V: Chronische indicatie doorlopen of?

27-05-2015 om 12:45 uur

Momenteel heb ik nog steeds een discussie lopen met mijn fysio over kosten van vorig jaar.

Ik had vanwege een longoperatie (2011, kwab verwijderd) en COPD/Longemfyseem + Gold 3 + FEV/FvC een chronische indicatie voor fysio. Op basis hiervan kwamen de kosten op de basiszorg. Dit is goed gegaan tot eind 2013/begin 2014. In 2014 ben ik enkele maanden niet behandeld geweest en toen weer begonnen met fysio.

Mijn fysiotherapeut denkt dat nu weer de eerste 20 behandelingen (medio 2014 begonnen) door mij betaald moeten worden en is pas daarna de chronische indicatie van toepassing.

Het lijkt mij dat een chronische indicatie doorloopt ook als de behandeling voor enige tijd wordt onderbroken. Er is immers niets verbeterd aan de toestand.

Graag verneem ik van u wat volgens u de juiste reden is: loopt de chronische indicatie door ja of nee?

Login of registreer om te reageren
27-05-2015 om 13:40 uur

hoi,

Is het mischien niet handerig om je zorgverzekeraar te vragen. Die weten hoe zij deze regel hanteren.
Daarbij gaat de fysio van de basisverzekering toch van je eigenrisico af? Afhankelijk hoeveel behandelingen in je basispakket zit ( heb hier geen idee van ben namelijk zelf aanvullend verzekerd voor 40 fysiobehandelingen en na 20 zit ik op chronisch )

Login of registreer om te reageren
27-05-2015 om 14:26 uur

Ik wil graag weten hoe e.e.a. officieel geregeld is en niet de (wellicht minder objectieve) zienswijze van een verzekeraar.

Wat ik heb begrepen vallen die eerste 20 behandelingen buiten je ER en zijn dus altijd (behoudens aanvullende verzekering) voor eigen rekening.

Login of registreer om te reageren
28-05-2015 om 09:36 uur

Beste Antonio,

Alleen verzekerden met een chronische aandoening (die op de lijst chronische aandoeningen staat) krijgen vanaf de 20e behandeling de kosten vergoed vanuit de basisverzekering. Heb je een chronische aandoening, dan kun je je aanvullend verzekeren voor de vergoeding van de eerste 20 behandelingen. Als je geen chronische aandoening hebt, valt de dekking altijd onder de aanvullende verzekering.

Zie ook http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoo…

Je betaalt de eerste 20 behandelingen dus zelf (of vanuit de aanvullende verzekering). Deze 20 behandelingen gelden per aandoening en niet per kalenderjaar.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
28-05-2015 om 09:49 uur
Reactie op Longfonds Advieslijn

Beste Antonio,
Alleen verzekerden met een chronische aandoening (die op de lijst chronische aandoeningen staat) krijgen vanaf de 20e behandeling de kosten vergoed vanuit de basisverzekering. Heb je een chronische aandoening, dan kun je je aanvullend verzekeren voor de vergoeding van de eerste 20 behandelingen. Als je geen chronische aandoening hebt, valt de dekking altijd onder de aanvullende verzekering.

Dank voor dit antwoord maar de vraag was een andere..

De vraag was:
"Een fysiobehandeling op basis van een chronische aandoening (valt dus onder basisverzekering) wordt voor langere tijd onderbroken. Bij voortzetting (na meerdere maanden) zijn dan de eerste 20 behandelingen wederom voor eigen rekening of dient het gezien te worden als 1 doorlopende behandeling".

Login of registreer om te reageren
28-05-2015 om 12:48 uur

Beste Antonio,

Het is een kwestie van interpretatie. Er is geen een duidende informatie over te vinden. We adviseren je de zorgverzekeraar te vragen hoe ze hiermee omgaan.

Gezien er niet jaarlijks een nieuwe verwijzing nodig is lijkt het logisch dat je geen nieuwe verwijzing nodig hebt na een tijdelijke onderbreking van de chronisch fysiotherapie. Mocht blijken dat je de eerste 20 behandelingen wel weer zelf moet betalen, dan kun je wellicht overwegen een klacht in te dienen.

Nog even voor de duidelijkheid: vanaf GOLD 2 wordt fysiotherapie, ná de eerste 20 behandelingen, uit de basisverzekering vergoed. Er is niet jaarlijks een nieuwe verwijzing nodig, maar het eigen risico moet wél elk jaar opnieuw eerst volgemaakt worden voordat vergoeding uit de basisverzekering ingaat. In 2015 is dat €375,-

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren