V: Krijg het niet onder controle.

24-07-2015 om 15:05 uur

Ik heb als kind erg last gehad van allergie, hooikoorts en astma. Denk vanaf mijn 16e zeer weinig tot geen last meer van gehad bij normaal gebruik van onderhouds medicatie. Tot oktober 2014, Ik ben toen erg benauwd geworden, geen koorts ziekenhuis dacht aan een virus. Uitzieken.... maar vanaf die tijd blijf ik het benauwd tot erg benauwd houden in het bovenste gedeelte van mn longen. Steken in mn longen, keelpijn, mondslijmvlies geregeld kapot, spierkrampen, eczeem gezicht en handen. hoofdpijn. veel last van mn holtes in mn gezicht, mn oren en totaal geen energie heel erg moe.
Heb nu vele soorten medicatie ( behoorlijke dosering) geprobeerd maar geen goed resultaat. vanaf juni aan de prednison eerst met antibiotica. Ja dat heeft goed geholpen tot 14 dagen na de kuur. Weer prednison 7 dgn 30 mg aansluitend 5 mg per dag. de kuur van 7 dagen was in de eerste dagen vervelend veel slijm en beroerd voelen. Daarna voelde ik mij alsof ik weer de hele wereld aan kon. Gewoon SUPER. nu een maand aan de 5 mg per dag en krijg nu weer overal last van.
Moet ik weer een stootkuur?? andere onderhouds dosering. Heeft iemand hier ervaring mee??
Ik voel mij hopeloos en weet het niet meer. Moet ander werk gaan zoeken enz. enz. IK wil gewoon vrolijk verder leven en kunnen functioneren als ieder ander.

Marcel Leenheer

Login of registreer om te reageren
24-07-2015 om 15:28 uur

Zijn je holtes wel eens goed nagekeken door de kno-arts? Ik was vanaf vorig jaar zomer erg aan het sukkelen, ene infectie na de andere. Antibiotica op antibiotica. Uiteindelijk bij de kno terecht gekomen. Bleek een bacterie in mijn kaakholte te hebben, zes weken antibiotica gehad en toen flixonase ampullen. Het gaat nu beter met mijn holtes en longen. Loop alleen nog te sukkelen met een oorontsteking. Als je holtes onrustig blijven kan dat steeds weer je longen triggeren.

Login of registreer om te reageren
27-07-2015 om 09:32 uur

Beste Marcel,

Allereerst heel begrijpelijk dat je wanhopig bent over je longklachten. Wat let je om eens met de longarts te bespreken wat maakt dat je klachten niet onder controle komen ondanks de medicatie. Daantje doet bijvoorbeeld de suggestie op het Forum om je holten te laten onderzoeken; een eventuele bacterie in de holtes kan invloed hebben op je onderste luchtwegen. Ook kwam bij ons de vraag op of je bijvoorbeeld getest bent op allergieen en heb je indien nodig thuis aanpassingen getroffen. Ook kan een druk, onregelmatig leven of veel stress invloed hebben op luchtwegklachten. En kom je op je werk met veel prikkels in aanraking etc.etc. Misschien is dit allemaal in orde hoor!Misschien is het ook goed eens met een longverpleegkundige je situatie te bespreken. Ook kun je de Advieslijn bellen om van gedachten te wisselen over je klachten. We kunnen dan uitgebreider ingaan op je vragen: tel(0900) 227 2596

De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
28-07-2015 om 15:59 uur

dank jullie wel voor jullie reactie,
Mijn holtes zijn bekeken door de kno die zegt ja alles is erg geïrriteerd, heb een allergietest gehad pollen en grassen hm en katten dat waren de ergste verder kwamen er nog een paar op maar daar konden ze weinig mee met een bloedtest. Mijn hele huis is glad, laminaat enz. iedere dag stofzuigen enz. Ik gebruik per dag:
Foster 3x2 pufjes
Alvesco 1x
foradil zonodig
momentason neus 2x2 per neusgat
levocetirizine 2x
montelucast 1x
opatanol oogdr. 2x1 dr per oog
prednison 5 mg 1x

Ik zit vanaf okt 2014 thuis, als ik op mijn werk kom ben ik binnen een uur zo erg benauwd enz.
Mijn holtes blijven zeker rommelen hooikoorts zeggen ze??
Vooral met warm droog weer heb ik erg last.

Wanneer ik mij goed voel is na een kuur prednison 30 mg van 7 dgn. dan voel ik mij 14 dgn goed.

Heb mogen een afspraak met de longarts hopen dat hij mij nu verder kan helpen.

Ben normaal een erg actief persoon maar nu het laatste jaar lijk ik wel 80. En ja dit gaat momenteel zeker mijn humeur aantasten.

Login of registreer om te reageren
28-07-2015 om 16:52 uur

Ik zie dat je nog geen luchtwegverwijder uit de groep van atrovent/spiriva/eklira gebruikt. Misschien is dat nog een optie voor erbij?Of Xolair injecties? Ik kreeg van de kno flixonase ampullen in plaats van de mometason spray. Is veel hoger gedoseerd en komt beter terecht. Dat heeft bij mij de boel wel tot rust gebracht. Maagklachten kunnen je astma ook nog ontregelen en soms heeft het gewoon tijd nodig. Ik ben vanaf vorige zomer aan de kwakkel en vanaf mei dit jaar gaat het weer beter maar nog steeds veel infecties. Geef het de tijd en rustig aan. Anders een revalidatie een optie? Misschien allemaal aandachtspunten voor de longarts morgen. Laat je weten hoe het ging?

Login of registreer om te reageren
28-07-2015 om 19:10 uur

en, is er een arts, apotheker of verpleegkundige gezien hoe je de medicatie inneemt. Vaak is daar ook een wereld mee te winnen.
(veel mensen doen dit niet goed, een arochamber heb je al denk ik?)

Login of registreer om te reageren
28-07-2015 om 19:13 uur

en... stof zuigen. Heb je een stofzuiger met een hepafilter. Anders komt er nog veel stof de lucht in, en als je zelf zuigt in jou longen....
dweilen is beter

Login of registreer om te reageren
29-07-2015 om 06:09 uur

Ja klopt een arochamber heb ik en ook al verschillende laten zien hoe ik de medicatie inneem. Dat was helemaal goed vertelden ze mij. Heb volgens mij geen hepafilter miss. nog een optie.
Ik dweil regelmatig met een stoomreiniger.
Ik woon wel in een oud slecht geïsoleerd huis denk dat dat ook niet positief is, maar ja verhuizen is momenteel nog geen optie.

Login of registreer om te reageren
29-07-2015 om 06:19 uur

Maar woon hier al ruim 8 jaar. Voor het ziek worden in okt 2014 heb ik geen last gehad

Login of registreer om te reageren
29-07-2015 om 09:26 uur

Ik zou het onderwerp huis meenemen naar je longarts, hij kan inschatten of dit van invloed is op je astma

Login of registreer om te reageren
30-07-2015 om 15:28 uur

Gister naar het ziekenhuis geweest, behoorlijk last van eczeem gezicht, hals en handen en krijg daar een hormoonzalf voor.
Verder was het onduidelijk waar de klachten vandaan komen. nieuw bloed onderzoek naar onderliggende ziektes.
Vandaag gebeld door arts, bloed is goed, daarnaast hebben ze mijn klachten besproken in de groep.
Nu is het vermoedelijk een sluimerende ontsteking / poliepen in mijn holtes. Daan dit klopt goed bij jou verhaal. Woe a.s. naar kno waar ze een mri van mn holtes gaan maken.
Ik hoop dat ze iets vinden waardoor dit alles is op te lossen.

Login of registreer om te reageren