Zuurstof-vraagje

28-05-2015 om 20:39 uur

Zoals ik de afgelopen dagen al heb verteld in HVJJV, ben ik sinds vorige week thuis uit het ziekenhuis, maar wel met zuurstof.
Er is hier een concentrator neer gezet en sinds vandaag heb ik 2 mobiele flesjes met vloeibare zuurstof. In het ziekenhuis had ik soms ook wel eens een probleem, en dat heb ik sinds gisteren thuis dus ook en dat is het volgende.
Ik gebruik 2 liter en sinds gisteravond lijkt het net of de zuurstof erg hard uit de neusbril komt. Je hoort echt een suizend/sissend geluid om me heen en zeker als ik in bed lig, lijkt het net of er een radio staat te storen...of dat er een fietsband leeg loopt. Herkent iemand dit? Vandaag is de zuurstofleverancier geweest voor mn mobiele systeem en ik bracht dit ter sprake. Hij gaf me een kleinere neusbril ( heb maar een klein neusje ), want volgens hem blies de zuurstof dan tegen m'n slijmvliezen. We hebben er verdef niet naar gekeken en zijn gelijk begonnen met uitleg van de mobiele systemen. Nu heb ik sinds een uir of 20u de concentrator weer aan en heb jk met die nieuwe, kleinere neusbril hetzelfde probleem. Als je tv kijkt of wat dan ook is het nog niet zo'n probleem. Maar slapen..... Heb vannacht de helft van de tijd wakker gelegen en raakte er erg geirriteerd door!! Iemand suggesties??

Login of registreer om te reageren
28-05-2015 om 21:05 uur

Ik vrees dat het geluid gewoon meer stoort op momenten dat je geconcentreerd naar iets wil luisteren of als het stil is. Ik ben er zelf aan gewoon geworden, maar regelmatig vragen mensen in mijn omgeving 'wat is dat vervelende geluid?' En dat blijkt dan mijn zuurstof te zijn... Als het in je neus storend aanvoelt kan neuszalf helpen om je slijmvliezen minder de irriteren, zoals bvb vitapanthol of rhinovita. Maar ik geloof dat je het geluid bedoelde en daar kan je vrees ik weinig aan doen...

Login of registreer om te reageren
28-05-2015 om 21:14 uur

Hoi Bull,

Herken t wel, zeker met slapen, vooral als je er op gaat letten, wordt je helemaal gek. Mijn ervaring is dat t juist met de kleine neusbril veel erger is. Dat is ook wel logisch want bij de kleinere neusbril moet de zuurstof door een dunner lumen (de neussprietjes zijn dunner) waardoor je t meer/sneller hoort "stromen". Zelf gebruik ik s'nachts daarom niet de kleine neusbril, maar de standaard neusbril. Terwijl ik verder juist wel de kleine gebruik omdat die prettiger zit en daarnaast ook minder opvalt ;)
Wat ik merk, klinkt misschien beetje raar, maar als je een snottebel of korstje in je neus hebt, je het "stromen" veel meer hoort :\"> Dus ik spoel en snuit voor de nacht altijd mijn neus. Daarnaast gebruik speciale neuszalf, zodat neus minder geiiriteerd is en geen korstjes heb.
Soms helpt t ook om de neusbril te "verplaatsen" , net wat anders te kantelen in je neus. Zodat de lucht wat minder tegen kant blaast. Hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Succes en hopelijk heb je hier iets aan. Bij mij scheelt dit wel, maar dan nog zijn er soms momenten s'nachts dat je denkt.............. :(
Er zijn vast nog meer tips, dus ik lees graag mee wat andere nog voor oplossingen hebben.

Login of registreer om te reageren
29-05-2015 om 06:53 uur

Ha Bull,

In huis staat een concentrator waar een slang aan gekoppeld is van 15 meter, ik hoor helemaal niets als ik mijn neusbrilletje in doe. Als ik naar buiten ga heb ik een Helios plus tankje waar ik een andere concentrator met vloeibare zuurstof voor heb. Het is een on demand systeem en alleen als zuurstof toegevoerd wordt hoor ik een sissend geluid wat ik niet storend vind.
's Nachts gebruik ik uiteraard de slang voor huisgebruik en hoor helemaal niets.
Sterkte ermee

Gr. Scarlett

Login of registreer om te reageren
29-05-2015 om 08:18 uur

Sist het als je op je zij ligt? Ik merk nl dan dat het slangetje dat over mn wang loopt een beetje afgeklemd wordt. Als ik het iets verschuif zodat ik er minder op lig is het geluid meestal minder.
Er komt een hoop bij kijken, meid!
(ik heb overigens zelf geen zuurstof thuis (nu, wel gehad) maar heb het in het ziekenhuis vaak en train er ook mee nu ik in Zwitserland ben, dus heb niet alle ervaring, maar een beetje...)

Login of registreer om te reageren
29-05-2015 om 11:14 uur

@scarlett ja ik heb ook een concentrator staan voor binnenshuis. De eerste dagen had ik er geen last van moet ik zeggen. Het begon van woensdag op donderdagnacht. Hoeveel liter gebruik jij? Het zal ook aan de liters liggen denk ik.... Voor buiten heb ik nu ook een on demand systeem, je hoort een plofje als je via je neus inademt.

Login of registreer om te reageren
29-05-2015 om 11:16 uur

@edelweiss het sist eigenlijk continue, ook als ik gewoon op de bank zit. Zoals ik in mijn reactie hierboven al aangeef, de eerste dagen hoorde ik niks. Ik zal het toch eens met de zuurstofleverancier aankaarten als hij over 2 weken weer terug komt. Op zich went alles maar het is best een vervelend geluid....

Voor jou succes met trainen!

Login of registreer om te reageren
29-05-2015 om 11:48 uur

Okey, ja als t continu is en eerder niet zo was....dan is het idd heel irritant!! Ja, zou idd contact opnemen met de leverancier. Succes, hopelijk is er nog iets aan te verhelpen en anders wens ik je succes met het accepteren... :(

Login of registreer om te reageren
29-05-2015 om 11:51 uur

In het ziekenhuis had ik het ook wel hoor, als ik ging slapen. Toen hebben ze de zuurstof van 2 tijdelijk terug gezet naar 1,5.... Misschien ligt het wel aan mijn neus

Login of registreer om te reageren
29-05-2015 om 14:38 uur

Ha Bull,

Dat is inderdaad vreemd, het lijkt er op dat er iets mis is met je concentrator. Ik gebruik 1 liter en hoor echt helemaal niets. Een paar jaar geleden gebruikte ik 2 liter en toen hoorde ik ook niets.
Sterkte ermee en ik hoop dat het in orde komt.

Groetjes Scarlett

Login of registreer om te reageren
29-05-2015 om 15:39 uur

@scarlett sien en tata herkennen dit ook, dus of er iets mis is met mijn concentrator? Bovendien gebruik ik nu de kleinere neusbril en dan moet die lucht zoals tata zegt door een dunner slangetje. Ik zal na het weekend eens bellen met de leverancier of ze eerder kunnen komen dan donderdag 11 juni. Dan weten we het ook zeker!

Login of registreer om te reageren