Keuzes maken

02-08-2015 om 08:29 uur

Wat is het toch moeilijk om mijn longen optimaal te beschermen. Ik gebruik standaard 2x 2 pufjes alvesco, spiriva en 3x per week azythromycine 500 mg. Het ging net een paar dagen best goed, het weer speelt hierin een grote rol. Droge lucht, temperatuur rond 25 graden, is ideaal. Gisterenmiddag moesten we even iets bij onze dochter afgeven en toen ik er binnenkwam 'proefde' ik al een benauwde rooklucht. Onze schoonzoon rookt (niet veel) en ook veel vrienden die er over de vloer komen. Onze dochter rookt af en toe mee. Er werd op dat moment niet gerookt en er stonden ramen open. Binnen 5 minuten werd ik hees en voelde dat mijn longen geïrriteerd raakten. Ik ben dan ook naar buiten gegaan. Dit korte moment in een voor mij verkeerde ruimte is weer voldoende geweest om opnieuw flink benauwd te worden. Vannacht zat ik beneden te vernevelen. Als mijn man vervolgens weer zegt dit helemaal niet te snappen, hij had niets geroken van een sigarettenlucht, maakt het me verdrietig. Ik kan er niets aan doen dat mijn longen zo heftig reageren. Ik mijd al feestjes waar gerookt wordt maar daardoor ontzeg je jezelf toch leuke dingen. Ik verhoog de alvesco nu naar 2x 4 pufjes en blijf voorlopig maar vernevelen met atrovent in de hoop dat de astma weer rustig wordt.
Hoe frustrerend.... (moest ik even kwijt)

Login of registreer om te reageren
03-08-2015 om 09:56 uur

Ik herken het wel hoor, ik gebruik maar heel weinig medicatie, 3 x per week alvesco, maar mijn beste vriendin heeft 2 husky honden papagaai en 5 parkieten, na een half uur ga ik zo wat dood ondanks ik medicatie tegen allergie gebruik ik kan eigen niet echt bij haar op bezoek, met rokers net zo niet te doen!

Login of registreer om te reageren
03-08-2015 om 10:44 uur

Ook ik herken dat heel goed. Ik heb nooit gerookt, toch longkanker gekregen en ook massale longembolieën en longinfarcten in beide longen.
Ik ben sindsdien heel snel buiten adem, en heb ook veel last van sterke geuren, en van rokerslucht. Ook buiten op een terras moet ik weggaan als iemand in de buurt rookt, want anders ben ik enorm benauwd. Mensen kijken soms raar als ik wegga, maar ik trek me er niks van aan.

Login of registreer om te reageren
03-08-2015 om 13:58 uur

Hoi Muziek
Begrijp heel goed dat je er verdrietig van wordt en je niet begrepen voelt. Ben dat zelf heel vaak tegen gekomen, gelukkig niet dat mijn man dit niet begreep maar in het algemeen. Ik heb met mezelf afgesproken nergens meer naar toe te gaan waar gerookt wordt ook al doen ze het nniet wanneer jij er bent, het hangt in het huis. Dan komen ze maar wat vaker bij ons langs de meeste begrijpen dit wel en voor mij werkt het en daar gaat het om, succes naar het vinden wat voor jou haalbaar is.
Blije dag Daysy

Login of registreer om te reageren
03-08-2015 om 14:06 uur

Muziek61, k weet wat je voelt en wil je n virtuele knuf sturen. Zelf heb ik er moeite mee met zulke uitspraken en voel me soms zo machteloos om t weer uit te leggen.
t Valt niet mee dat mensen die zo dicht bij je staan, je niet kunnen begrijpen...... dat geeft verdriet! Sterkte!!

Login of registreer om te reageren
03-08-2015 om 15:50 uur

Wat een lieve reacties! Dank jullie wel. Vanmorgen was ik met mijn buurman naar de fitness. Ik begeleid hem, hij heeft vasculaire dementie. Mensen van de COPD-groep hoorden meteen dat het (nog) niet geweldig gaat. Ook van hen kreeg ik begrip en bijval. Heb je af en toe nodig...
Ik vind het wel raar dat ik steeds als het fout gaat zo'n pijn hoog in de rug krijg en daarna trekt het via de borst weg. Ik heb het al vaker met mijn longarts en cardioloog besproken maar zij hebben er geen verklaring voor. Het best kan ik het beschrijven als een verkramping. Herkennen jullie dit?

Login of registreer om te reageren
03-08-2015 om 17:51 uur

Ja Muziek, dat herken ik. Als k veel benauwd ben, heb ik pijn hoog in mn rug soms stekend. Heb dat mijn la gevraagd en zij gaf aan dat t kwam door onrustige longen. Omdat t klopte bij mn klachten geloof ik dat t waar is, net als de "olifant" op de borst zeg maar.
Vind wel dat t een akelige pijn is, maar de arts heeft me wel gerustgesteld...

Login of registreer om te reageren
03-08-2015 om 19:09 uur

Het lijkt echt aanvalsgewijs te komen.
Bedankt voor je reactie, Milly.

Login of registreer om te reageren