V: klaplong

29-07-2015 om 12:08 uur

Beste arts, Ik heb een zoon van 23 jr en hij heeft al 5 x een klaplong gehad. Hij is in 2013 geopereerd aan 1 long. Nu is deze geopereerde long weer ingeklapt. ze hadden gezegd dat dit zeer nihil weer kon gebeuren maar helaas het is gebeurd. wat zou hij hieraan kunnen doen om te voorkomen dat hij in de toekomst weer een klaplong krijgt. hoe komt het eigenlijk dat hij herhaaldelijk een klaplong krijgt. heeft u tips voor ons om het te kunnen voorkomen. maar nu een andere vraag een arts in het ziekenhuis had gezegd dat het ook wel chronisch kon worden. wanneer wordt zoiets chronisch verklaard en wat houdt dat precies in. zou hij dan nog kunnen werken of sporten? Hopelijk heb u enkele antwoorden voor mij en tips om verder te kunnen. ik ben erg bezorgd om mijn zoon en wil hem graag helpen waar ik dat natuurlijk kan.
mvg koop.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
30-07-2015 om 11:14 uur

Het lastige van een klaplong is dat er verschillende factoren van invloed zijn op het ontstaan ervan. Lichaamsbouw, mannelijk geslacht en roken zijn vaak de klassieke kenmerken bij het ontstaan van een klaplong. Helaas is het soms ook door een trauma bij het sporten of ongeval het geval. Een recidief van een klaplong is meestal het gevolg van het feit dat de oorzaak niet geheel is opgelost. Er bestaat dan nog steeds de mogelijkheid dat er lucht kan komen tussen de twee longvliezen en zodoende de long kunnen laten inklappen. Het is dus van belang om te weten of de oorzaak voldoende kan worden behandeld. Om hier achter te komen wordt vaak een CT-scan gemaakt of wordt er tijdens een operatie, als behandeling van de klaplong, een mogelijk oorzaak gezien en verholpen. Nadat dit gebeurd is en de oorzaak goed behandeld is, neemt de kans op een herhaling wel af. Dat dit nu al 5x gebeurd is, is inderdaad niet normaal. Om een inschatting van de kans op herhaling te geven, is het in ieder geval belangrijk om de oorzaak te weten. De behandelend longarts kan dit u beter vertellen. Om de kans op herhaling in ieder geval te minimaliseren is stoppen met roken essentieel, mogen mensen niet meer duiken, oppassen met drukverhogende momenten in het begin etc.
Ik hoop dat u hier iets aan heeft.

Login of registreer om te reageren
30-07-2015 om 11:40 uur

beste Sebastiaan, bedankt voor het reageren op mijn vraag. Mijn zoon rookt gelukkig niet. De arts had verteld na de eerste keer dat het kwam omdat mijn zoon in een jaar erg de lengte is ingegaan en hij slank is zeg maar. Hierdoor zijn de longen te klein voor zijn lichaam de longen waren niet mee gegroeid. Tenminste zo heb ik het begrepen. Hij krijgt vandaag de uitslag van de ct scan en andere onderzoeken. Ben erg benieuwd. Maar waarom heb de arts iets over chronisch gezegd. Zou u dit uit kunnen leggen. en de arts had ook over blaasjes op zijn longen vandaar ook de scan. Als de blaasjes op de long zitten kan dit kwaad en hoe komt dat. Hopelijk wilt u mij nog een keertje helpen met antwoorden.

Login of registreer om te reageren