V: geen astma meer???

06-05-2015 om 20:59 uur

Laatst was ik bij een praktijk ondersteuner die mij vertelde dat mijn astma over kan gaan of eigenlijk dat ik geen astma meer hoef te hebben als alles goed gaat :? :? Ik snap daar niets vanĀ  ik weet niet wat ze proberen maar laatst wordt mijn medicatie gehalveerd en klachten blijven denken ze echt dat astma weg gaat bij mij of kan dat echt zou wel een wonder zijn al zeg ik het zelf
Groetjes Jacqueline

Login of registreer om te reageren
06-05-2015 om 23:21 uur

Astma kan wel 'latent' aanwezig zijn, dwz zonder klachten zijn en soms idd zelfs zonder medicijnen kunnen, maar de aanleg blijft en het kan dan ook net zo snel terug komen
Ik ben bvb op de middelbare school een tijdje zo goed als klachtenvrij geweest (in mijn geval wel nog met medicatie) maar daarna kwam het helaas dubbel en dik terug
Ik hoor ook vaak dat mensen als kind astma hadden, daarna er zogenaamd 'uitgroeien' zoals ze in de volksmond zeggen, maar op latere leeftijd toch weer klachten kregen
Astmaklachten schommelen nu eenmaal heel erg
Maar jij beschrijft dat je wel nog klachten hebt, dat zou ik dan wel erg duidelijk aangeven

Login of registreer om te reageren
14-05-2015 om 12:57 uur

Astma is een chronische aandoening dat betekend dat je er niet overheen groeit, echter kan je astma wel stabiel worden en klachten verdwijnen dat je medicatie kan stoppen. Maar kan ook jaren later weer terug komen.

Login of registreer om te reageren
29-05-2015 om 10:14 uur

Vandaag naar praktijk ondersteuner geweest spirotest en longfunctie zonder puf was goed al was het ietsje slechter dan vorige keer. Maar ik moet nu ochtend symbicort 200/6 1x inhaleren en avond symbicort 400/12 1x inhaleren en wanneer nodig bricanyl. Ze zei ik heb wel astma maar longinhoud is goed ofwel stabiel dus moet gewoon kijken of ik het met deze medicatie verder kan en als ik last heb van mn astma mag ik de ochtend symbicort 200/6 verhogen naar 400/12 meestal met verkoudheid enzo. Ik moet vooral zelf uitproberen hoe ik de medicijnen kan gebruiken maar liefst met mindere dosis dus eigenlijk ook avond naar 200/6 maar daar krijg ik het nu nog te benauwd van dus hou het nog op 400/12. En moet in de loop der tijd proberen of ik kan verminderen.

Login of registreer om te reageren
29-05-2015 om 11:26 uur

Hai jacklynn Sport je verder ook hier naast? Je long functie kan zeker goed zijn astma zoals ik al eerder vermelde is een chronische ziekte zal altijd aanwezig zijn maar je hoeft hier geen last meer van te hebben, echter voel je zelf ook goed aan of je meer of minder nodig hebt en of er ook allergie mee spelen die je longen uitdagen dat je weer prikkels krijgt deze ook zoveel mogelijk te vermijden. Bewegen is heel belangrijk om een betere of een stabiele long in houd te behouden, hoe meer spiermassa je hebt ( klinkt raar) hoe beter je long functie ;)

Login of registreer om te reageren
29-05-2015 om 11:45 uur

Ik heb altijd wel fitness gedaan maar sinds een paar maanden gaat dit niet doordat ik ook met hms/eds te maken heb dan doet mijn lichaam te veel pijn om te sporten maar ik loop en fiets wel als dit lukt en als ik straks weer beter voel zal ik weer willen sporten

Login of registreer om te reageren
29-05-2015 om 12:49 uur

Hai!! Ah hypemobiliteit pijnlijk idd, als je straks weer wat beter voelt zou ik je eigenlijk adviseren om naar een goede Pilates les te gaan zoeken dit is een manier om op een rustige veilige manier zowel je longfunctie aan te sterken als je spieren versterken met name bekkenbodem spieren en romp spieren plus rug.

Login of registreer om te reageren
01-06-2015 om 11:44 uur

Kan idd pijnlijk zijn zeker nu en de afgelopen maanden maar ik zal kijken naar pilates lessen bij mij in de buurt en misschien kan mijn revalidatie arts ook wel helpen daarmee dank je voor je tip

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
17-06-2015 om 17:37 uur

Astma kan in kaart gebracht worden met een vragenlijst. Dus als er een astma is gediagnosticeerd en je hebt klachten klinkt het alsof je gelijk hebt.
Bespreek het eens met je arts!

groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren