. Maar het verkleint je kans op ziek worden wel.
En nee, het is niet uitgesloten dat je geen complicaties zoals longontsteking aan virussen over kunt houden, maar door deze griepprik, verkleint het je kans op 'echt griep' tenminste wel aanzienlijk, en verkleint de kans op complicaties als longontsteking.
Nee je kunt ziek worden of complicaties krjigen nav virussen niet voorkomen, wel verkleinen. Daarom haal ik hem.

Enigste reden voor mij om hem niet te halen zou zijn als ik van de prik zelf net zo ziek wordt en complicaties krijg, als wanneer ik het virus zelf te pakken zou krijgen. Of ernstig allergisch voor kip-eiwit.
Liever paar dagen niet zo fit van de prik dan het echte griepvirus.

Login of registreer om te reageren
01-10-2014 om 09:43 uur
Reactie op Evi.

Liever paar dagen niet zo fit van de prik dan het echte griepvirus.

ik ben ook vaak een paar dagen hangerig na de prik, maar dat liever dan een paar weken ernstig ziek, en maanden nodig hebben om weer gezond te worden.

Login of registreer om te reageren
01-10-2014 om 09:55 uur

Ik denk dat het wel goed is dat deze 'discussie' steeds weer komt begin oktober. Er komen toch steeds ook nieuwe mensen op het forum die misschien de griepprik niet zo noodzakelijk vinden.
Ik heb zelf sinds de diagnose astma, inmiddels 25 jaar geleden de griepprik gehaald. Vorig jaar heen Ik er longembolie er boven gekregen. Tja het staat nu helemaal boven kijf dat ik hem haal.  De longembolie hebben mijn longen niet veel goeds gedaan.

Login of registreer om te reageren
01-10-2014 om 10:31 uur

Ik haal hem dit jaar wel, vorige jaar niet gedaan en erg ziek geweest..

Login of registreer om te reageren
01-10-2014 om 10:45 uur

Ik MOET er om van de la
Volgende week mag ik hem gaan halen
Dus doen we dat maar braaf

Login of registreer om te reageren
01-10-2014 om 10:49 uur

Heb geen uitnodiging gekregen, behoor dus vlgs de ha niet tot de risicogroepen ws?

Login of registreer om te reageren
01-10-2014 om 10:52 uur
Reactie op Milly

Heb geen uitnodiging gekregen, behoor dus vlgs de ha niet tot de risicogroepen ws?

Kreeg je hem vorig jaar wel? Dan komt de uitnodiging wellicht nog.. ik heb de utnodiging ook nog niet gehad.

Login of registreer om te reageren
01-10-2014 om 10:52 uur

Kan nog komen hoor Milly. Mijn huisarts heeft het op de website staan maar ik hoef pas 6 november. Je kan altijd even bellen.

Ik ga hem wel halen. Twijfel er niet over. Een verkoudheid kan al erg uit de hand lopen, laat staan een griep en ik heb er eigenlijk nauwelijks last van meestal van de vaccinatie.

Login of registreer om te reageren
01-10-2014 om 10:56 uur

Ik krijg hem volgende week, mag hem eerder dan de rest. Blij mee!

Login of registreer om te reageren
01-10-2014 om 10:58 uur

Nee hoor, vorig jaar ook niet gehad! Er stond in ons streekblad wel een algemene uitnodiging dat het verstandig is om de griepprik te halen als je een persoonlijke uitnodiging hebt gehad. Dus neem aan dat ze ervoor verspreid zijn...

Login of registreer om te reageren