V: Invloed medicatie astma op cortisol

04-07-2015 om 19:51 uur

Vandaag hoorde ik op tv dat Lars Boom een te lage cortisolwaarde heeft. Zijn reactie was dat pufjes voor astma hiervoor de oorzaak zouden zijn.

In de uitzending over de tour kwam Theo Vos aan het woord. Hij had jaren geleden hetzelfde probleem en mocht als gevolg daarvan de Vuelta niet rijden. Ook hij zei dat dit kwam door pufjes tegen inspanningsastma. Hij gaf als uitleg dat hij daarna was overgestapt op andere soort pufjes en dat binnen een paar dagen de cortisolwaarde weer was gestegen.

Kunt u dit verklaren? Welke soorten zouden wel/geen invloed hebben en hoe snel is dat te merken? In het verleden werd ik bv. moe van Alvesco, wat ik een half jaar gebruikt heb. Ik ben zelf bang dat toch op de een of andere manier de werking van de bijnieren beïnvloed wordt.

Login of registreer om te reageren
04-07-2015 om 21:13 uur

Alle ontstekingsremmers kunnen bij mijn weten dit effect hebben indien hoog gedoseerd en als je er gevoelig voor bent. Daarom is traag afbouwen na langdurig gebruik ook belangrijk.

Login of registreer om te reageren
04-07-2015 om 21:33 uur

Als ik die wielrenners hoor praten, lijken ze eenvoudig over te kunnen stappen naar een medicijn die dit niet heeft. En het feit dat Theo Bos, oud-wielrenner, zegt dat de cortisolwaarde na een aantal dagen alweer hoger werd. Vandaar dat ik twijfel aan de informatie die ons wordt gegeven.

Login of registreer om te reageren
04-07-2015 om 21:53 uur

Mss nemen ze dan enkel een luchtwegverwijder. Ik vind het sowieso een beetje bedenkelijk/storend dat de helft van het peloton tegenwoordig zogezegd aan astma lijdt maar toch nooit benauwd moeten opgeven ofzo... Dit leidt bij vele mensen tot het idee dat astma dan wel helemaal zo erg niet is als de helft van de topsporters er zogezegd aan lijdt. Vraag me af of die medicijnen niet te licht worden voorgeschreven om prestaties neer te kunnen zetten... Maar goed, dat is mss een wel erg persoonlijke bedenking van me en ik juig het alleen toe dat mensen die echt astma hebben toch hun topsportdroom najagen hoor.

Login of registreer om te reageren
04-07-2015 om 22:18 uur

Het wielrennen heeft natuurlijk ook een zekere reputatie ten aanzien van medicijn gebruik. Ongeoorloofd medicijn gebruik dat camouflage nodig heeft. *kuchdopingkuch*... Waarmee ik natuurlijk niet zeg dat Lars Boom doping gebruikt.

Resultaten uit het wielrennen zijn niet betrouwbaar te noemen.

Login of registreer om te reageren
05-07-2015 om 06:29 uur

Ik ben er ook van overtuigd dat hun astma, ze noemen het inspanningsastma, niet te vergelijken is met die van mij (en ik kan zonder pufjes). De inspanningen die zij leveren, is zo extreem. Dus geloof ik, als er bij die inspanning ook maar een kleine afwijking is, er alles aan wordt gedaan om de prestatie te bevorderen. Anders zijn ze kansloos. Ook onder topschaatsers komt het regelmatig voor.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
06-07-2015 om 10:58 uur

Geachte Abo,

Ik denk dat voorgaande reacties inderdaad ook al aangaven dat het in feite een puur theoretische discussie is. Bij elk geregistreerd middel wordt uitgebreid onderzoek gedaan naar de cortisolwaarden in het bloed. In het algemeen is de opname van het medicijn in het bloed zo gering dat dit niet van wezenlijk belang is.

Bij de topsport ligt dit anders, aangezien men op zoek is naar dopinggebruik. De resultaten van dopingonderzoek zijn niet te vergelijken met patienten met astma en ik zou me hierover geen zorgen maken.

Met vriendelijke groet,

S.M. de Hosson, longarts.

Login of registreer om te reageren
06-07-2015 om 12:41 uur

Ik ben ook gewoon erg nieuwsgierig hoe het dan werkt in de topsport. Jammer dat ik dat dan nog niet weet. Wat gebruiken die gasten met een spoortje astma dan, waardoor ze zeggen dat dit zoveel invloed heeft op de cortisolwaarde? En moet ik me nu dan voorstellen dat er bij de betreffende renner dan heel goed een normaalwaarde van cortisol gemeten kan zijn, als niet de topsportnormen als basis zouden zijn genomen? Ik zou zo graaf dat verhaal van die renners willen begrijpen.

Voor de duidelijkheid: het ging niet over het gebruik van evt. doping, maar over de gezondheid van renners. Daar is een aparte organisatie voor in het leven geroepen, waar veel ploegen bij zijn aangesloten maar ook weer niet allemaal. Het zijn dus niet de dopingnormen die gelden voor de tour.

Login of registreer om te reageren
06-07-2015 om 13:41 uur

Ga er maar van uit dat het gebruikt wordt om doping te maskeren...

Login of registreer om te reageren
06-07-2015 om 15:45 uur

@abo, misschien kun je de vraag stellen online of per telefoon bij de commentatoren van de tour de France?

Login of registreer om te reageren
06-07-2015 om 16:25 uur

Ik denk dat je hiervoor bij een sportarts/bondarts moet zijn of bij de WADA (world anti doping agency). Ook de Nederlandse dopingautoriteit heeft een e-mailadres waar je vragen kan stellen en snel antwoord krijgt.

Login of registreer om te reageren