stel ik me aan?

16-05-2015 om 15:36 uur

Hallo allemaal. Ik weet sinds acht week dat ik astma heb. Vastgesteld door histaminetest. Had aan een inhalatie histamine genoem om mijn longfunctie met 25% te laten verminderen. Ik dacht toen nog, eindelijk komt er een einde aan de terugkerende luchtweginfecties en het vele hoesten. Pufjes en klaar klaar weer. Maar niks is minder waar. Heb ondertussen via huisarts andere pufjes gekregen omdat het 10 week duurt voor ik naar lvpk en la kon voor uitleg over astma.
Toch blijf ik pijn op de borst houden en kortademigheid. Ademen doet pijn. Afgelopen maandag heftige reactie op deo van collega en na twee pufjes salbutamol leek het weer goed. Twee uur later viel ik flauw. Vermoedelijk onbewust verkeerd gaan ademen en spoedarts dacht aan luchtweginfectie. Kreeg prednison kuur. Sinds november al vijf ab en 2 predkuren gehad. Het begon allemaal met een pleuritis in november.
Mijn longen klinken goed. Zit niet vol en ik piep niet. Toch heb ik veel last van kortademigheid en benauwdheid. Ik loop te hijgen als ik trap op moet. Ik voel me zwaar in armen en benen. En raar door mijn hele lijf.
Nu denk ik maar steeds... nou kom op in beweging. Zo erg is het niet. Je gaat er niet dood aan. Maar ik voel me echt op. Weet niet goed meer wat ik kan doen. Heb nu pijnstillers voor de pijn. Mijn hartfilmpje was goed dus dat stelt me gerust. Maar toch maak ik me zorgen. Wil zo graag weer de oude zijn. Sorry voor onsamenhangend verhaal. Moet het gewoon even kwijt. Heb veel onbegrip in mijn omgeving. Wordt niet geaccepteerd dat ik nu amper wat kan. Voel me daardoor nog meer een aansteller.

Login of registreer om te reageren
16-05-2015 om 18:42 uur

Het is normaal dat je onzeker bent nadat je net een diagnose kreeg en veel klachten hebt. Bij putjes duurt het altijd een tijdje voor ze optimaal hun werk doen. Consequent blijven nemen is de boodschap. Soms is het ook even zoeken naar de juiste combinatie van medicijnen, dat is bij iedereen anders. Ook benauwdheid uit zich bij iedereen anders, zo kan jij je best benauwd voelen zonder te piepen. De test was iig wel duidelijk: je hebt astma, dus het is niet zomaar aanstellerij! Als een putje ventolin helpt op het moment dat jij loopt te hijgen, dan was je benauwd. Het is een beetje een kwestie van uitproberen en je eigen signalen te leren kennen. Wel is het zo dat pufjes niet zorgen voor minder infecties. Mensen met astma hebben daarentegen vaak veel meer last van die infecties, terwijl mensen zonder astma vaak nauwelijks merken dat ze een infectie te pakken hebben. De pufjes kunnen wel helpen om minder en minder lang klachten te ervaren door die infecties. Ik raad je aan al je vragen en bezorgdheden goed te noteren voor je afspraak bij de longarts. En intussentijd zou je huisarts toch ook voldoende in staat moeten zijn om vele van je vragen te beantwoorden. Het is normaal dat je bezorgd bent!

Login of registreer om te reageren
18-05-2015 om 07:17 uur

Dank je voor je reactie. Mijn huisarts is gelukkig wel betrokken en heb ook wel het gevoel dat ie me serieus neemt. Ik probeer zoveel mogelijk te doen maar het valt tegen. Prednison gister laatste tablet. Knap er niet echt van op. Longen zitten niet vol maar heb steeds die pijn op de borst en buiten adem als ik wat doe. Ook voel ik me licht in mijn hoofd. Denk dat ik verkeerd ben gaan ademhalen door alle klachten. Heb me nu wel voor de hele week ziek gemeld en afspraak aangevraagd met de arbo. Ik werk in gehandicapten zorg en dat is best zwaar. Zodra ik gezin weer kan draaien ga ik weer aan het werk maar daarmee put ik mezelf volgens mij ook uit. Wil nl niet ziek zijn dus meteen weer vol aan de bak. Afgelopen half jaar me al zes keer ziek moeten melden. Moet geloof ik nu echt aan mijn herstel werken ipv aan zo snel mogelijk alles weer moeten kunnen. Mijn balans is een beetje zoek.

Login of registreer om te reageren
18-05-2015 om 12:26 uur

Goed voor jezelf zorgen is vaak net voor mensen die in de zorg staan erg moeilijk ;-) wat je zegt over verkeerd ademhalen is zeker mogelijk. Een fysio kan je daarbij helpen, zeker het proberen waard!

Login of registreer om te reageren
22-05-2015 om 12:41 uur

Vandaag kon ik bij de longarts terecht. En nee ik stelde me niet aan. Ze kon horen en zien dat het niet goed ging. Ik krijg nu best twee soorten puffers er bij en een pil. Een puffer ipv prednison. Wilde liever geen prednison nl omdat ik daar heel naar van word.
Ze stelde me gerust dat als het onder controle is ik me ook weer goed ga voelen. Ik ben dus niet gek. Het gaat echt niet goed. Ben opgelucht dat er nu actie wordt ondernomen en ik dus voor mezelf weet dat ik me niet aanstel. Op naar herstel!

Login of registreer om te reageren
22-05-2015 om 14:47 uur

Natuurlijk stel je jezelf niet aan maar alles heeft zijn tijd nodig, als je twijfelde moet je altijd aan de bel trekken, veel sterkte het stabiliseerd wel.
Blije dag Daysy

Login of registreer om te reageren
22-05-2015 om 14:55 uur

Fijn van het goede contact met je LA. Houd je maar vast aan wat die zegt...! En gun jezelf de tijd om op te knappen en goed voor jezelf te zorgen, hoewel dat best lastig is!!

Login of registreer om te reageren
24-05-2015 om 11:23 uur

Het doet al zoveel met me dat nu bevestigd is door de expert dat het nu idd niet goed gaat. En vooral dat het wel goed gaat komen. Lucht enorm op. Maar mijn omgeving is grootste punt. Ga maar sporten dan hijg je niet zo. Ben je wel al buiten geweest? Ja maar dit en dat kun je toch wel. Ergste is nog wel dat mijn eigen familie doodleuk zegt dat ik niet moet zeuren.
Mijn man was mee naar zh en voor hem was het ook een eye opener dus dat is ook goed geweest.
Nu rustig aan opknappen en dinsdag nog de bedrijfsarts overtuigen. Zal alle puffers en medicatie meenemen. Het is nogal een hork. Gelukkig is mijn baas heel zorgzaam. Hij ziet ook wel dat ik niet zomaar thuis blijf. Werk in de gehandicaptenzorg dus moet echt goed beter zijn om me staande te houden.
Straks maar even mijn paard een knuffel brengen als ie wil komen.... de wei door lopen is te veel. Heb gelukkig een goede bijrijdster die de zorg op zich neemt. Maar goed, mis het rijden wel.
Bedankt voor jullie reacties. Wel fijn om even van me af te praten.

Login of registreer om te reageren
27-05-2015 om 20:14 uur

Ondertussen nog steeds niet opgeknapt met al die puffers en pil. Geduld is een schone zaak. Word er moedeloos van. Hoesten blijft maar doorgaan.
Zeur klaag piep

Login of registreer om te reageren
02-06-2015 om 11:51 uur

Het duurt wel even hoor voor je opknapt en ik denk dat je ook net zo lang moet thuis blijven totdat je ook hersteld bent. Ik werk ook in de zorg de ggz en het is nooit leuk je ziek te melden maar op het werk hebben ze zo ook niks aan je.
Beterschap.

Login of registreer om te reageren
02-06-2015 om 11:52 uur

oaj en laat je omgeving maar zeuren en klagen. Heb ondertussen wel geleerd dat je daar niet al te veel van kan verwachten.

Login of registreer om te reageren