V: Helpt medical taping tegen hooikoortsklachten?

14-07-2015 om 13:23 uur

Ik kwam dit tegen op internet, dacht ,meteen als dit waar is word ik hier heel blij van. Toch vraag ik nu aan 1 van de deskundigen, is dit een feit of fabel. Ik heb er nog nooit van gehoord.

Hooikoorts klachten? Medical Taping biedt oplossing voor hooikoortsklachten
Ongeveer 20% van de mensen heeft last van hooikoortsklachten. Deze klachten beginnen vaak in de lente door het stuifmeel van bomen, grassen en planten. Het menselijk lichaam vormt automatisch antistoffen tegen stuifmeel maar bij iemand die last heeft van hooikoorts reageert het lichaam heel heftig. Het afweermechanisme reageert sterk waardoor de slijmvliezen veel meer slijm gaan produceren. Dit kan lijden tot een reeks van klachten zoals een loopneus, niezen, verstopte neus, branderige ogen of traanogen. Zelfs koortsklachten en vermoeidheid zijn vaak gehoorde problemen. Het kan voorkomen dat mensen het hele jaar door last hebben van hooikoorts.

Binnen het Medical Taping Concept is een tapetoepassing bekend die de hooikoortsklachten sterk kan verminderen of er zelfs voor kan zorgen dat iemand het hele seizoen klachtenvrij is. De resultaten zijn spectaculair, het is een gemiste kans om deze tapemethode niet toe te passen bij iemand met hooikoorts.

Hooikoortsklachten? Vraag uw fysiotherapeut voor de behandeling!

Hoe kan Medical Taping bij hooikoorts werken?
Net zoals via een bindweefselmassage invloed kan worden uitgeoefend op segmentale relaties binnen het lichaam heeft een behandeling met CureTape® ook effect op de segmentale structuren met als voordeel dat tapen een 24- uurs behandelmethode is.

De behandelmethode voor tapen bij C.O.P.D. patiënten en hooikoortspatiënten komt met elkaar overeen, omdat in beide gevallen de uitwerking van de tape via de segmentale relatie van de huid, waarover de tape wordt aangelegd, met de pleurae, bronchiën en longen verloopt.

Na één keer tapen is er sprake van een nawerking gedurende een kortere of langere periode (meerdere weken). Bij chronische klachten kan de tape opnieuw gezet worden.
C.O.P.D. patiënten geven aan dat ze over meer longinhoud beschikken en dat ze minder medicijnen gebruiken.

Werkbeschrijving Hooikoortstape:

Eerste tape over de dorsale longzone:
Je knipt een X-tape van de 5 cm of 7,5 cm rol, afgemeten in de gestrekte houding vanaf de bovenrand van de spina scapula, over de processi spinosi, tot de angelus inferior van de scapula.

De tape zonder rek aanbrengen.
De huid wordt op rek gebracht door flexie van de wervelkolom en door de schoudergordol in protractie te brengen door de armen voorlangs te kruisen. Het middenpunt van de X-tape wordt ter hoogte van de processi spinosi Th6-Th8 gelegd. Daarna worden de bovenste werkende stroken links en rechts craniaal van de spina scapua gelegd, de onderste werken stroken worden links en rechts caudaal van de angulus inferior scapulae gelegd. De vier ankers vervolgens in de neutrale positie (zonder rek) aanleggen.

Aanleggen tweede tape voor de hulpademhalingsspier: Mm. Pectoralii:
Bij chronische longproblemen is de M. Pectoralis major vaak hypertoon. Dus een ontspannende tape aanbrengen brengt verlichting.

Je knipt 2 Y-tapes van 5cm breed afgemeten in gerekte houding vanaf de bovenzijde van de humerus langs de clavicula naar het sternum. Deze spiertape zonder rek aanbrengen.
De basis van de tape in neutrale positie op de humeruskop leggen, daarna de huid op rk brengen door abduktie en exorotatie van de arm en retraktie van de schoudergordel. Daarna wordt de bovenste werkende strook caudaal van de clavicula naar het sternum gelegd en de onderste werkende strook langs de spierbuik naar caudaal en iets mediaal. De ankers vervolgens in neutrale stand aanleggen.

Meer informatie:

Login of registreer om te reageren
20-07-2015 om 09:27 uur

Beste Hanna41

Ook wij hebben niet eerder gehoord van Medical Taping als (aanvullende) behandeling van hooikoortsklachten. Bij ons zijn geen onderzoeksgegevens bekend waaruit blijkt dat deze behandeling een positief effect zou hebben op hooikoorstklachten. Geen idee dus of deze methode de klachten sterk kan verminderen. Wel kunnen we zeggen dat mensen met hooikoorts soms baat hebben bij een aanvullende therapie, waarbij we opmerken dat mensen vaak erg individueel reageren op een behandeling.

De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
20-07-2015 om 13:06 uur

Dank u wel voor uw antwoord.

Ik had deze vraag ook bij mijn fysiotherapeut neer gelegd. Wonder boven wonder zou dit kunnen helpen, dus na 10 augustus ga ik mij laten tapen, ik zal dan ook het resultaat vermelden of het helpt of niet.
Wordt vervolgt.

Login of registreer om te reageren
20-07-2015 om 18:43 uur

Bij werkt het in ieder geval niet
Ik ben allergische voor de plaklaag van de tape (blaren staan er dan op)
Maar ik ben benieuwd of het bij jou wel werkt

Login of registreer om te reageren
15-08-2015 om 08:31 uur

Tape is bij mij vandaag aangebracht. Ben benieuwd wat het gaat doen.

Login of registreer om te reageren
21-12-2016 om 18:18 uur

Hoi GJ65,
Ik vroeg me af: heeft medical taping geholpen tegen de hooikoortsklachten?
Groet, Aline

Login of registreer om te reageren
30-12-2016 om 07:24 uur
Reactie op ah7411

Hoi GJ65,
Ik vroeg me af: heeft medical taping geholpen tegen de hooikoortsklachten?
Groet, Aline

Het heeft mij (COPD en hooikoortsklachten) zeer zeker geholpen. Nadat de tape is aangebracht merk ik dat ik beter ademhaal, heb al diverse keren tape laten aanbrengen.

Login of registreer om te reageren