V: I P V (Intra Pumonale Percussie en Ventilatie therapie) ervaringen/onderzoek?

05-05-2015 om 12:31 uur

Beste Allen,

Wie heeft directe ervaringen of andere informatie over effecten en risico's  van I P V/ Flow Ventilatie  zie boven .
Voor info die ik heb zie:
http://allmedical.nl/site/percussietherapie.html
en via de Fysiotherapie praktijk in Voorschoten, waardoor ik er mee in contact kwam, soortgeiljke info:
http://www.plexxus.nl/#!ipv/cq1l

Heb deze vragen ook al voorgelegd aan " mijn longarts" ; is haar onbekend , zou het nog uitzoeken?
Zo ook bij de fysiotherapeute die mij begeleidt.

Wil graag deze methode proberen gezien de ernstiger wordende beperkingen die ondervindt in actief zijn.
Alle info heirover is dus welkom, en voor mij erg belangrijk.

Mijn toestand is globaal:
- 63 jaar, COPD GOLD 3-4 ; longfunctie ca 30 %;  diagnose COPD sinds ca 5 jaar; forse  verergering toestand  na verschillende longontstekingen  en exacerbaties in 2013 en 2014;
- zuurstof gebruik:  bij beweging 3 L pm zuurstof ; bij inspanning, meer beweging /fysio vaak nog 1 L l extra .
-fysio:  2 x per week ca. 1 uur ;
- medicatie:  Ventolin, Atrovent, ( beide ca. elke 3 uur)  Spiriva 1 x dd., Seritide aerosol  25/250 2 x 2 dd; daarnaast sinds november 2014 onderhoudsdoseringen Prednisolon  variërend van 10 - 20 mg dagelijks . Laatste maanden treedt bij minder dan 15 mg prednisolon te grote verslechtering ( benauwdheid en vervolgens vermoeidheid) op. 

MIJN VRAGEN DUS:
-  ERVARINGEN  ALS BEHANDELAAR Of PATIENT met deze therapie?
-  ZIJN ER RISICO'S TE VOORZIEN  OF ANDERE AFWEGINGEN/ WIJSHEID HIERBIJ OM OP TE LETTEN?

Alvast bedankt voor reacties,
Goede groeten,
Simon

Login of registreer om te reageren
05-05-2015 om 14:03 uur

Excuses voor tikfouten: moet natuurlijk zijn Intra Pulmonale Percussie etc.
( door prednisolon is het zicht soms nog waziger dan gebruikelijk bij mij  :z

Nogmaals bij voorbaat dank voor reacties.
groeten,
Simon

Login of registreer om te reageren
05-05-2015 om 23:15 uur

Ipv wordt in belgie erg veel toegepast bij patiënten die moeilijk slijmen kunnen ophoesten omwille van diverse redenen bvb. erg verzwakt zijn, verlamming, erg taaie slijmen, op intensieve zorgen bij mensen die beademd worden, ... In deze gevallen kan het veel verlichting geven als de slijmen inderdaad geëvacueerd kunnen worden hierdoor.
Ik vind het dus erg gek dat je longarts het niet eens kent...
Het apparaat is wel duur en wordt meestal enkel in het ziekenhuis gebruikt, maar ik ken ook uitzonderingen bij erg zieke mensen dat het zh het in bruikleen geeft aan patiënten die thuis verzorgd worden. Meestal/altijd wel in samenwerking met een longfysio met kennis van zaken.

Login of registreer om te reageren
09-05-2015 om 12:15 uur

Beste Sien,
Hartelijk dank voor je snelle en informatieve reactie!
Maakt weer wat duidelijker wanneer en dus door/voor wie deze methode tot nu toe  vooral gebruikt wordt.
Mogelijk is er ook (nog) weinig onderzoek naar gedaan bij grotere (indicatie) groepen?
Ben benieuwd naar verdere info , ook over mogelijke onderzoeken naar effecten, bij wie,effectief, maar ook welke contra-indicaties en mogelijke risico's ?
Dus,  wie meer weet, laat u híer horen...graag.
Met luchtige groeten,
Simon

Login of registreer om te reageren
22-06-2015 om 19:33 uur

Ik ben inmiddels een klein jaar bezig met percussie
Fysio is zinloos, de fysiotherapeut weet eigenlijk niets over longen. Ben erg blij dat ik deze mensen tegen gekomen ben. Sinds ik percussie krijg heb ik geen antibiotica meer nodig. Andere long medicatie ook zo goed als afgebouwd.
Ik kan simpel en kort zijn, eindelijk lucht! Niet meer benauwd.
Ook mijn longarts kende het niet en is helemaal niet geïnteresseerd
Kijk ook even op www.percussietherapie.nl met name als je studies zoekt.
Mijn tip, bel of mail met de mensen van AllMedical en vraag of je het eens mag proberen. Zo ben ik ook begonnen

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
02-07-2015 om 09:33 uur

Ik kende het niet en heb naar de site gekeken.
Er is een aantal criteria waar je aan dient te voldoen om te mogen beademen gedurende de nacht.
Het zou goed zijn met je longarts te bekijken of je in aanmerking komt hiervoor. Ik zou het zelf wellicht eerst met een patient in het ziekenhuis proberen en dan monitoren wat er gebeurt.

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren
03-07-2015 om 19:32 uur

Beademen? Het is een behandeling van 15 tot 20 minuten Peter.
Ik had 3 liter zuurstof, nu geen zuurstof meer.
Aangezien ik ik ook zo'n longarts had die maar half ergens naar keek en me alleen maar pufjes, pillen en zuurstof voorschreef ging ik alleen maar achteruit.
Tegenwoordig loop ik de trap niet op maar kan rennen. Vroeger had ik het zwaar met dit warme weer. Nu helemaal niet. En ook fijn geen antibiotica meer nodig en gedreven mensen die er voor mij zijn. Ik blijk niet de enige te zijn.
Dus Peter neem eens contact op met ze en laat je eens bijpraten.

Login of registreer om te reageren
03-07-2015 om 22:56 uur

Ik denk idd dat de longarts niet over hetzelfde praat als u bedoeld. Voor ipv is helemaal geen beademing nodig. Ik mocht het ooit gewoon uitproberen tijdens een studiedag... Wat gek dat het in nl zo onbekend is !

Login of registreer om te reageren
09-07-2015 om 13:57 uur

Sinds 8 weken ben ik met Allmedical bezig met percussie-therapie. Status: vergevorderd longemfyseem met als complicatie atypische tuberculose. De therapie heb ik vooraf met de longarts besproken, hij was er wel mee bekend maar zag niet direct voordelen voor mijn ziektebeeld, het kon echter geen kwaad om het te proberen was zijn oordeel. Het werkt voor mij tot dusver erg goed, er is meer ruimte om te ademen, er wordt op zeer deskundige wijze begeleid waarbij de mens als geheel in het oog wordt genomen (tevens beweging, voeding). Er ontstaat weer perspectief waardoor rust intreedt en herstel wordt bevorderd. Een aanrader voor eenieder die al jaren worstelt met het achteruitgaan van de longfunctie, zonder dat er een duidelijke therapie voor leek te bestaan. De percussie-therapie activeert en versterkt de longen en stimuleert de ademhaling.

Login of registreer om te reageren
09-07-2015 om 20:54 uur

Hallo Jan, klinkt heel herkenbaar! Ook bij mij wordt ik heel goed en professioneel begelijd. De enorme betrokkenheid, niets lijkt te veel. Ik heb ook aangepast eten, hierdoor geen last meer van mijn darmen en benauwdheid door het eten, voel me met name door de percussie zo veel beter. Door het eten zo veel energieker en sterker. Ook de ademhalings oefeningen die ik bij AllMedical krijg zijn geweldig. Nooit gehad, niet bij de longarts of Longverpleegkundige. Dit is echt een verademing
Ik krijg sterk de indruk dat longartsen in Nederland betaald worden door de farmacie.
Nikkie

Login of registreer om te reageren
10-07-2015 om 10:47 uur

Hallo Nikkie.
Niet alleen de longartsen maar hele afdelingen van ziekenhuizen.
Mijn ervaring is Hoge bloeddruk pillen de een nog dodelijker als de andere,
cholesterol pillen moet je even googelen wat dat met je lever doet.
Zieken huizen zijn de super markten van de farmachi.

Login of registreer om te reageren