V: Vliegen na klaplong

24-06-2015 om 20:39 uur

Hallo,

Ik heb een dochter van 20 maanden.
Toen zij drie maanden was had zij een longontsteking en kreeg zij een spanningspneumothorax met erachteraan nog 2 klaplongen. Daarna zijn er onderzoeken gedaan. Op de ct scan werd er een kleine longsekwester gezien, zij is hieraan geopeerd toen zij 9 maanden was.
Zij is nu bijna een jaar klachtvrij.
Wij willen graag met haar vliegen maar we vinden het nogal eng. we krijgen van niemand een duidelijk antwoord, de een verteld na 6 weken, de ander 3 maanden de ander na 6 maanden weer vliegen. Wat is uw advies aan ons hierin? Hoe groot is de kans dat zij weer een klaplong krijgt in de vliegtuig? En ook op onze vakantiebestemming ivm de bergen ( bijvoorbeeld italie of turkije).

Alvast bedankt voor uw reactie.

Groetjes

Login of registreer om te reageren
27-06-2015 om 13:39 uur

De enigste die je hierop een goed antwoord zou kunnen geven is
je longarts.
Dan weet je zeker dat je het juiste antwoord krijgt.

Login of registreer om te reageren
29-06-2015 om 20:48 uur

Met we krijgen van niemand duidelijk antwoord bedoel ik ook gewoon de artsen bij wie zij loopt en niet de mensen om ons heen. De artsen hebben tot nu toe allemaal verschillende antwoorden gegeven en gingen er snel overheen praten hEb elke keer het gevoel gehad dat ze geen antwoord wilden geven op deze vraag.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
08-07-2015 om 06:45 uur

Beste aso3,

uw vraag kan ik goed begrijpen; de adviezen ten aanzien van vliegen (en bijvoorbeeld diepzeeduiken) kunnen verschillen omdat er verschillende oorzaken zijn maar ook omdat er veelal geen eenduidig protocol voor bestaat.
Bij uw dochter, zo lijkt het, was er een duidelijke oorzaak, een sekwester (met als complicatie longontsteking en klaplong). Zij is daar inmiddels aan geopereerd en is al een jaar klachtenvrij. Omdat er een duidelijke oorzaak bekend is en die oorzaak is weggenomen (de sekwester is geopereerd/verwijderd), kan ik me voorstellen dat er een kortere termijn wordt aangehouden voor restricties (zoals niet vliegen).

Mijn advies: leg uw vraag voor aan het behandelteam dat betrokken is geweest bij de operatie van uw dochter (wrs kinderchirurg en kinderlongarts), zij zullen u een eenduidig advies moeten kunnen geven.

succes!

Login of registreer om te reageren