hoort dit bij astma

01-07-2015 om 14:54 uur

er is bij mij astma geconstateerd door l.a dmv histamine testen enz. ik kreeg seretide van in de winter bleef het steeds fout gaan. nu heb ik sinds een aantal week symbicort. nu heb ik sinds een week ongeveer wat last van hartkloppingen dat ik mn hart voel kloppen.beetje vervelend gevoel maar dat gaat wel. gister kreeg ik een zwaar gevoel op de borst( net of ik langs een soort van baksteen moet ademen) en werd benauwd/kortademig. hiervan werd ik wat angstig...hoort dit bij astma...of krijg ik misschien een hartaanval??maar goed het bleef de hele dag rot. en hield me verder rustig. het was niet zo dat ik met inspanning meer last kreeg. juist bij zitten een erg zwaar gevoel op de borst ( herkennen jullie dit als astma). vanmorgen..hoera het gaat wel 5 x beter dan gister en wat heerlijk ik krijg weer voldoende lucht. heb zelfs zonder problemen vanmorgen een stukje gefietst. heerlijk..maar nu vanmiddag. het is hier erg warm en ik vernam al weer dat het ademen wat zwaarder gaat. maar toch met de fam naar het zwembad. 500 mtr verderop op de fiets, fietsen valt me zwaar. en weer zon zwaar gevoel op de borst. aangekomen direct maar het water in via trapje...o jee kom in het water krijg haast helemaal geen lucht meer..hups er weer uit. weer dat vervelende zware gevoel op de borst en moeite met ademen. ik raak er heel angstig van omdat ik steeds denk dit is vast een hartaanval of straks val ik dood neer. toch rustig weer in het water gegaan. toen ik er maar 1 x door was ging het redelijk. maar toen ik er weer uit ging weer dat zware gevoel op de borst en een benauwd/kortademig gevoel. ben zachtjes naar huis gefietst. nu als ik niks doe gaat het redelijk. sorry voor het hele verhaal en dankje voor de mensen die dit hebben gelezen maar herkennen jullie dit ook als astma?? of hoe is jullie ervaring. ik ben ong 2 jaar terug op het hart ondezocht ecg/inspannings test enz. en die waren gelukkig goed. ben heel benieuwd hoe jullie ervaringen zijn. nogmaals dank

Login of registreer om te reageren
01-07-2015 om 15:18 uur

Heb je ook een kortwerkende luchtwegverwijder gekregen die je kan gebruiken als je veel last hebt zoals ventolin/salbutamol? Heb je wel eens geprobeerd of dat zware gevoel afneemt als je daar een pufje van neemt? Het is normaal dat je met dit warme weer meer last hebt, dat hebben veel mensen met astma.

Login of registreer om te reageren
01-07-2015 om 15:40 uur

nee ik had eerder seretide met ventolin er naast. nu sinds een paar weken aan de symbicort 2 x per dag zonodig extra pufjes. het voelt alsof je ademhaling zwaarder gaat en bij uitademen heb ik het gevoel als of mn borstkas in gaat klappen.ook heb ik dan dat ik meer moet boeren.het maakt me angstig en dat is natuurlijk ook niet goed.vandaar dat ik dit topic heb of deze klachten bij jullie ook zo zijn..sorry voor het geklaag...

Login of registreer om te reageren
01-07-2015 om 16:25 uur

Ja heel herkenbaar! De hartkloppingen kunnen van de pufjes komen. Heb er zelf ook last van. Die baksteen herken ik ook. Volgens longarts hoorde dat er bij. Ik heb hulp gezocht bij psychosomatische fysio om beter te ademen en leer daar ook wat ik moet doen als ik angstig vd benauwdheid word. Ik probeer dan toch wat dieper te ademen en richting bekken te ademen. Langer over het ademen doen. Soms lukt het dan zelfs om de hartkloppingen af te doen nemen. Maar soms houdt het ook een paar uur aan. Voor het zware ademen gebruik ik dan salbutamol. Nadeel is dat je er weer hartkloppingen van krijg. Best ingewikkeld, astma.

Login of registreer om te reageren
01-07-2015 om 16:47 uur

dank voor reacties. ik kan er maar heel moeilijk mee omgaan.terwijl ik weet dat het in de fam zit. van moeders kant een zeer ernstige longaandoening.mijn moeder zit in haar laatste fase van de ziekte copd. ik voel me dan echt een klager en pieper. omdat ik vaak normaal alles kan en dan ineens vanuit het niets lijkt wel krijg ik die klachten.( van vaders kant zit een erfelijke hartkwaal in de fam. vandaar mn angst denk ik) maar geloof nu wel dat het mn luchtwegen zijn. heb pufje genomen en doe het nu rustig aan. mn neus enz gaat dicht zitten. nou dat heb je vast niet bij een hartaanval ;) ik zal eens kijken toosje of er bij ons ook zo,n fysio in de buurt zit. is vast niet verkeerd, vooral als ik wat in paniek dreig te raken... vind het toch wel fijn hier mn "ei" kwijt te kunnen.

Login of registreer om te reageren
01-07-2015 om 16:59 uur

En anders je zorg uiten bij longarts. Beter dat ze het even nakijken. Ik heb laatst ook hartfilmpje gehad en die was prima. Ook ik was bang voor mijn hart. Mijn vader is vroeg gestorven aan hartstilstand dus tja dan is die angst ook wel te verklaren.
Vooral het ontspannen lukt me steeds beter en dat is ook weer beter voor de luchtwegen.
Ik kan er ook nog niet mee omgaan. Tot november nergens last van en ineens ziek. Een wandeling is al te veel. Maar het komt goed zegt de longarts.

Login of registreer om te reageren
01-07-2015 om 17:14 uur

ja ik ben 2 jaar terug helemaal door de molen gekomen ivm het hart. en dat was goed. ik moet er dus ook gewoon op vertrouwen dat het astma is dat opspeelt. ik heb de hele winter last gehad ook bijna niet kunnen lopen enz. en steeds de boodschap het komt goed of iig het gaat weer een stuk beter worden en dat is gelukkig na na lange tijd ook gebeurt, maar nu dan zomaar midden in de zomer..maar temp werkt ook niet mee. ik snap het allemaal wel...maar ja gevoel wil nog niet zo mee...en tja even weer een afspraak maken. heb net een aantal weken een nieuw pufje en wil niet graag bekend staan als klager bij de arts, ik kijk het nog even aan en anders idd maar eens weer een afspraak maken. toosje bedankt voor je info, het geeft toch steun om dit zo te horen. ik hoop voor jou dat je je ook snel weer beter gaat voelen!!! we houden hoop ;)

Login of registreer om te reageren
01-07-2015 om 18:30 uur

Even uittesten of het gevoel beter wordt met een extra puf symbicort?
Het is ook wel erg warm, dan doe je het als astmapatiënt best rustig aan. Het grote verschil in temp met het koude water maakt mij ook soms benauwd.

Login of registreer om te reageren
02-07-2015 om 10:25 uur

Rosa jij voelt jezelf het beste. En als het niet goed gaat gewoon terug naar huisarts.

Login of registreer om te reageren