astma-aanvallen door airco op werk

20-06-2015 om 17:06 uur

Zijn er meer mensen die astma-aanvallen krijgen/klachten hebben door de airco op het werk? Dit is bij mij een terugkerend probleem, waarbij begrip van collega's niet vanzelfsprekend is. Doordat anderen zich niet zo lekker voelen als het wat warmer is, voel ik me bezwaard telkens weer de airco uit of op een hogere temperatuur te zetten. Het gevolg is dat ik me na elke dag op kantoor beroerd voel en voortdurend geìrriteerde longen heb.

Hoe gaan jullie hiermee om? Heeft iemand tips?

Login of registreer om te reageren
14-07-2015 om 18:50 uur

Hoi Mirel,

Ik herken het probleem helemaal; op de dagen waarop ik thuis werk gaat het goed, maar na een dag op kantoor ben ik gesloopt: hoesten, keelpijn, benauwd en hartstikke moe. Ik ben opeens heel erg blij met Netflix, iets anders dan lamlendig series kijken lukt niet. De ha heeft vorige week extra corticosteroïden voorgeschreven, maar ik merk er nog niet veel van.
Gelukkig is het rustig op mijn werk, dus ik kan lekker veel thuis werken, deze week zien ze me maar twee dagen op kantoor. Helaas wordt de airco centraal geregeld, dus die kan ik niet aanpassen. Gelukkig heb ik wel een paar begripvolle collega's.

Login of registreer om te reageren
14-07-2015 om 18:52 uur

Je kan wel vragen of de airco schoongemaakt wordt, desnoods via arbo of bedrijfsarts.

Login of registreer om te reageren
15-07-2015 om 06:52 uur

Mirel, wat heb je zelf al gedaan?

wat ik zou doen:
overleg met je baas/teamleidser
uitleg geven ook aan je collega's wat de airco voor je astma inhoud
is er voor jou een andere werkplek
kun je thuis werken, of meer werken in de winter en minder in de zomer
kan de airco anders afgesteld worden zodat hij niet op jou blaast
wordt de airco schoon gemaakt
kun je met medicatie spelen
en als laatste stap: naar de bedrijfsarts

niemand heeft er immers wat aan aan een zieke werknemer

Login of registreer om te reageren
16-07-2015 om 07:27 uur

Hallo Mirel,

DIt verhaal klinkt mij bekend. Ik ben nu hovenier, maar werkte eerst in de ICT. Ik moest op mijn stage onder een airco werken in een serverhok. Ik werd hier echt ziek van.

Login of registreer om te reageren
23-08-2015 om 13:59 uur

Sorry, ik kijk niet zo vaak op het forum en zie nu pas jullie reacties. Bedankt. Ik ben dus niet de enige. In de tussentijd heb ik wel contact gehad met arbo en samen met leidinggevende een oplossing gevonden. Dat denken we in ieder geval. Het is even kijken of het in praktijk werkt.

Login of registreer om te reageren
15-04-2016 om 12:25 uur

Hallo Mirel,

Ik weet dat het al een tijdje geleden is, maar ik zit zelf met hetzelfde probleem. Ik vroeg me af wat de oplossing voor jou is geweest en of het geholpen heeft.
Alvast bedankt.

Login of registreer om te reageren
15-04-2016 om 13:47 uur

Mij komt het ook bekend voor!! Ik krijg niet gelijk een astma aanval, maar m'n neus geeft vaak al aan dat de airco aanstaat :). Maar ja het raam open werkt ook niet, want dan stromen er pollen naar binnen.

Login of registreer om te reageren
15-04-2016 om 13:53 uur
Reactie op Puf99

Mij komt het ook bekend voor!! Ik krijg niet gelijk een astma aanval, maar m'n neus geeft vaak al aan dat de airco aanstaat :). Maar ja het raam open werkt ook niet, want dan stromen er pollen naar binnen.

Je hebt speciale horren die de pollen beter tegen houden. Bij mij helpt het om de ramen vroeg in de ochtend en laat op de avond open te zetten met zo'n speciale hoor ervoor.

Ik kan ook niet gen airco's, ik werk niet omdat ik daar te ziek voor ben dus echte tips daarvoor heb ik niet helaas.

Login of registreer om te reageren
30-04-2016 om 16:28 uur

Hoi,

We hebben af gesproken dat de airco iets warmer werd gezet, maar blijft moeilijk. Als het lenteachtig is, ontploffen mijn collega's bijna en gooien de ramen open. Dan komen er pollen binnen en bij buitentemperaturen van ca. 14 graden, heb ik natuurlijk ook last door de koude lucht die dan binnenkomt. Blijft erg lastig om goede oplossing te vinden. Ben benieuwd hoe dat gaat nu het weer warmer wordt (wel erg lekker verder).

Ik heb helaas geen gouden tip, want je kunt ook weer niet verwachten dat iedereen zich helemaal aan jou aanpast...

Login of registreer om te reageren