Longfunctietest

05-07-2015 om 15:59 uur

Ik moet volgende week voor het eerst naar de huisarts voor een longfunctietest. Ik ging eigenlijk met de klacht dat ik zoveel slijm heb, zeker als ik s morgens wakker word.
Ik had verwacht dat de huisarts het in het kno gebied zou zoeken. Maar na doorvragen ben ik inderdaad vaak kortademig. Ik heb er nooit zo bij stil gestaan, gebrek aan conditie dacht ik altijd. Ik vind het bv lastig om te praten tijdens het fietsen, of als ik de trap heb opgelopen moet ik bovenaan echt even uitpuffen. Ik heb inmiddels bloed laten prikken. En moet nu van de week voor een longfunctietest. Maar ik wilde weten kan een huisarts wel testen als je het alleen benauwd heb bij inspanning? Ik neem aan dat ik tijdens het testen geen inspanning hoeft te leveren?
Zouden jullie mij hier meer over kunnen vertellen!

Login of registreer om te reageren
06-07-2015 om 10:20 uur

Hoi cdv, een longfunctietest is er om te zien wat de mate van benauwdheid is, en of dit veroorzaakt wordt door astma of een andere longaandoening.
Ik denk dat je eerst gewoon moet blazen (3 x) dan krijg je een kortwerkende luchtwegverwijder toegediend, die je moet inhaleren, even wachten en dan opnieuw blazen.
Als het verschil behoorlijk is, is er meestal sprake van astma.
Is er geen verschil tussen die 2 waarden, is het mogelijk een andere longaandoening.
Dat is terug te lezen in de waardes.
Bij een h.a. hoef je geen inspanning te leveren dus.

Login of registreer om te reageren
09-07-2015 om 14:41 uur

nou ik vind een complete longfunctie test toch een behoorlijke inspanning.
Ik ben daar meestal wel een paar dagen van slag.
Persoonlijk weet ik ook dat ik s'avond dan ook hoofdpijn heb.

Login of registreer om te reageren
09-07-2015 om 19:39 uur

@graafie, een longfunktie zonder meds?

Login of registreer om te reageren
09-07-2015 om 21:41 uur

Wat Thirza beschrijft is een spirometrietest. Die wordt meestal het eerste gedaan bij benauwdheidsklachten en is soms ook bij astmapatiënten de enige test die ter controle herhaald wordt. Als die geen uitsluitsel geeft zoeken ze verder.
Een volledige longfunctietest is uitgebreider dan dat en vind ik persoonlijk ook best vermoeiend, hangt er vanaf hoe benauwd je bent.
Een inspanningstest wordt meestal adhv een fietsproef gedaan die extra wordt aangevraagd door de la of cardioloog.

Login of registreer om te reageren
10-07-2015 om 10:11 uur
Reactie op graafie68

nou ik vind een complete longfunctie test toch een behoorlijke inspanning.
Ik ben daar meestal wel een paar dagen van slag.
Persoonlijk weet ik ook dat ik s'avond dan ook hoofdpijn heb.

Reactie op Sien

Wat Thirza beschrijft is een spirometrietest. Die wordt meestal het eerste gedaan bij benauwdheidsklachten en is soms ook bij astmapatiënten de enige test die ter controle herhaald wordt. Als die geen uitsluitsel geeft zoeken ze verder.
Een volledige longfunctietest is uitgebreider dan dat en vind ik persoonlijk ook best vermoeiend, hangt er vanaf hoe benauwd je bent.
Een inspanningstest wordt meestal adhv een fietsproef gedaan die extra wordt aangevraagd door de la of cardioloog.

Vraagsteller heeft het over een test bij de huisarts! Uitgebreide testen worden toch alleen in het ziekenhuis gedaan?

Login of registreer om te reageren
10-07-2015 om 19:12 uur

Precies, dus volgens mij mag vraagsteller zich enkel aan een spirometrietest verwachten. :)

Login of registreer om te reageren