V: Altijd veel last van slijmen

16-07-2015 om 14:44 uur

de afgelopen jaren heb ik veel meer last van slijmen,doordat ik nu naast mijn astma ook chronische bronchitis en bronchiëctasieën heb.En heb nu dus ook veel vaker luchtweginfecties en vele ziekenhuisopnames ,ik gebruik Seretide, ipramol vernevelingen, en dox onderhoud,ook heb ik een flutter apparaat om de slijmen wat los te trillen,maar blijf het houden,en als het weg is,is het binnen een paar uren weer terug en zit je weer helemaal vol,ik hoop dat er wat tips zijn dat ik mijn slijmen wat beter kwijt kan en zo de kans op infecties verminder,hoor het graag!

Login of registreer om te reageren
16-07-2015 om 14:46 uur

Gebruik je slijmverdunners zoals acetylcysteïne (fluimucil?), spoel je je neus en bijholten zodat het slijm niet naar beneden kan zakken? Een fysio kan je eventueel leren om te huffen zodat je het slijm makkelijker kunt ophoesten.

Login of registreer om te reageren
16-07-2015 om 14:48 uur

Slijmverdunners mag ik niet meer omdat het daardoor te dun werd en ik me verslikte,neus spoelen doe ik al heb ik van de kno arts geleerd en huffen doe ik ook al.

Login of registreer om te reageren
17-07-2015 om 08:16 uur

Hoi Sientje, heb je wel eens geprobeerd (of gevraagd) om te sprayen met hypertoon zout?
Wordt o.a. geleverd onder de naam Hyaneb, het bevat 7% natriumchloride, dus lekker zout.

Login of registreer om te reageren
17-07-2015 om 19:26 uur

Nee heb ik nog nooit geprobeerd heb het opgeschreven zal het er met mijn longarts over hebben,wat zei hier van vind,thanks voor de tip deze kon ik nog niet!

Login of registreer om te reageren
17-07-2015 om 19:41 uur

Een ander merk hypertoon zout 7% is Nebusal
Ik krijg het vergoed van de fabrikant uit coulance.
Je krijgt van vernevelen met een 7% zoutoplossing een erge hoestprikkel! waardoor vastzittend slijm loskomt.

Sterkte

Jippie

Login of registreer om te reageren
17-07-2015 om 19:43 uur

Leuk spellingscontrole van mijn ipad, het is hypertoon zout!

Oh kon mijn bericht nog aanpassen, stond hypertonie zout

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
21-07-2015 om 15:59 uur

Goede zogenaamde houdingsdrainage is bij bronchiectasieen belangrijk om de luchtwegen zo veel mogelijk te ontdoen van overmatig slijm. Past u dit al toe? Ik neem aan dat u niet rookt, dat is ook belangrijk in deze situatie om verergering tegen te gaan. Is er de laatste tijd wel een een kweek van het slijm gedaan (heeft alleen zin bij vies slijm)?

Met vriendelijke groet,

D. de Vries

Login of registreer om te reageren
29-07-2015 om 14:57 uur

Nee ik pas dit niet toe,hoe werkt zoiets is dat net zo iets als van houding veranderen? of werkt dit anders en krijg je een soort drain?.Nee ik rook niet nooit gedaan ook gelukkig. kweken worden regelmatig bij mij gedaan,bij elke ziekenhuisopname en dit zijn er nog veel,dus de laatste is zo,n 4 weken geleden.

Login of registreer om te reageren
12-08-2015 om 08:58 uur

hallo sientje

ik had ook last van veel slijm, vooral s,nachts en toen heeft mijn la neusspray voor geschreven en idd dit helpt heel goed. deze is niet verslavend.
misschien een idee
yvonne

Login of registreer om te reageren
14-08-2015 om 16:07 uur

ik heb neusdruppel flixonaise, spray mag ik niet gebruiken ivm een mislukte neusoperatie

Login of registreer om te reageren