V: Buren hebben een vuurkorf - Beantwoord -

15-06-2015 om 08:40 uur

Afgelopen vrijdag was het mooi weer. We zaten met ons vijven in de tuin. Totdat de buren, rookkorf in werking had gesteld. De rook ging richting onze kant op. Allen last van geïrriteerde ogen en één mevrouw dat COPD heeft kreeg klachten. Ik kreeg moeilijkheden met ademhalen. Waarom is hier geen goede wetgeving voor met het verbranden van hout? Weer andere buren verbrand afval hout. Eigenlijk zou de sirene moeten afgaan met 'houdt ramen en deuren' gesloten. Op de website http://www.houtrookvrij.nl/ staat dat fijnstof van hout zelfs kankerverwekkend is voor de longen. Wat vind u hiervan?

Login of registreer om te reageren
15-06-2015 om 10:40 uur

Beste,

Vervelend dat jij en anderen last hebben van de vuurkorf van de buren. Het Longfonds spreekt met rijksoverheden, beleidsmakers en kenners om de gezondheidsrisico’s van houtstook te onderkennen. Deze belangenbehartiging is een traject dat veel tijd vergt.
Om intussen acute overlastsituaties aan te pakken, is met input van het Longfonds, een toolkit ontwikkeld met stappenplannen voor zowel stoker, gehinderde, gemeente en GGD, http://www.vvm.info/?pid=main&id=867&utm_source=VVMnb&utm_medium=nbmrt1…. De Toolkit vindt u onder het kopje 'Toolkit'.

Met vriendelijke groet,
De advieslijn

Login of registreer om te reageren
22-06-2015 om 17:42 uur

Het is helaas steeds meer in de mode. In onze vorige woning was het verboden door de woningbouw en nu zitten we met de gebakken peren, nl dat al onze buren barbecuen en onze nieuwe onderburen helaas een vuurkorf hebben. Daar houd je geen rekening mee als je verhuist. Ik vind het echt niet kunnen dat het in de stad in een dichbevolkte wijk mag en en het is echt lastig als we iedereen moeten benaderen die dit doet (zijn er helaas nogal veel). Mijn man is er telkens erg benauwd van en was er laatst zelfs ziek erdoor geworden.

Login of registreer om te reageren
23-06-2015 om 08:44 uur

We hebben buren waar we echt al heel lang naast wonen . En ook een helle goede relatie mee hebben . Niet dat we bij elkaar over de vloer komen .. mijn eega en buurvrouw staan vaak effen een praatje te maken en als we elkaar nodig hebben weten we elkaar te vinden . Maar de barbecue is een onder werp waar we niet over eens kunnen worden . Het kan blijkbaar niet anders als op kolen .. en dat ding woord meerde keren per week aan gestoken als het hoog zomer is .. en wat bakt men ? Zo iets als een of twee frikadellen de man . Maar bak met kolen blijft wel de heel avond aan want dat is zo gezellig . Of het er nou me te maken heeft weet ik niet maar mijn eega maakte ooit een opmerking dat ze het zelf ook niet fijn vinden .. Want ze zetten de barbecue altijd ver bij hun vandaan . Ja je ging niet in de rook zitten !! Ja hoe veder bij jullie vandaan hoe dichter die bij ons komt . Maar sinds dien zien we geen barbecue meer walmen bij de buren .

Maar dan hebben nog een een huis veder die een vuurkorf zo gezellig vind .. en steekt die hem aan en klappen wij dus de ramen dicht . Hij zet hem achter in de tuin .. en zijn buren krijgen de volle laag . Het is niet met opzet het is gewoon niet nadenken . En wat moet je doen ?? Kregen keer bezoek van mijn hobby maten en een daar van werd boos toen we in zijn walm kwamen zitten . En vroeg zich wat harder pratend af welke gek zo wat deed in een nieuwbouw ? Heb het nog niet weer gezien ..

Maar helpt alle maal niet .. de houd kachels . Lekker Hooge pijp op eigenhuis want zelf willen ze geen last daar van hebben .. en de rest van de buurt kan stikken .

Dat daar wat aan verandert ? Ik geloof het niet ... dat boeit de overheid veder niet .
Beloftes zijn makkelijk te maken maar der wat van na komen ?? Zie alleen maar de rookverbod .
Kunnen ze een bareigenaar bekeuren .. zij ze der als de kippen bij . Maar kom nog steeds niet op bepaalde beurzen en winkels . Ja men handhaaft ,,,krijg je als antwoord , wat handhaven ze ? Letterlijk het ROOK belijd ja ! .. Steek aan die sigaret laat roken !

Login of registreer om te reageren
29-06-2015 om 18:11 uur

Het is vreselijk als je het er over hebt dat je het lastig vindt en het er erg benauwd van wordt staan ze je aan te kijken alsof ja ik kan er ook niets aan doen, ga tegenwoordig maar naar binnen. Gistermorgen met prachtig weer hebben ze de houtkachel aan nu als een van jullie dit nog snapt met het mooie weer .
Blije dag Daysy

Login of registreer om te reageren
29-08-2015 om 16:26 uur

Meerdere mensen hebben hier een vuurkorf. Het is eigenlijk ondoenlijk om met iedereen in discussie te gaan om rekening te houden met ons. Want we weten niet wat mensen dan gaan doen, misschien nog meer stoken? We doen de ventilatie dicht van de ramen. Is dit voldoende om de schadelijke fijnstoffen niet in huis te krijgen? Ik las dat zelfs wanneer je alles dicht hebt toch de fijnstoffen binnen je huis komen door kieren e.d.? Iemand 5 huizen verderop had een vuurkorf in werking. Ik kreeg gelijk last van mijn ogen en benauwdheid. Waarom zijn hier geen betere regels voor dat het verboden wordt of dat er bepaalde tijden zijn dat de vuurkorf aan mag? Hoe kan het dat onze baby 2 dagen lang moest gaan hoesten? Wat vind de politiek hiervan? Kan er net zoals een rookverbod komen ook zo iets komen voor de vuurkorf?

Login of registreer om te reageren