Diagnose astma zonder longfunctietest?

Mijn zoon van net 6 heeft al een flinke voorgeschiedenis met longontstekingen en luchtweginfecties.
Nu heeft hij al meer dan een maand weer klachten. Hiervoor is hij onder controle bij de huisarts. Wij mochten de flixotide en de salbutamol gaan afbouwen omdat het beter leek te gaan. Sinds afgelopen donderdag leek het slechter te gaan, maar wij besloten hem extra ventolin te geven en het dit weekend nog aan te kijken.
Wij hebben vanmiddag toch de huisartsenpost gebeld omdat hij duidelijk benauwder werd.

Aan de telefoon werd er gezegd dat er in zijn dossier astma staat. Hierover was ik verbaasd omdat mij dat nooit verteld is, en hij rond september getest zou worden./wordt. Is er iemand die dit herkent of tips heeft?
Sorry, ik moest het echt even kwijt.
Ga naar laatste reactie«1

Reacties

• DaantjeDaantje Gebruiker
    Kan het zijn dat er verdenking astma of dd (differentiaal diagnose) astma staat, dat het nog verder uitgezocht moet worden zoals je zegt maar verkeerd geïnterpreteerd is door de huisartsenpost?
  • Mamv2 Gebruiker
    De assistente aan de telefoon had het er heel duidelijk over dat er als diagnose astma in zijn dossier vermeld staat. Ik heb het aan de telefoon nog gevraagd of het wel klopte.
    Dat vind ik zo vreemd.
    Kijk als hij het heeft, zal me dat echt niet verbazen.
    Maar het is meer de manier waarop het gebracht is.
  • Mamv2 Gebruiker
    En voor zover ik weet, en ik heb me inmiddels wel flink ingelezen zal een longfunctietest toch de doorslag moeten geven.
  • SienSien Gebruiker
    Bij mij werd ook al op jonge leeftijd over astma gesproken zonder dat een longfunctietest werd afgenomen. De symptomen op zich zijn soms al erg duidelijk een een longfunctietest op jonge leeftijd juist soms weinig betrouwbaar. Vandaar ws deze conclusie bij je HA. Hij heeft iig wel al de test gepland om al dan niet zijn voorlopige diagnose te bevestigen en het beleid erop te kunnen afstellen. Hij had het overigens wel beter moeten communiceren met jullie vind ik.
  • Mamv2 Gebruiker
    De huisarts had zeker beter moeten communiceren. Fijn dat het herkent @Sien.

De symptomen zijn er zeker, tel daarbij op dat ik astma heb dus een kans van 50% op overerven en zijn vroeggeboorte.
    Ik zal het morgen zeker navragen bij onze eigen huisarts.

Morgen zal ik het verhaal van mijn zoon hier neerzetten als ik de computer heb.
  • Mamv2 Gebruiker
    Mijn zoon is 6 weken te vroeg geboren. Hij ademde bij zijn geboorte goed zelf en heeft geen beademing nodig gehad. Toen hij een maand of 7 was en de herfst begon, was hij direct verkouden. Zijn longen zaten vol en hij had het benauwd, dit heeft toen een paar maanden aangehouden.
    Precies een jaar later had hij zijn eerste longontsteking te pakken, gevolgd door een luchtweginfectie en zo zaten wij in een cirkeltje. Dit is zo doorgegaan totdat hij bijna 5 was. Telkens net geen ziekenhuisopname. Klachtenvrije periodes waren de zomers.
    Hierna verdween de koorts en bleef het bij benauwdheid, met piepen, zagen en rochelen.
    Wel telkens al puffers gebruikt: flixotide en ventolin
    Deze winter ging het goed met hem, tot ongeveer anderhalve maand geleden. Wij zagen dat zijn neus vol zat en hebben het even aangekeken. Na een week besloten wij dat het tijd was om met hem even langs de huisarts te gaan. Hij leek wat benauwder. Dat was hij dus ook. Hij had een saturatie van slechts 93%. Dus met de ventolin(4x1) en de flixotide 50 (2x2). De saturatie liep al snel weer op en na ruim 2,5 week konden we gaan afbouwen. Dit leek goed te gaan tot vorige week.
    Ik had het idee dat hij weer benauwd werd, wij hebben zelf de ventolin weer opgehoogd en besloten om het het weekend aan te kijken en dinsdag (vandaag) de huisarts weer te bellen. Dit werd afgelopen zondag de huisartsenpost. Hij zag in en inwit, dus zijn wij eerst met hem een stukje gaan fietsen (hij achterop) en even te kijken of het dan beter ging, maar niet dus. En bij de huisartsenpost had hij weer een saturatie van 93%.
    Straks onze eigen huisarts weer bellen voor controle.
  • Mamv2 Gebruiker
    Nog een hele hoop gezeur gehad met de invalha. Ze deed in mijn ogen geen goed onderzoek. Ze mat zijn zuurstofgehalte niet, en heeft alleen zijn rug beluisterd.
    Ik zal jullie de details besparen, maar wij gaan straks naar de kinderarts.
  • daysy Gebruiker
    Heel verstandig succes
    Blije dag Daysy
  • Mamv2 Gebruiker
    Even een verslag van de kinderarts van gisteren.
    We hebben bijna een uur binnen gezeten. Zijn zuurstofgehalte is nog steeds te laag, 94%. Flixotide is opgehoogd naar 2x 125 ipv 4x50. Salbutamol blijft nog op 4x2 en aerius erbij voor evt allergieën. Ook is er bloed geprikt op allergieën. Volgende week een belafspraak, en als hij opgeknapt is, longfunctietest en waarschijnlijk een afspraak bij de longverpleegkundige.
    Er stond ook duidelijk in de verwijsbrief astma, maar de kinderarts wil eerst een goed onderzoek ernaar.
    Ik ben blij dat er nu eindelijk goed actie ondernomen wordt.
  • SienSien Gebruiker
    Goed dat er actie is ondernomen iig, en dat je doorgezet hebt toen de vervangende ha het onvoldoende serieus nam! Als moeder ga je nog steeds best op je buikgevoel af, meestal ken je je kind het beste! Hopelijk knapt je zoontje nu snel op en wordt hij verder goed geholpen door de ka. Een duidelijke diagnose en een goed opvolgingsbeleid kunnen veel ellende voorkomen in de toekomst. Succes!
  • Mamv2 Gebruiker
    @Sien, dank je wel!
    Ja ik ging inderdaad op mijn buikgevoel af. Het blijft een apart gegeven dat je het als moeder zo aanvoelt.

Ik zal jullie hier op de hoogte houden hoe het met hem gaat.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #12 edited mei 2015
    Wat vervelend dat "aan modderen toch altijd met kinderen" fijn dat de kinderarts serieus onderzoek gaat doen dat is echt het allerbeste ook voor je zoontje moet er rust rond zijn "aandoening" komen. Het verhaal is namelijk wel herkenbaar zowel voor mezelf toen ik jong was als wel met mijn eigen zoon toen die klein was. Hopelijk knapt je zoon de komende tijd op. Heel veel sterkte.

Noot: Toen ik 6 was ben ik een tijdje naar een kinderastmacentrum (kinderzorgcentrum) geweest daar knapte ik behoorlijk van op.
  • Mamv2 Gebruiker
    #13 edited juni 2015
    Vanaf hier ook weer even een update.
    Hij gaat langzaam maar zeker vooruit. Dat is heel fijn. Ook ziet hij niet meer zo ontzettend wit. Hij krijgt steeds meer energie. Ook mag hij nu gaan minderen met de salbutamol. Hij zit sinds gisteren op 3x2.
    Uit de test van de kinderarts is gebleken dat hij geen huisstofmijtallergie heeft gelukkig. Binnenkort moeten we weer naar het ziekenhuis, dan hebben we voor hem een afspraak bij de longverpleegkundige. Ik heb nog geen idee wat die gaat doen.

@Marcus wat heftig. Hoe oud was je toen? En hoe was dat voor jou als kind om daar te zijn?
  • Mamv2 Gebruiker
    Hier nog even een update over mijn zoon.
    Vorige week naar de longverpleegkundige geweest. Die had een hoop nieuwe informatie. Ook aangegeven dat hij de pufs nog niet kon afbouwen, daar hij het nog niet echt redt zonder salbutamol maar dat was geen probleem. Vandaag had hij het echt zwaar, weer 4x2 gepuft. Wij zijn voor hem vanmiddag nog wel naar zee gereden, daar ging het wel wat beter maar absoluut niet optimaal. Over 2 weken weer naar de kinderarts.
  • Mamv2 Gebruiker
    Vanaf hier weer even een update.
    Vandaag zijn we weer naar de kinderarts geweest.
    Zijn longen klonken eindelijk schoon! Daar ben ik heel erg blij mee. Er is bloed geprikt op hooikoorts en ze gaan bellen voor een longfunctietest om een afspraak te maken.
    Wel blijft hij hangen op de salbutamol 2x2 maar dat is voor nu nog geen probleem. En we hebben afgesproken dat hij voor het sporten gaat puffen.
  • Mamv2 Gebruiker
    Voor degene die het interesseert.
    Eind oktober krijgt hij zijn longfunctietest.
    Morgen maar weer even de dokter bellen hij krijgt weer een naar hoestje. Erg moe en kortademig weer.
  • SienSien Gebruiker
    Jammer dat je zoontje het weer zo moeilijk heeft... Het heerst nogal merk ik, de eerste infecties doen de ronde en het vochtige weer doet velen onder ons niet goed. Hopelijk geeft de longfunctietest jullie binnenkort meer duidelijkheid!
  • MamavanMerel Gebruiker
    Hoe was de longfunctietest gegaan? Heeft dat nieuwe informatie opgeleverd? En de allergietest, is daar nog iets uitgekomen behalve dat ie niet allergisch is voor huismijt?
    Heeft ie nu ook zoveel last of gaat het wel?
  • Mamv2 Gebruiker
    De longfunctietest heeft hij heel erg goed geblazen. Dan moet ik er wel bij zeggen dat hij op dat moment klachtenvrij was. De afgelopen paar dagen/nachten is het weer bal. We gaan maandag toch even terug naar de huisarts om even te laten luisteren. Hij geeft zelf niet toe benauwd te zijn. Maar als ik hem dan verplicht om te puffen helpt dat wel. Dat zegt hij dan ook. Hij lijkt zich ook voor de puf te schamen. Dus lastig hier.
  • MamavanMerel Gebruiker
    Wat goed van hem dat ie het zo goed gedaan heeft! Is toch knap van zo'n manneke van 6!
    Tja, dat puffen.... Merel zegt ook altijd dat het niet nodig is, maar ik geloof niet dat dat schaamte is, daar is ze nog te jong voor. Volgens mij vindt ze het gewoon gedoe. Als ze eenmaal een paar dagen benauwd is gaat het puffen wel weer met wat minder weerstand, vooral als ik er de tijd voor neem een rustig uitleg wat het voor is, maar ik denk dat het toch nog wel een tijdje lastig zal blijven.
    Hebben jullie iets op school gedaan aan voorlichting in zijn klas? Misschien dat dat helpt?
    Wat die longfunctietest betreft, moet ie nog een keer terugkomen voor nog een test of is de kous hiermee af.
    Lijkt me ook wel dubbel trouwens, weten dat er wat aan de hand is, maar geen uitslag die dat aantoont. Tegelijkertijd natuurlijk blij dat ie een goede test had.
    Sterkte weer deze dagen, hopelijk is er snel weer bovenop!
  • Mamv2 Gebruiker
    Ik heb wel een gesprek gehad met beide juffen en daar afspraken mee gemaakt over het hoe en wat, en volledig begrip gelukkig. Wel had mijn zoon zelf tegen juf gezegd dat hij niet hoefde te puffen voor gym. En thuis zat hij te vertellen dat hij niet mocht puffen van juf voor gym. Dus ik ben meteen naar juf gegaan en besproken dat als er wat veranderd dat ik het doorgeef.
    We moeten in het voorjaar weer terug naar de kinderarts. En dan hoor ik nog wat het verdere beleid is. Maar de klachten zijn duidelijk, maar ook dat hij goed vooruit gaat met de medicijnen. Ook horen de artsen het goed als hij benauwd is, door de geluiden die duidelijk bij astma passen.
    Die longfunctietest heeft hij heel erg goed gedaan. Het was ook een hele lieve vrouw die de test afnam, ze nam echt alle tijd. Uiteraard heb ik mijn zoon een klein kadootje gegeven omdat hij het zo goed gedaan heeft.
  • MamavanMerel Gebruiker
    Misschien dat ie een spreekbeurt over astma kan doen of dat de juffen astma (en wellicht ook andere ziekten) in de klas kunnen bespreken met de andere kinderen, dat het daardoor allemaal wat minder vreemd is en hij zich daardoor minder schaamt. Ik snap het wel hoor, op die leeftijd wil je niet anders zijn dan andere kinderen.
    Als ik met Merel in het ziekenhuis ben geweest mag ze altijd een ballon uitkiezen bij de shop, ze heeft inmiddels een flinke verzameling. Voor grotere bezoeken (buisjes plaatsen bijvoorbeeld of opname) mag ze een grote ballon uitkiezen en anders een kleine.
  • Mamv2 Gebruiker
    Hij is nog net te jong voor een spreekbeurt. Hij is 6 en zit in groep 3. Het is een lastige leeftijd wat dat betreft.
    Wat een leuk idee van die ballon. Ik had voor hem een autootje van Cars daar is hij helemaal gek van.
  • MamavanMerel Gebruiker
    Cadeautjes zijn altijd goed, onze kinderen moeten toch een hoop extra t.o.v. kinderen zonder medisch dossier. En dan vind ik dat weer ze ook een beetje extra mogen verwennen ;-).
    Ik kan me wel voorstellen dat een spreekbeurt nog te moeilijk is voor hem. Ik geloof dat er ook wel ouders zijn die over hun zoon of dochter vertellen op school, maar dat is voor een jongen van 6waarschijnlijk ook niks... Lastig hoor!
  • Mamv2 Gebruiker
    Dat ben ik helemaal met je eens Mamavanmerel.

De huisarts hoorde weer de bekende geluiden van zagen en een verlengde uitademing. Dus we gaan weer naar 4x2 puffs ventolin per dag. Hij blijkt benauwder te zijn dan hij laat merken. Helaas. Ik heb meteen een notitie gemaakt in mijn agenda voor de kinderarts. Aangezien de communicatie tussen hun niet altijd even vlekkeloos lijkt te gaan.
  • MamavanMerel Gebruiker
    #26 edited januari 2016
    Mag je 'm niet wat meer geven? Op slechte dagen puffen we soms wel iedere 2 uur 2 pufjes, soms geven we zelfs 4 pufjes ineens. Heeft ze dan ook echt wel nodig en dan moeten we wel z.s.m. afbouwen naar 8 x 2. Dat mogen we dan in principe een week volhouden, maar nu zitten we al op dag 11 of 12. Ik denk/hoop dat we morgen opnieuw kunnen gaan afbouwen, maar daar reken ik nog maar niet op.
  • MamavanMerel Gebruiker
    Dat is trouwens niet mijn advies hoor, maar ik verbaasd me er soms over hoeveel verschillen er zitten in het beleid. Bij Merel is het dus in principe zonodig met een maximum van 8 x pufjes per dag. Bij acute aanvallen mag ik puffen volgens een blauwe kaart (3 x ieder half uur, dan 3 x ieder uur en dan naar iedere 3 uur). In zo'n geval mag ik naar eigen inzicht dus ook 4 pufjes geven (als ik zie dat de ventolin niet aanslaat).
    Met de Qvar eigenlijk hetzelfde, in principe 2 x 1 of per dag, maar af- en opbouwen naar eigen inzicht tot een max van 2 x 2.
    Als ik dan lees dat jij 4 x 2 mag geven, verbaast me dat, ventolin kan al na 4 uur uitgewerkt zijn en dan zou je toch 6 x daags moeten geven. Benauwdheidsintervallen tussendoor zouden het herstel vertragen volgens mijn kinderarts en daarom heeft zij een niet terughoudend beleid. Misschien ook iets voor jou om te bespreken met de kinderarts. Heb je ook al een longverpleegkundige gezien eigenlijk? Heb ik toen best wat aan gehad.
  • Thirza Gebruiker
    #28 edited januari 2016
    Bij mijn kinderen merkte ik ook dat de kinderlongarts een veel ruimer beleid van medicatie hanteerde dan de huisarts.
    Die rolde van zijn stoel toen ik vertelde dat ik bij een pseudokroepaanval moest laten vernevelen met een dubbele volwassendosering Pulmicort. (voorgeschreven door de kinderarts)

Ik vind 4 x 2 niet eens zo spectaculair hoog eigenlijk.
    Ze kunnen wel wat drukker worden van zoveel ventolin volwassenen kunnen er een versnelde hartslag van krijgen, wat kinderen zo niet ervaren.
  • Mamv2 Gebruiker
    Mijn zoon heeft geen acute aanvallen. Wel een toenemende benauwdheid die blijft hangen. Ik vind 4x2 al best veel voor zo'n Lijfje. Maar wij zijn zelf daar wat flexibeler mee. Mijn vriendin werkt als kinderverpleegkundige, dus heb wel een idee wat kan en mag.
    Wij zij inderdaad bij een longverpleegkundige geweest, ik denk ook dat het wijs is om daar weer een afspraak te maken. Hij krijgt 2x1 flixotide 125mcg als ontstekingsremmer.
  • MamavanMerel Gebruiker
    Die flixotide krijgt ie neem ik aan als onderhoud. Merel krijgt Qvar extra fijn, slaat minder snel neer waardoor het beter in de diepere luchtwegen komt. Zou misschien ook nog wat kunnen zijn voor je zoon, scheelt ook een puf.
    Ik ben geloof ik te gewend aan de dosering Ventolin van Merel. Alles wat ze nodig hebben aan medicijnen is al teveel eigenlijk een dan wel je ook niet meer geven dan nodig. Volg je hart! Als ie toch tussentijds benauwd is, zou ik echter wel meer ventolin overwegen/bespreken.
    Ik krijg regelmatig reacties op het puffen van Merel "ze is toch niet ziek? Die heetf ze toch helemaal niet nodig?" Zo irritant, maar daardoor weet ik extra goed dat iedere moeder haar eigen hart moet volgen en zich niets moet aantrekken van "goedbedoelde adviezen" van anderen ;-)
Log in of Registreer om te reageren.