Astmapatiënten gebruiken inhaler verkeerd

20-12-2014 om 21:17 uur

Astmapatiënten gebruiken inhaler verkeerd

Astmapatiënten en mensen met ernstige allergieën gebruiken voor het overgrote deel hun medische hulpmiddelen verkeerd. Slechts 7 procent gebruikt de speciale inhaler zoals die bedoeld is, wijst het Britse Astmafonds zaterdag op een Amerikaans onderzoek. Van de mensen die zichzelf in het geval van een acute allergische reactie moeten injecteren, weet maar 17 procent wat ze dan precies moeten doen.

Volgens het Astmafonds moeten patiënten veel betere voorlichting krijgen over de zelfmedicatie, meldde de organisatie zaterdag. Die rol zou vooral door de apothekers moeten worden vervuld. Voor het onderzoek werden 145 mensen die inhalers of injecties gebruiken, om te kunnen vergelijken hoe het gebruik verschilt van de instructies.

Het onderzoek is gepubliceerd in Annals of Allergy, Asthma and Immunology. Het komt in januari 2015 uit.

Duurdere zorg

Foutief gebruik van de hulpmiddelen leidt er volgens het fonds toe dat mensen in de loop van de tijd sterkere middelen krijgen voorgeschreven dan ze eigenlijk nodig hebben. Daardoor zou de gezondheidszorg veel duurder worden. 'We geven iemand ook geen nieuwe auto zonder dat hij eerst rijlessen heeft gehad. Dus als we investeren in levenslange astmamedicatie, is het essentieel dat gezondheidswerkers ervoor zorgen dat hun patiënten weten wat ze moeten doen', zei Samatha Walkers van het fonds tegen de BBC.

De patiënten maken onder meer vaak fouten als ze zichzelf bij een heftige allergische reactie moeten injecteren. Ze moeten de naald dan lang genoeg in de huid laten zitten om het geneesmiddel goed te kunnen opnemen, maar trekken die er vaak al heel snel uit.

volkskrant.nl

Login of registreer om te reageren
21-12-2014 om 11:01 uur

Het betreft hier een onderzoek dat in de UK is gedaan, waar de zorg voor longpatienten op een minder niveau is dan hier in Nederland. Ben benieuwd naar de Nederlandse situatie.  Ook hier zal een groot percentage het niet goed doen, maar minder slecht dan daar vermoed ik.

Login of registreer om te reageren
21-12-2014 om 12:15 uur

Wat doen ze (we?) verkeerd en hoe moet het dan wel? En gaat het nou om de inhaler of om injecties? Beetje vaag..

Login of registreer om te reageren
21-12-2014 om 12:53 uur

Ik denk dat het in Nederland wel meevalt. Ik weet nog wel ooit tijdens een rondje inhaleren dat iedereen met astma goed inhaleerde. Bij mensen met COPD was de kennis over de meds en inhaleren wel minder, maar dat waren vaak ook de wat oudere mensen.

Login of registreer om te reageren
21-12-2014 om 16:59 uur

Ik word toch vaak door de longverpleegkundige gevraagd en getest of ik goed inhaleer..

Klopt evi, zag het ook bij de ouderen in het ziekenhuis, werd niet goed geïnhaleerd

Login of registreer om te reageren
21-12-2014 om 19:28 uur
Reactie op Hanna41

Ik word toch vaak door de longverpleegkundige gevraagd en getest of ik goed inhaleer..

Klopt evi, zag het ook bij de ouderen in het ziekenhuis, werd niet goed geïnhaleerd

Bij mij idd ook, ben al heel vaak getest, ook al is het elke keer goed. Opzich ook niet verkeerd natuurlijk.

Een beetje off-topic, maar ik denk dat het niet alleen bij inhaleren is. Je ziet vaker dat sommige ouderen moeite hebben met hun medicatie. Waar het voor dient, maar ook met wat wanneer innemen.

Login of registreer om te reageren