Moeite met vertellen dat ik COPD heb.

08-07-2015 om 13:18 uur

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die dit herkennen. Eigenlijk niet durven vertellen dat je COPD hebt omdat het je eigen schuld is. ( in mijn geval dus)
En als ik het dan al vertel dan probeer ik het gelijk te bagateliseren. Net of het, omdat ik het mezelf heb aangedaan, niet zo erg mag zijn.
Hoe kan ik hier beter mee omgaan? Iemand DE tip?

Login of registreer om te reageren
08-07-2015 om 21:17 uur

Hoi Debz,
Ja ik herken dat wel. Ben trouwens nieuw op dit forum.Ik rook nog steeds ongeveer 15 per dag en heb 71% longinhoud. Alleen mijn gezin weet dat ik COPD heb maar verder niemand .Ik weet dat het vreemd is dat ik blijf roken maar kan niet stoppen.....Zelfs de longverpleegkundige weet niet dat ik rook. Ik heb altijd het idee dat het toch wel slechter wordt op den duur.Ik heb het gezien aan mijn moeder, heel haar leven gerookt toen ze hoorde op haar 65 ste jaar is ze cold turkey gestopt maar vier jaar later overleden aan lonfemfyseem.......
Het is mijn eigen schuld ook vanwege het roken maar ik kies daar zelf voor en heb geen zin in preken dus vertel ikhet gewoon niet!

Login of registreer om te reageren
09-07-2015 om 13:17 uur

ik laatst te horen gekregen dat ik cpod 2 heb. ik rook ook, alhoewel ik probeer te minderen. denk ook dat het almaar slechter zal gaan, of je nu stopt met roken of niet. en zoals je zegt, we weten dat roken niet goed is, maar iemand die hoge cholesterol heeft, zijn er ook die er medicijnen voor nemen en toch vet eten. en ik heb opeens moeite gekregen na me erg kwaad te hebben gemaakt, dus zal niet alleen aan het roken liggen, stress ook

Login of registreer om te reageren
15-07-2015 om 05:24 uur

Hallo Debz, als eerste ik las in je eerdere topic dat je gestopt
bent met roken, hartstikke top! :-SS
ik ben zelf 52 jaar en ik schaam me er ook voor maar tegelijkertijd besef ik ook dat we uiteindelijk de verantwoording hebben genomen om goed voor onszelf te zorgen en daar mogen we dan trots op zijn.
Ik probeer ook een beetje compassie voor mezelf te hebben omdat roken in onze tijd heel gewoon en nadrukkelijk aanwezige was. alhoewel dat ook moeilijk is.
ik kan het ook niet meer verbergen omdat ik vaak
ontzettend sta te hijgen, maar ik heb ook astma erbij en als
iemand me vraagt of hij kan helpen gebaar ik nee hoor
en komt er hijgend astma uit.
Maar eigenlijk wil ik je dus zeggen dat ik het helemaal begrijp maar dat je echt niet moet bagataliseren want het is toch een ernstige chronische ziekte.
Je mag ook voor je rechten opkomen want je hebt de beste stap genomen, je zorgt goed voor jezelf!, en daar mag je trots op zijn!!

Login of registreer om te reageren
15-07-2015 om 13:55 uur

Mistyday, wat een lief bericht, dankjewel. Ik ben ook van jouw leeftijd dus wat je zegt is ook op mij van toepassing. Ik ben nu 2 jaar gestopt met roken. Ik kan het ook niet altijd verbergen hoor dusdan mompel ik maar wat. Ik zal, op jouw advies, wat meer voor mezelf proberen op te komen. Niet meer mompelen dus ;-)

Login of registreer om te reageren
16-07-2015 om 09:10 uur

Hi Debz,
Niemand behoeft zich te schamen dat hij of zij iets mankeert, ik weet en voel wel dat men in het begin dit zelf eerst moet accepteren (en dit is erg moeilijk) maar na je acceptatie zul je merken dat het je makkelijker zal afgaan wat anderen van je denken. Wees - in welke omstandigheden qua gezondheid je verkeert - trots op jezelf en als je dit uitstraalt dat respecteert men je ook in jouw hoedanigheid. En vertel rustig "Ik heb COPD" nou en........
Heb zelf in de marine jaren lang gerookt en heb reeds heel wat jaren COPD 2 en na recente 3 long ontstekingen achter elkaar moet ik nu 16 uur aan de zuurstof en met een rollator lopen. In het begin vond ik dit heel moeilijk om zo te lopen (voelde me net een oud mannetje) maar het valt achteraf wel mee. Ben nu ook op therapie en alles gaat voorspoedig en ik hoop na 6 maanden van de rollator af te komen en met mijn Oxygen 3 buiten te kunnen wandelen. Het komt allemaal wel goed en je zult er wel bij varen. Sterkte en schaam je niet.

Login of registreer om te reageren
17-07-2015 om 13:49 uur
Reactie op Debz

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die dit herkennen. Eigenlijk niet durven vertellen dat je COPD hebt omdat het je eigen schuld is. ( in mijn geval dus)
En als ik het dan al vertel dan probeer ik het gelijk te bagateliseren. Net of het, omdat ik het mezelf heb aangedaan, niet zo erg mag zijn.
Hoe kan ik hier beter mee omgaan? Iemand DE tip?

wat je in ieder geval niet moet doen is jezelf de schuld geven ik heb veel gerookt heb COPD maar mijn zwager rookte nog meer zijn longen zijn gezond

Login of registreer om te reageren
23-07-2015 om 06:41 uur

Dankjewel voor het advies allemaal. Ik ga mijn best doen om me er niet meer voor te schamen.

Alfredo, sterkte! Ik hoop voor je dat je snel weer zonder rollator buiten kunt lopen!

Login of registreer om te reageren
24-07-2015 om 08:16 uur

Hallo Debs
IK ben 63 jaar en ruim 11 jaar geleden gestopt met roken.
3 jaar later kwam longarts erachter dat ik longemfyseem had ,toen ik stopte had ik namelijk geen problemen ik dacht laat ik stoppen voor ik problemen krijg, haha te laat dus.
IK schaamde me ook ,maar ben daar ook mee gestopt en zie het nu zo ,als je verteld dat het waarschijnlijk komt door het roken zet je andere mensen misschien aan het denken en gaan ze of stoppen( als ze roken ) of minder roken dat is aan hen zelf ,meer zeg ik niet dus ook geen gepreek daar zat ik ook niet op te wachten toen ik nog rookte. Complimenten dat je gestopt bent ,ik weet hoe moeilijk het is .
fijne dag
groetjes Jopie

Login of registreer om te reageren
27-07-2015 om 15:39 uur

Waarom schamen? In mijn tijd was roken zelfs gezond, "CHIEFF WIEP, OP IEDERS LIP DE GEZONDE SIGARET
".
Dat heb ik erg letterlijk genomen daar ben ik mee begonnen, stom hé? Later ben ik overgestapt op de zware van Nelle, dat was stoer dus dat kon niet slecht zijn nee daar kom je later achter. Toen ik 48 was ben ik zomaar gestopt en heb dat 10 jaar volgehouden hoewel ik in deze 10 jaar met regelmaat longontsteking kreeg dat er even tussen door maar er was niets aan de hand met mijn longen, dat zeiden ze ja ja!!

Toen mijn vader overleed in 2000 ben ik weer begonnen met roken en heb deze "sport" 2 jaar volgehouden ondanks dat ik wist dat er iets niet klopte, ik gaf bloed op en de longarts zij mij dat mijn longen wel goed waren maar toch ook weer niet en dat kwam uit na een CT scan uit toen bleek dat ik COPD had en dat kwam er op een rare manier uit maar daar heet de arts dan ook Pannenkoek voor en dat was het sein om direct met roken te stoppen, geen enkele moeite mee gehad en dat heeft mij zo verbaasd en dat tot op de dag van vandaag.

Nu heb ik over alle longvelden COPD en dat valt niet mee, met regelmaat lig ik in het ziekenhuis met longontsteking en de prognose is slecht, hoe "Gold ik ben hoef ik niet te weten, vast staat dat ik hier aan dood ga maar daar ben ik nog niet klaar voor, er zijn nog dingen die ik wil doen!!

Maar beste mensen allemaal hebben wij een verhaal waarom wij roken/gerookt hebben en hoe we er aan begonnen zijn want dat is het, het beginnen.
Maar schamen hoef je je zeker niet, mijn verhaaltje is nog niet af dus wordt vervolgd!!

Login of registreer om te reageren
28-07-2015 om 09:04 uur

beste Joop ,
Sterkte met alles , mijn longarts heet ook Pannekoek.
fijne dag

Login of registreer om te reageren