Baby 5.5 maand hoest al maanden

15-04-2015 om 09:31 uur

Misschien ben ik een overbezorgde mama, maar ik wil mijn verhaal toch even hier kwijt. Zelf ook flink last an astma en heb daarvoor tijdens mijn zwangerschap in het ziekenhuis gelegen. Misschien heeft iemand zelf ervaring of tips.

Onze dochter is nu 5.5 maand. Al sinds ze een maand of 2 is hoest ze veel, zit ze vaak vol, etc. Een maand of 2 geleden escaleerde het. Toen werd het hoesten echt een probleem (inclusief spugen van golven slijm met soms melk erbij) en kreeg ze er diarree bij. Ze kwijlde niet meer en geen plasluiers, dus aan de ORS. Diarree is toen minder geworden en sindsdien nog niet 'gezonde' poep, maar ook geen uitdroging meer. Voor het hoesten/de benauwdheid kreeg ze van de huisarts ventolin voorgeschreven. Zien of het hielp was moeilijk en we kregen eerst ook nog een neusspray (nadat we zelf al heel lang met zoutoplossing bezig waren geweest). Die neusspray werkte echt niet, maar de ventolin leek wel effect te hebben want na een week of 2 had ze echt minder last. Ze hoestte nog steeds en ze zat nog steeds vol, maar ze had niet meer van die hoestbuien waar ze echt niet uitkwam. Dus moesten we gaan afbouwen van de huisarts.

Nu anderhalve week geleden gestopt met de ventolin en sinds een week zijn we weer terug bij af. Enorm hoesten, heel veel slijm. Soms spuugt ze echt golven slijm. Je kunt haar van een paar meter afstand horen ademen door al het slijm. De ha had zijn stethoscoop niet eens nodig. Hij denkt dat ze gewoon alweer een virusinfectie op heeft gepakt en zijn advies is dus: afwachten en niks doen. Ik heb heel erg het gevoel dat het haar erg veel energie kost. Toen het de vorige keer beter ging maakte ze opeens sprongen (echt hoofdje omhoog houden als ze op haar buik lag) en nu staat het weer stil. Sterker nog, ze houdt het op haar buik een stuk minder lang vol. Heb toch maar een doorverwijzing naar de kinderarts gekregen. Dat vind ik fijn, maar concreet zoek ik ook wat ervaringsverhalen. Iemand? Oh, en misschien tips om de komende week door te komen. Ventolin is dus niet aan de orde, neusspray mag maar had vorige keer echt geen effect. Onder de douche werkt beter.

Login of registreer om te reageren
07-05-2015 om 12:23 uur

Waarom is ventolin niet aan de orde? Als het helpt.. het kan ook geen kwaad bij jonge kinderen
Liever dat dan dat ze stil staat in ontwikkeling. Ik zou daar nog eens over praten.

Login of registreer om te reageren
07-05-2015 om 14:51 uur

Nee hoor, je bent absoluut geen overbezorgde mamma! Groeit je dochter wel goed? En ziet de poep er wat vettig uit?
Fijn dat je een verwijzing naar de kinderarts hebt gekregen. Hij kan je indien nodig doorverwijzen naar een collega kinderlongarts.

Login of registreer om te reageren
07-05-2015 om 15:53 uur

Misschien een rare vraag, maar is je dochter ook al getest op koemelkallergie?
Is je dochter te vroeg geboren?

Ik snap je bezorgdheid heel goed, en je bent niet overbezorgd hoor.
Ik ben met mijn zoon ook al vanaf zijn geboorte met hem bezig.
Hij zit ook al vanaf jongs af aan aan de ventolin en later is er flixotide bij gekomen.

Login of registreer om te reageren
10-06-2015 om 10:03 uur

Erg herkenbaar helaas. Bij onze dochter hielp het om 2 maanden Nutrilon Pepti te geven tegen de diarree. Ze heeft geen koemelkallergie, maar was er kennelijk toch wat gevoelig voor. Ze heeft ook erg lang extreme krampen gehad en dat zou ook daardoor kunnen komen.
V.w.b. de benauwdheid zou ik in plaats van neusspray, flaconnetjes zoutoplossing halen waarmee je de neus kan spoelen. Dat is geen prettig gevoel, maar het geeft vaak wel vrijwel direct verlichting. Als ze benauwd is en reageert op de Ventolin, zou ik dat ook zeker geven. Ben je al bij de kinderarts geweest? (best een oud topic namelijk)

Login of registreer om te reageren