HBO, Post HBO of Universiteit afronden ondanks slechte gezondheid

12-06-2015 om 18:53 uur

Vanwege mijn gezondheid loop ik vaak tegen dingen aan waardoor ik o.a. mijn studies nog niet heb kunnen afronden.
Heb gelukkig wel ooit een MBO 4 diploma gehaald dus heb niet helemaal niets maar erg veel kan ik hier niet mee en zeker niet met wat ik uiteindelijk zou willen doen.
Ben na het MBO met HBO begonnen maar liep hier vast vanwege de stage uren die ik moest maken. Met mijn HBO P ben ik toen gestart aan de Universiteit waar ik helemaal op mijn plek zat en het eerste jaar vrij vlekkeloos doorlopen heb ondanks afwezigheid vanwege mijn gezondheid.
Helaas liep ik hier in het 2de jaar al snel weer vast omdat werkgroepen/colleges verplicht waren en ik daar vanwege ziekte regelmatig moest verzuimen.
We zijn nu weer een paar jaar verder en het blijft enorm kriebelen om iets toch af te kunnen maken. Ik zit in een wajong uitkering maar probeer altijd zo veel mogelijk wel te behalen en van mijn leven te maken ondanks de belemmeringen.

Nu zit ik enorm in dubio wat ik wil maar vooral ook kan gaan doen.
Een optie is om via een thuisstudie HBO af te maken, een deeltijd Post-HBO starten (ik ben daar al toegelaten) of toch terug naar de Universiteit om daar mijn studie af te ronden.
Alle drie zitten in de richting van de pedagogiek en het uiteindelijke werk wat ik kan gaan doen van de Post-HBO of Universiteit spreekt mij meer aan dan de HBO richting.
Op het HBO zijn er bijna geen lessen/contacturen maar zal ik wel 1000 uur stage moeten lopen, iets dat voor mij erg lastig zal worden.
De Post-HBO opleiding is in deeltijd en heeft om de week een dag school en ik zal daar niet zo veel stage hoeven te lopen (ongeveer 100uur) maar het is een vrij specifieke opleiding en of daar uiteindelijk werk in te vinden is dat is dus nog de vraag.
Universiteit zou ik het allerliefste afmaken maar dit is wel een voltijd studie en dat betekend dus meer verplichtingen en contacturen.
Bij alle drie zou ik zonder vertraging nog 3 jaar aan het studeren zijn.

Het is enorm frustrerend als je wel heel erg graag wilt maar je lichaam niet meewerkt.
In de toekomst kunnen ik en mijn artsen niet kijken dus het is niet te voorspellen of het misschien beter of juist slechter zal gaan. Ik heb naast ernstig astma o.a. ook last van darmproblemen en een afweerstoornis.
Op dit moment ben ik voor mijn doen redelijk qua gezondheid maar de slechte periode (herfst/winter) komt er weer aan.
Weet eigenlijk niet precies wat ik wil bereiken met dit topic maar hoop op wat tips en misschien een andere visie op het hele gebeuren waardoor ik misschien de beste keuze kan gaan maken.
Weer de teleurstelling van een "mislukte" studie zou namelijk heel erg moeilijk zijn voor mij en dit wil ik dus met man en macht proberen te voorkomen.
Ervaringen zijn uiteraard ook erg welkom. Ook al is natuurijk iedere situatie anders.

Login of registreer om te reageren
12-06-2015 om 19:34 uur

Hoi Jits,
Ik herken je probleem maar al te goed en mss weet je nog vanuit de periode dat ik hier blogde dat het heel moeilijk geweest is om mijn studie aan de unief af te maken... Ik ken je niet zo heel goed, maar ik denk dat je intellectueel de unief wel aankan. Voordeel is dat je veel zelfstudie kunt doen. Wat betreft verplichte colleges kon ik van sommige proffen een vervangtaak krijgen. Die was vaak heel wat meer uren werk dan ik normaal op het college zou doorbrengen, maar ik kon het wel van thuis uit doen. Sommige proffen waren minder flexibel... Die vakken volgde ik zoveel als mogelijk wel, en wat echt niet anders kon liep helaas toch vertraging op. Wat stage betreft: ik heb toen halftijds stage gelopen, wat betekende dat ik dubbel zo lang stage moest lopen als de anderen. Ik was toen al lang blij dat dit toegelaten werd, al was dat zwaar. Bovendien was halftijds al best pittig en hield ik dat alleen maar vol omdat ik een kamer had op mijn stageplek en daar bleef eten en overnachten, zodat ik eigenlijk meteen op bed kon van zodraik mijn uren had geklopt. Mijn thesis (scriptie, masterproef) heb ik toen in 2de zittijd afgemaakt. Uiteindelijk heb ik mijn studie in de voorziene 5 jaar afgemaakt, maar soms moest ik iets naar de zomervakantie verschuiven om het wat meer te spreiden.
Ik ben best fier dat ik het zo heb kunnen doen, ben uiteindelijk samen met mijn collega's afgestudeerd met grote onderscheiding :-) maar... Achteraf gezien vind ik ook dat ik toen te veel druk op mezelf legde om 'normaal' te zijn. Dus wat je ook kiest, zorg in tussentijd toch maar goed voor jezelf!

Login of registreer om te reageren
12-06-2015 om 19:40 uur

Misschien is de Open Universiteit iets voor je, Vlinder? Een vriendin van mij volgt in haar eigen tempo, en naast haar baan, haar studie. Eind dit jaar rondt zij het af met haar masterscriptie!
Oma Akke

Login of registreer om te reageren
12-06-2015 om 19:41 uur

Volgens mij heb ik het hier al eens eerder met je over gehad. Ik begrijp je frustratie heel goed. Achteraf gezien ben ik blij dat mijn klachten in mijn studietijd niet zo ernstig waren als ze nu zijn en ben ik er redelijk doorheen gerold. Ik heb HBO gedaan en bij allebei mijn stages geluk gehad met begeleiders op de werkvloer met heel veel begrip. Mijn afstudeerstage heb ik minder dagen in de week gewerkt dan fulltime en ook voor het schrijven van mijn scriptie vaak thuis. Ik heb er uiteindelijk 9 maanden over gedaan ipv 7,5. Qua dagen was dat misschien niet helemaal in verhouding, bij ons was er ook geen keiharde ureneis, in mijn vakgebied is dat ook niet altijd realistisch.

Ik denk dat je niet alleen naar de studie nu moet kijken en of dat HBO, post HBO of universitair is maar ook goed naar het werk wat je daarmee kan. Anders heb je over een aantal jaar wel een diploma op zak maar als je daar nog niet mee aan de bak komt, of dat je er werk mee kunt doen wat voor jou niet geschikt is, heeft het je uiteindelijk een hoop energie gekost waar je niet mee verder komt. Ik denk dat het voor jou wellicht niet handig is om heel veel met kinderen te werken met je astma en je afweerstoornis. HBO leidt doorgaans op tot praktischer werk op de werkvloer zelf en zal dan misschien minder geschikt zijn dan een universitaire studie die meer opleidt tot een managementfunctie maar het is ook de vraag of je dat wil. Denk daar ook goed overna.

Login of registreer om te reageren
12-06-2015 om 19:47 uur

@Sien: Dankjewel voor je reactie. Intellectueel moet ik de Uni inderdaad gewoon aan kunnen. Heb het eerste jaar op 1 vak na eigenlijk heel gemakkelijk gehaald dus met goede wil moet dat wel lukken.
Dit ging toen met zelfstudie nog erg goed maar in het 2de jaar kwamen er veel meer verplichte contacturen bij.
Verplichte bijeenkomsten zijn stuk lastiger want als je ziek bent gaat dat soms gewoon echt niet. Soms is een vervangende opdracht een optie maar vaak was het ook bij bijvoorbeeld 2x afwezigheid dat je dan al het gehele vak opnieuw moest doen.
Moeilijk Moeilijk!
Stage is pas tijdens de master verplicht en is geloof ik rond de 16uur per week ipv 32uur per week op het HBO.

@Oma Akke: De studie die ik graag wil doen en ooit mee gestart ben bieden ze niet aan op de OU en is dus helaas geen optie. Psychologie komt enigszins in de buurt maar ze bieden dan weer geen uitstroom richting Kinderpsychologie aan en iets anders spreekt mij eigenlijk totaal niet aan.

@Daantje: De uni leid niet zo zeer op tot management maar meer richting onderzoek. HBO is vaak wel praktischer en inderdaad meer gericht om op de groep te werken.
Het werk vanuit de Uni lijkt mij sowieso al leuker dan HBO dus denk ook dat de HBO al wel soort van afgevallen is.
In dit geval zou het dan tussen de Post-HBO en de Uni gaan. Waarbij ik en moet kijken naar haalbaarheid van de studie maar ook naar het werkveld.
Lastige is dat ik denk dat de Post-HBO haalbaarder is omdat het deeltijd is maar het werkveld is relatief klein. Uni werkveld is breder maar wel een voltijd studie. Keuzes, Keuzes ;)

Login of registreer om te reageren
13-06-2015 om 12:05 uur

Hoi Vlinder, moeilijk he om zo met je lijf in gevecht te moeten. Veel willen en ook kunnen, maar toch niet. Mijn zoon (CF) heeft onlangs zijn Master gehaald en hij heeft het zo getroffen met zijn stageplekken. Hij is vanaf zijn sollicitatie eerlijk geweest over zijn beperkte mogelijkheden en de werkgevers waren bereid om mee te denken. Dat betekende voor hem:
s Morgens een uur later beginnen, en zonodig de woensdag vrij nemen, om bij te tanken voor de 2e helft van de week. De stage-uren mochten wat hen betreft ook over langere tijd uitgesmeerd worden.
Hij heeft tijdens zijn studie tweemaal met een langdurige ziekteperiode (van enkele maanden, waarvan weken in het ziekenhuis) te kampen gehad, maar desondanks is het hem gelukt om op tijd af te studeren.

Als chronisch zieke heb je recht op een jaar langer studietijd, wist je dat?
Wat ons heel blij maakte was het feit dat de universiteit mee wilde denken en werken om het "makkelijker" te maken, (mijn zoon kreeg een parkeerplek in de personeelsgarage toegewezen bijvoorbeeld). Ook het UWV was heel meewerkend.

Ik vertel je dit zodat je de hoop en moed niet moet verliezen en dat veel instanties echt wel bereid zijn om met je mee te denken.
Ik hoop echt voor je dat het je allemaal gaat lukken.

Login of registreer om te reageren
13-06-2015 om 12:12 uur

@Thirza: Dankjewel! Ik heb tot nu toe eigenlijk voornamelijk te kampen gehad met niet echt meewerkende instanties. Dat is misschien gewoon pech geweest voor mij. UWV heeft wel goed meegedacht maar zag geen andere opties en zeker niet op hoger niveau. Ze boden bijvoorbeeld wel wat dingen aan maar hbo/universiteit daar hadden ze eigenlijk geen ervaring mee en dus ook geen opties voor. Kan per uwv locatie misschien wel verschillen hoor. Had wel hele fijne arbeidsdeskundige (helaas nu een nieuw iemand) die voor veel open stond en probeerde mee te denken maar op studie gebied heeft dat niets op geleverd.
Soms zijn dingen gewoon echt verplicht en dat snap ik ook heel goed. Zie het als een dokter die niet naar prikles komt en dan wel slaagt voor zijn examen. Zo is dat nu eenmaal en dat is logisch maar soms wel erg lastig als je daardoor dus vastloopt.
Wel super goed dat je zoon zijn master heeft behaald! Echt fijn om ook positieve verhalen te horen.

Login of registreer om te reageren
13-06-2015 om 19:49 uur

Hoi Vlinder,

Een aantal mensen hebben al hele mooie dingen gezegd en idd positieve verhalen! Super is dat!

Zelf ben ik ook nog steeds aan de studie, heb mijn Bachelor Theologie gehaald 2 jaar geleden. Heb daar 10 jaar over gedaan, omdat mn gezondheid ook niet echt top was (netjes gezegd). Nu ga ik verder met mastervakken en ga gewoon zien hoe ver ik ga komen.

Mijn boodschap voor jou zou zijn: kies voor wat je NU leuk vindt en ziet zitten! Natuurlijk is kijken naar de toekomst goed, en heel belangrijk om plannen te hebben! dat is in onze ziekte iets van onze gezonde kant zeg maar.
Maar de andere kant is dat niemand weet hoe de toekomst zal zijn. Kan positief uitpakken maar ook negatief.

Willen we niet aan natuurlijk, maar soms is het met het oog op keuzes ook wel belangrijk om dat toch even voor ogen te nemen, met name om te bepalen bij het hier en nu...
Je kunt wel voor iets kiezen wat nu nog niet echt leuk/fijn/haalbaar is alléén met het oog op later (beschikbaarheid van baan etc), maar wie zegt dat je in dat later dan die baan kunt gaan doen?

Dan is het toch wel zo fijn als je nú al geniet van wat je doet...

Althans, zo is het hoe ik in mijn studie sta. Natuurlijk hoop ik er ooit iets echts mee te gaan doen, maar nú geeft het me vreugde en heb ik er plezier in en dat vind ik belangrijk! Want ik weet ook niet of ik nog een later heb...

Sorry, misschien wat pessimistisch inslag, zo is het zeker niet bedoeld, wilde alleen delen wat voor mij belangrijk is. Misschien zie jij het anders, prima!

Wens je veel succes bij de keuzes. t Valt soms allemaal niet mee, want t is nogal beslissend zeg maar! Ben benieuwd wat t uiteindelijk wordt!

Login of registreer om te reageren
13-06-2015 om 20:26 uur

Als ik het een beetje proef, ligt je 'hart' bij de studie aan de universiteit. Kun je daar niet eens met een studieadviseur gaan praten over wat daar de mogelijkheden zijn.
Ik heb in overleg (net zoals Sien) veel vervangende opdrachten voor verplichte contacttijd gehad.
En ook mijn stages heb ik deeltijd (halve dagen) mogen doen.
Het is niet altijd gemakkelijk om aanpassingen te regelen, maar vaak is er in goed overleg wel heel veel mogelijk

Login of registreer om te reageren
13-06-2015 om 20:27 uur

Heb je al wel eens contact opgenomen met de OU? Want er is vaak een hoop mogelijk. Oma Akke was me (ver) voor met de suggestie van de OU, ik heb daar ook bijzonder goede ervaringen mee, en het is heel jammer dat ze niet heel direct de door jou gewenste studierichting aanbieden.

Login of registreer om te reageren
14-06-2015 om 07:57 uur

@Edelweiss: Je hebt helemaal gelijk maar om dat los te laten vind ik wel heel erg moeilijk. Maar wat je zegt in de toekomst kunnen we niet kijken en het kan twee kanten op positief of negatief. Nu heb ik in het verleden helaas gemerkt dat dit vaker negatief was qua gezondheid maar ja we blijven natuurlijk allemaal hopen die positieve wending.
Maar ik moet voor nu ook wel iets kiezen wat dan in elk geval nu haalbaar zou kunnen zijn want anders loop ik meteen de eerste paar weken alweer vast en dat schiet natuurlijk echt niet op.
Vind het wel goed hoor dat jij gewoon blijft doorzetten ook! Heb nu achteraf soms wel spijt dat ik toen gestopt ben en niet gewoon in eigen tempo ben doorgegaan. Het UWV heeft daar toen een beetje op aan gedrongen maar nu heb ik daar toch wel spijt van. Maja daar kunnen we toch niets meer aan veranderen.

@Koe: Ja dat heb je wel goed geproefd ;) Maar de uni is wel een voltijd optie wat het net wat ingewikkelder maakt. Als die als thuisstudie of deeltijd was geweest dan werd de keuze wel makkelijker. Ik heb de Uni gemaild en gevraagd om een gesprek met de studie adviseur dus hoop dat ik er snel terecht kan :)

@Horta: Ja, ik heb wel met de OU gebeld maar er zijn geen mogelijkheden in mijn studierichting. En dan kan ik wel iets doen wat ik niet zo heel leuk vind maar goed dan kom ik mijzelf waarschijnlijk ook al snel tegen. Als je al moeilijk mee kunt komen door gezondheid dan moet je denk ik wel iets kiezen waar je dan 100% achterstaat om het toch vol te kunnen houden.

Login of registreer om te reageren