V: topsport 16j, zopas astma, ventolin

26-04-2015 om 19:20 uur

Beste
Mijn zoon, 16j, speelt basket op topniveau: elke dag trainen, weekend 1 à 2 matchen en dit sinds ongeveer 10 maanden.
Twee maanden ging het goed, daarna steeds minder conditie, ademnood door veel slijmen en veel moe.
Bloedonderzoek, urineonderzoek, alles OK. Verklaring: wellicht lichaam wat jong, te weinig hormonen, alles op tijd en je komt er wel. Ook mentaal ging het steeds minder goed.
Klachten werden steeds erger, 2 weken geleden op spoed, dachten aan hartproblemen maar alles OK. Daarna longfunctie met als resultaat: astma en hooikoorts.
2 keer daags BUFOMIX, voor de match/training VENTOLIN maar helaas lukt het nog steeds niet. Gisteren de huisarts gecontacteerd en hij mag 2x puffen met ventolin maar ook nog geen verbetering vandaag.
Maar wat we veel zorgen maakt is het feit dat hij bij de inspanningen heel bleek is en rondom zijn ogen en mond een bruine kleur...
Heeft dit te maken met het feit dat de medicatie niet werkt of misschien verkeerde medicatie.
Binnen een paar weken loopt het competitieseizoen ten einde en we maken ons natuurlijk zorgen indien hij al of niet zal mogen blijven bij de club. Ze zijn natuurlijk op de hoogte van het probleem maar het probleem is nu niet opgelost.
We dachten bij de diagnose dat we gauw verbetering zouden zien maar helaas.
Groeten
Carmen

Login of registreer om te reageren
26-04-2015 om 19:59 uur

Ik denk dat je de bufomix/ontstekingsremmer misschien nog wat meer tijd moet geven. Twee weken is wel kort. Ik begrijp dat het vervelend is, succes.

Login of registreer om te reageren
27-04-2015 om 21:28 uur

Drinkt uw zoon wel genoeg? Opmerkelijke resultaten worden behaald met de aanpassing van de waterinname icm wat extra zout. Doordat uw zoon meer en intensiever is gaan sporten en wellicht meer sportdrank neemt, kan de behoefte aan de basisstoffen water en zout zijn toegenomen. De reacties van personen die hun waterinname hebben veranderd, in het boek "het abc van astma, lupus en allergieën" van Dr. F. Batmanghelidj vind ik indrukwekkend. Het eerste boek van hem "Water, het goedkoopste medicijn" schijnt ook goed te zijn. De boeken zijn ook wel bij bibliotheken te leen! Doe er je voordeel mee en houdt me alsjeblieft op de hoogte.

Hartelijke groet!

Login of registreer om te reageren
28-04-2015 om 13:43 uur

misschien inspannings astma?
of te lage bloeddruk?

Login of registreer om te reageren
29-04-2015 om 17:31 uur

Inderdaad, mijn zoon heeft bij de diagnose 3 dingen meegekregen: astma, inspanningsastma en hooikoorts. Ik denk dat die ventolin voor de inspanning is.
Water drinkt hij heel veel. Soms denk ik teveel. Per training drinkt hij gemiddeld 2 liter maar hij zweet ook altijd heel veel. Na een kwartier is hij al helemaal nat terwijl er andere van zijn ploeg bijna niet zweten.
Sportdrank, druivensuiker, ... Neemt hij nooit. Mijn man gelooft daar niet !

Ondertussen zijn we weer enkele dagen verder en nog steeds niet echt een verandering op trainingen. De slijmen zijn nog niet verbeterd waardoor zijn ademhaling blijft voor problemen zorgen.
Gisterenavond de huisarts gebeld en hij mag zijn dosering verdubbelen. Dus 2xdaags 2 x puffen met BUFOMIX en 2x met ventolin.

Vingers kruisen en hopend dat het nu beterd.

Gr.
Carmen

Login of registreer om te reageren
03-05-2015 om 19:08 uur

Hallo,
Hier ben ik,weeral ... En nog meer ongerust.
Tijdens de dag voelt hij zich ondertussen wat beter, maar het lukt nog steeds niet met het trainen/matchen.
Maar hetvolgende probleem blijft aanhouden. Na een paar minuten zijn zijn lippen blauw en bruin rond de ogen. Dan krijgt hij weer een pijnscheut in de borstkassen (wellicht luchtpijp?) en moet hij onmiddellijk op de bank van de coach.
Heb dit vorige week telefonisch gemeld aan de huisarts maar kreeg daar geen specifiek antwoord over.
Wellicht ben ik overbezorgd en is dit allemaal normaal?
Het positieve nieuws is dat hij volgend seizoen verder mag in de basketschool. Eventjes vreesden we ervoor dat ze omwille van zijn gezondheid niet meer zouden toelaten.
Maar het blijf voor nog steeds een groot vraagteken hoe dit nog goed komt...

Login of registreer om te reageren
03-05-2015 om 21:04 uur
Reactie op CarmenDB

Hallo,
Hier ben ik,weeral ... En nog meer ongerust.
Tijdens de dag voelt hij zich ondertussen wat beter, maar het lukt nog steeds niet met het trainen/matchen.
Maar hetvolgende probleem blijft aanhouden. Na een paar minuten zijn zijn lippen blauw en bruin rond de ogen. Dan krijgt hij weer een pijnscheut in de borstkassen (wellicht luchtpijp?) en moet hij onmiddellijk op de bank van de coach.
Heb dit vorige week telefonisch gemeld aan de huisarts maar kreeg daar geen specifiek antwoord over.
Wellicht ben ik overbezorgd en is dit allemaal normaal?
Het positieve nieuws is dat hij volgend seizoen verder mag in de basketschool. Eventjes vreesden we ervoor dat ze omwille van zijn gezondheid niet meer zouden toelaten.
Maar het blijf voor nog steeds een groot vraagteken hoe dit nog goed komt...

Het lijkt mij niet normaal, en zeker niet bij astma horen.
Ik zou morgen naar de ha gaan, dit klopt niet.
daarbij.... de astma medicatie zou inmiddels wel wat moeten doen, zeker de luchtweg verwijder.
sterkte

Login of registreer om te reageren
03-05-2015 om 21:36 uur

Hallo Carmen,

Om meer duidelijkheid te krijgen wanneer en waardoor de klachten ontstaan is het handig om een dagboek bij te houden. Hier kun je opschrijven welke klachten er zijn in de ochtend,middag, avond en nacht .Je kunt het uitbreiden door er bij te schrijven waar je zoon is en/of wat hij gedaan heeft. Geef hier je zoon ook verantwoordelijkheid voor het is zijn lichaam waarvoor hij goed moet zorgen om te kunnen trainen voor het basketballen op topniveau.
Verder kun je kijken naar hoe de omgeving eruit ziet.
Buiten; welke bomen en planten zie je.
Binnen; is er tapijt of of laminaat/zeil  op de vloer, wat voor beddengoed is er, zijn er huisdieren.
Is er in de sportzaal veel stof (denk ook aan de berging waar de materialen staan)
Schrijf ook op welke medicijnen gebruikt zijn en wanneer en wat de reactie hier op was.
Soms kun je na een week al een patroon in de klachten zien. Waardoor de medicijnen beter afgestemd kunnen worden. Soms zal er nog verder gezocht moeten worden voor je de oorzaak van de klachten weet.

Er zijn ook medicijnen om de klachten van hooikoorts te verminderen. Kwestie van uitproberen welk medicijn werkt.

Inspanningsastma:  uit proberen wat voor je zoon werkt. Vaak werkt een goede warming up, daarna even rust en binnen twee uur krijg je geen last van inspanningsastma meer.
Andere mensen vinden het prettiger om 15  tot  30 minuten voor het sporten ventolin te nemen.

Bij veel slijm longen laten controleren of er geen ontsteking is.

Wat ook belangrijk is voor een topsporter is om genoeg rust te nemen zodat het lichaam kan herstellen na de training.

Blijf in overleg met de arts. Maak een vragenlijstje voor je naar de arts toe gaat zodat je gericht vragen kunt stellen en ook niets vergeet. Zelf neem ik ook een pen mee om de antwoorden in het kort op te schrijven zodat ik wanneer ik thuis ben het nog een keer kan na lezen.

Succes met zoeken naar de dingen/medicijnen die voor je zoon werken, zodat hij verder kan met zijn sport maar er vooral ook van genieten kan want basketbal is leuk om te doen.

Groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren
10-05-2015 om 19:52 uur

Hallo allemaal
In de eerste plaats bedankt voor jullie nuttige tips....
Ondertussen zijn we opnieuw een paar weken verder en ik heb goed nieuws. Dinsdag laatst is de medicatie eindelijk beginnen te werken. Hij voelt duidelijk beterschap. En wat vooral ook heel belangrijk is, mentaal is hij weer helemaal mijn zoon zoals ik vroeger kende.
Hij heeft ook weer een bloedtest gehad en blijkbaar is hij toch niet allergisch. Het is intrensIeke astma zei de dokter.
Natuurlijk heeft hij gedurende al die maanden een achterstand opgelopen iN zijn basket. Maar niet zo erg, hij krijgt van zijn club een nieuw voorstel voor volgend jaar.
Deze morgen is hij wel opgestaan met een serieuze verkoudheid. Hopelijk waait het vanzelf over want ik krijg hem niet meer mee naar een dokter ...

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
19-05-2015 om 09:02 uur

Beste CarmenDB,

Fijn te horen dat het langzaam wat beter gaat; de klachten, het beloop en de reactie op de medicatie (na enige tijd) kunnen inderdaad goed passen bij astma.
Bij astma is er sprake van een ontstekingsreactie in het slijmvlies van de luchtwegen; dat maakt de luchtwegen (bronchieen) gevoelig voor prikkels; de reactie op die prikkels is dat de spiertjes rond de luchtwegen samentrekken en voor obstructie van de luchtstroom zorgen, wat klachten van ademnood en/of hoest kan geven. Je kunt verschillende dingen doen:
- De ontsteking (oorzaak) behandelen; bijvoorbeeld met Bufomix (budesonide + formoterol), een ontstekingsremmer in combinatie met een trage maar langwerkende luchtwegverwijder
- De klachten van ‘bronchus-obstructie’ behandelen (symptoombehandeling); bijvoorbeeld met salbutamol, een snelle maar kortwerkende luchtwegverwijder
- Prikkels die klachten geven vermijden; die prikkels kunnen echter zeer uiteenlopend zijn, allergisch (boom- of graspollen, huisstofmijt), irritant (deodorant), infectie (verkoudheid/virussen), of bijvoorbeeld inspanning.

Het vermijden van prikkels is in het dagelijks leven vaak erg lastig, tenzij er bjvoorbeeld een heel duidelijke allergie is. Het is algemeen geaccepteerd dat het belangrijkste doel in de astmabehandeling is dat je al je activiteiten zonder beperkingen kan doen, ook sporten dus! Dat het enige weken (vaak 4-6 weken) duurt voordat je effect merkt van de medicatie is heel logisch, de chronische ontsteking komt langzaam tot rust, het is essentieel de behandeling met de ontstekingsremmer door te zetten, ook nu de klachten minder worden. In principe is de eerste stap in de behandeling om alleen een ontstekingsremmer te geven (in plaats van een combinatiemiddel zoals uw zoon heeft gekregen); de langwerkende luchtwegverwijder (formoterol) kan klachten namelijk ook enigszins maskeren. Het advies bij klachten bij inspanning is om altijd voorafgaand aan de inspanning salbutamol te gebruiken, zodat de luchtwegen minder (of niet) reageren op de inspanningsprikkel; let op bij sporten op hoog niveau: genoemde middelen (corticosteroiden en luchtwegverwijders) worden aangemerkt als prestatiebevorderend en de sporter moet in het bezit zijn van een attest van een arts ter verantwoording van het gebruik.

Heel veel succes!

Login of registreer om te reageren
06-06-2015 om 20:21 uur

Hallo
Ondertussen zijn we weer bijna een maand verder. En ja, we hebben te vroeg Victoria gekraaid...
We dachten dat mijn zoon verkouden was, maar het was een pracht weer buiten en het was toch weer die hooikoorts.
Zijn medicatie ( 's morgens en 's avonds 2x BUFOMIX, voor de matchen en training ventolin en 's avonds nog een keer avamys) bracht wel verbetering maar er is nog steeds een probleem die blijft aanhouden, nl zijn slijmen.
Moest mijn zoon niet zo sporten, dan zou ik het wellicht hierbij laten.
Maar hij vindt er nog teveel last van om steeds die slijmen te moeten ophoesten.
Dus vorige week opnieuw naar de longarts geweest en longfunctie gedaan.
Een bepaalde waarde die vorige keer 74 was is nu heel goed, 92. Dus zijn BUFOMIX werkt heel goed.
Maar de slijmen zouden eventueel te wijten zijn aan hetvolgende zegt ze: als hij slaapt komt het slijm van zijn neus naar zijn luchtpijp en daar zit het vast. Dit komt voor omdat hij plat ligt tijdens het slapen. ' 's nachts hoest hij niet, wel tijdens de dag.
Nu heeft hij nog een extra pilletje dat hij moet nemen ( desloratadine). Dit zou moeten werken binnen de week.
Zo niet, dan moet ik haar opbellen en moet al zijn medicatie stopgezet worden om daarna opnieuw te testen. Ik vermoed dat dit dan andere testen zijn?
het is nu 3 dagen dat hij die pil neemt. Nog geen verbetering met zijn slijmen maar we kruisen onze vingers.
Gelukkig dat de competitie nu stil ligt maar ik hoop dat het toch binnenkort helemaal op punt staat.

Login of registreer om te reageren