Benauwd na het avondeten

23-06-2015 om 09:51 uur

De laatste 2 maanden heb ik meer benauwdheidsklachten in de avond net na het warme avondeten met meer hoesten en piepen.
Ik heb astma, maar ook allergieën zoals huisstofmijt, pollen en hondenharen maar een voedselallergie is mij niet bekend. Het is ook alleen meer benauwder na het diner 's avonds. Alsof er ineens een pollen explosie is of dat je in een ruimte met veel honden bent, dan wordt de astma ook getriggerd.
De vochtigheidsgraad in huis is normaal rond de 50-55 en stijgt niet noemenswaardig tijdens het koken.

Zijn er meer die dit herkennen?

Ik moet over een paar maanden naar de longarts en kan het dan bespreken. Ik kan ook de longarts assistente bellen maar de tijd is beperkt.
Ik vind het daarom fijn om het hier op dit forum voor te leggen om te horen of meer mensen het herkennen en/of hoe je dit kan voorkomen.

Groetjes, Ian.

Login of registreer om te reageren
23-06-2015 om 10:35 uur

Hoi Jazz,
Ik heb ook af en toe last van het benauwder worden na het eten.
Als ik te veel eet, vooral nasi en ander lekkers, weet ik het al van tevoren.
Dan zit ik te puffen op de bank.

Ik ben ook allergisch voor een heleboel dingen (oa. hooikoorts, dierenharen en huisstofmijt)
en heb daar Cetirizine voor gekregen, die ik het hele jaar door slik.
Omdat ik Cetirizine het hele jaar door gebruik heeft de arts "chronische indicatie"
op 't recept getypt en dan wordt het vergoed door de verzekering.
De eerste keer moet je het wel betalen.

Succes en groetjes ,
eenoortje

Cetirizine in Wikipedia

Login of registreer om te reageren
23-06-2015 om 12:49 uur

Ik herken het ook heel erg, heb dan ook meer slijmvorming. Ik weet helaas niet echt iets wat helpt en ook mijn longarts wist er tot nog toe geen antwoord op. Ik zet vaak mijn zuurstof een litertje hoger tot het weer beter gaat. Als het echt erg is, kan je mss een pufje nemen voor het eten?

Login of registreer om te reageren
23-06-2015 om 13:11 uur

Misschien onbewust last van maagzuur wat je longen prikkelt?

Ik heb het soms ook wel maar kom er maar niet achter waar het vandaan komt.

Login of registreer om te reageren
23-06-2015 om 14:56 uur

Of histamine dat vrijkomt uit eten....

Login of registreer om te reageren
24-06-2015 om 10:37 uur

Ik heb het wat moeilijker als ik teveel gegeten heb en sterk gekruid eten wil ook niet erg.

Login of registreer om te reageren
04-07-2015 om 13:02 uur

Hallo Eenoortje, is een goede tip. Ik zal de eerstvolgende keer Cetirizine met m'n longarts bespreken want ik heb tot nu toe nog geen medicatie die de histamine receptoren blokkeert.

Hallo Sien, zuurstof gebruik ik nog niet maar dat extra pufje voor het warm eten zal ik zeker proberen.

Hallo Daantje, ik gebruik al dagelijks maagzuur remmers ivm gebruik prednisolon.
Ik heb niet de indruk of het gevoel dat dat een rol speelt.

Hallo Milly, van jouw opmerking ben ik behoorlijk geschrokken omdat voedingsstoffen waarin zwavel voorkomt de histamine-aanmaak in je lichaam doet verhogen.
En eerlijk gezegd moet ik concluderen na inlezing op http://www.americorpscontest.org/and-when-they-are-very-fresh-Heat-will… dat ik veel zwavelhoudende producten blijk te nuttigen.

Allemaal bedankt voor de goede reacties.
Voor mij is het duidelijk geworden dat ik een diëtist nodig heb en/of een medicijn om m'n histamine receptoren te blokkeren.

Login of registreer om te reageren
04-07-2015 om 21:46 uur

Ik eet eigenlijk best ook veel zwavelhoudende producten als ik het zo lees. Ik heb een hele tijd msm supplementen geslikt op advies van een alternatieve arts op basis van een bloedanalyse die een tekort liet zien, gek... Ik vind het wel de moeite voor mezelf om minstens eens na te gaan of ik na het eten van die producten echt benauwder word...

Login of registreer om te reageren
05-07-2015 om 14:01 uur

Ik heb geen last van hoesten en piepen maar na elke stevige maaltijd heb ik het wel heel benauwd. Ongeveer een half uur na het eten lijkt het ook wel of al m'n energie weg is. Komt waarschijnlijk omdat het verwerken van eten voor mij gewoon nog te veel energie kost.

Login of registreer om te reageren
05-07-2015 om 14:21 uur

Hallo Funkeken, bedankt voor je reactie.
Bij mij is na het warm eten ook al m'n energie weg, ben dan totaal futloos maar heb niet de indruk dat het nuttigen auf sich, maar wel m'n toenemende benauwdheid met hoesten en piepen al m'n energie vreet.

Login of registreer om te reageren
05-07-2015 om 14:28 uur

Misschien zou het ook kunnen zijn dat je benauwd wordt van zuivel? Omdat veel mensen na het avondeten nog iets van vla nuttigen?
Slim om sws even een diëtiste te raadplegen wanneer je dit elke keer hebt. Hopelijk komen jullie er samen uit waar de oorzaak is. Succes!

Login of registreer om te reageren