maart 2015 - Wanneer heeft antibiotica zin?

03-03-2015 om 11:30 uur

Wanneer heeft antibiotica zin? 

Het is en blijft toch een soort wondermiddel: antibiotica. Zodra we een kuurtje slikken bij een longontsteking, verdwijnen de meeste klachten al snel. Maar kan het kwaad, zijn er bijwerkingen?

Antibiotica gaan onder andere bacteriële luchtweginfecties tegen. De meeste luchtweginfecties (bijvoorbeeld verkoudheid en griep) worden veroorzaakt door virussen. Dáár hebben antibiotica geen enkele invloed op! Maar soms kan bij mensen, met ernstig astma en/of COPD, antibiotica het lichaam een handje helpen, bijvoorbeeld bij hoge koorts.
Het is de afweging van de arts om te beslissen of het noodzakelijk is om een antibioticakuur te beginnen.

Tips
-      Gebruik antibiotica precies zoals de arts heeft voorgeschreven.
-      Maak de kuur altijd af, zelfs als je je beter voelt. Als de behandeling te vroeg stopt, kunnen sommige bacteriën overleven.

Wat is jouw ervaring met antibiotica?

Login of registreer om te reageren
16-03-2015 om 23:26 uur

Ik vind antibiotica een geweldige uitvinding. Ik weet niet of ik nog in leven zou zijn als er geen antibiotica beschikbaar was. Het is een van de grootste uitvindingen van de afgelopen eeuw!

Login of registreer om te reageren
02-07-2015 om 11:28 uur

Hoi,
Ik de laatste halfjaar wel vijf antibiotica gehad en prednisolon gekregen van wege een longontsteking en een luchtweg infectie en het word nu wat eindelijk wat beter ook door dat ik van puffer ben veranderd nu heb ik foster en dat werkt goed. Maar ik ben er nog niet hoor deze is zwaarder geweest dan men dacht. Ik nu nog steeds in voor halve dagen in de ziektewet. Wat ik dus heb gemerkt dat de antibiotica minder zijn werk kon doen en misschien komt dat wel door dat dit de vijfde keer een longontsteking heb gehad of omdat het zo zwaar was dat de daar door antibiotica geen vat erop had ik weet het maar het was wel raar vond ik.

Login of registreer om te reageren
02-07-2015 om 19:20 uur

Antibiotica werkt alleen tegen bepaalde bacteriën. Als je longontsteking veroorzaakt werd door een niet-gevoelige bacterie of een virus dan werkt het sowieso niet.

Login of registreer om te reageren
05-07-2015 om 10:05 uur

Ik neem preventief antibiotica op voorschrift longarts. Is iets nieuws. En in die periode amper een opstoot gehad. Kon zelfs soldeerles of kookles geven zonder aanval te krijgen.
Alleen bij de allergische vorm van astma werkt dat niet.

Login of registreer om te reageren
05-07-2015 om 17:37 uur

ik heb allergisch astma Lientje, en ook ik heb onderhouds AB
Dus dat kan prima. T wordt alleen voorgeschreven bij ernstig astma.

(beterschap Lientje!)

Login of registreer om te reageren
05-07-2015 om 18:36 uur

Dat kan. Maar ik kreeg dat uitleg over 2 soorten witte bloedcellen. Nucleofiele en eosofiele. De eosofiele is voor de allergische astma waarop xolair inwerkt. De nucleofiele werken dingen zoals antibiotica.
Is niet men favoriete medicijn maar voorlopig werkt het dus trek ik me niks aan van de commentaar die ik erop krijg hoor.

Login of registreer om te reageren