draagbare zuurstofconcentrator

16-06-2015 om 07:08 uur

Sedert enkele dagen werd mij een draagbare zuurstofconcentrator toegewezen. Ik had gedacht dat dit een handig ding zou zijn, maar het gewicht van 3,7 kg valt niet mee als je met dat tuig de trap opmoet. Heeft er iemand ervaring met zo'n concentrator? Kan men reservezuurstof op voorhand opslaan, en zou het bijvoorbeeld nuttig zijn, alvorens men een trap opmoet het apparaat een kwartiertje aan te zetten om daarna zonder concentrator de trap op te lopen?

Login of registreer om te reageren
16-06-2015 om 08:46 uur

Helaas kun je niet op voorhand bijlappen aan zuurstof. Misschien kan je nog letten op je tempo waarmee je de trap op gaat? Telkens uitademen terwijl je een stap zet en even bijkomen tussendoor. Mijn concentrator weegt ongeveer evenveel en ik geloof niet dat er nog lichtere bestaan. Nu zit ik wel in een rolstoel en hangt die er gewoon aan, dus heb niet veel last daarvan, behalve als ik hem moet verhangen om bvb naar het toilet of op bed te gaan ofzo.

Login of registreer om te reageren
16-06-2015 om 09:46 uur

ik heb de activox en die weegt 2,4 kilo.
De tips van Sien zijn heel goed.

Login of registreer om te reageren
16-06-2015 om 10:57 uur

Hallo, ik heb sinds Hemelvaartsdag een mobiele concentrator en zou niet anders meer willen. Gewoon op de stroom aansluiten of zonder stroom bij een volle accu 9 uur stroom op stand 2. Verder ook in de auto aan te sluiten met bijbehorende kabel. Ik heb de Inogen G2 die ook zo zwaar weegt maar zet hem in een karretje en loopt vanzelf mee. Inklappen en in de auto gaat ook best makkelijk. Ik hoef er niet mee naar boven want slaap tegenwoordig beneden. Heb ook nog een vaste concentrator met heel lange kabel die in mijn hal staat voor 's nachts. Gisteren moest ik wel even naar boven dus gebruik die vaste die dichtbij de trap staat en loop dan rustig naar boven, daarna even uitrusten, doen wat je moest doen en weer met die lange kabel naar beneden. Inclusief het karretje weegt ie ca. 5,5 kg maar hoef ik alleen maar op te tillen bij mijn auto. Laat er mijn hondje mee uit en doe er nog de tuin een beetje mee.

Login of registreer om te reageren
17-06-2015 om 10:43 uur

Ik heb nu ook de Inogen en het principe van een mobiele concentrator bevalt prima! Maar ik vind 'm wel zwaar en ook op een trolly mee trekken kost energie. Hij weegt geloof ik zo'n 4,5 kilo. Ik mag deze tijdelijk gebruiken tot de Activox er is zoals Zoefie zegt. Dat zijn de lichtste concentrators die er zijn. Ik heb ook vloeibare zuurstof om te proberen maar dat vullen vind ik ook maar een gedoe! Als ik naar boven moet dan zit ik gewoon op de vaste concentrator en slaap daar 's nachts ook mee, want daar moet je de mobiele niet voor gebruiken he?!

Login of registreer om te reageren
21-06-2015 om 09:13 uur

Misschien stel ik mij dit alleen maar voor: 'de wens is de vader van de gedachte'. Maar wanneer ik een half uur zuurstof neem van die concentrator krijg ik het eerste uur daarna toch precies iets meer energie. Ik ben volgens de longarts (nog) geen 24u op 24u aangewezen op zuurstof, ook 's nachts niet. Hopelijk blijft dit nog lang zo.

Login of registreer om te reageren
28-06-2015 om 16:04 uur

Ik ben blij dat ik dit topic lees want naast een vaste concentrator heb ik voor onderweg die zware tanks met zuurstof. Ga morgen gelijk maar eens m'n longarts en de leverancier van 't zuurstof bellen.

Login of registreer om te reageren
28-06-2015 om 16:51 uur

Ik vind t vooral fijn dat je alleen op hoeft te letten of je nog genoeg batterij hebt en niet of je nog genoeg zuurstof in je fles hebt..vooral met cilinders is dat n gedoe want dan moet je steeds rekenen of je t redt tot de volgende levering.
Afgezien van de batterij is de zuurstof voorziening onbeperkt.
Wat k wel.naar vind is het gebrom...vooral.in stille ruimtes...maarja.

Login of registreer om te reageren
28-06-2015 om 20:50 uur
Reactie op Edelweiss

Ik vind t vooral fijn dat je alleen op hoeft te letten of je nog genoeg batterij hebt en niet of je nog genoeg zuurstof in je fles hebt..vooral met cilinders is dat n gedoe want dan moet je steeds rekenen of je t redt tot de volgende levering.
Afgezien van de batterij is de zuurstof voorziening onbeperkt.
Wat k wel.naar vind is het gebrom...vooral.in stille ruimtes...maarja.

Het is idd makkelijker rekenen en een 'veiliger' gevoel he met een concentrator! Dat gebrom went wel vind ik, al ben ik daar nogal makkelijk in, erger me niet zo snel aan lawaai. Daar zullen al die maanden zh wel voor iets tussenzitten, daar is het ook nooit echt stil he.

Login of registreer om te reageren
29-06-2015 om 07:43 uur

Ja dat is zo @Sien. Vind t voor mezelf ook geen probleem maar meer voor de mensen in mn omgeving...maar die accepteren het zéker maar kijken in t begin beetje raar. Snap ik, zou k zelf ook doen ;)

Login of registreer om te reageren
29-06-2015 om 07:59 uur

Lieve mensen

Mijn persoonlijke mening

Ik ervaar het geluid als zeer naar, en dan heb ik het alleen over de pulsstand van de flessen. Maar gelukkig kunnen ze ook op continue, dan hoor je niets.

Ik vind de apparatuur te zwaar, en dan heb ik het kleinste van het kleinste. Haha klaag klaag;)

Laatst op de longpoli was een mevrouw met een draagbare concentrator en ik vond dat gebrom naar, zij ook overigens.

Maar dat is mijn persoonlijke mening.
In de nacht heb ik geen last van het gesuis van mijn neusbril, omdat ik met oordopjes slaap. De concentrator vind ik afschuwelijk veel herrie maken. Dat dat niet wat minder kan. Hij staat op zolder, maar waarschijnlijk heb ik gewoon ontzettend goede oren, te goed.

Login of registreer om te reageren