V: HELP! zwangerschap en astma medicijnen

02-08-2015 om 09:55 uur

Ik ben nu 24 weken zwanger en ik heb astma. Ik gebruik Salbutamol en Budesonide (pulmicort) De huisarts zegt dat het gewoon mag en kan, echter ben ik toch bang dat het gevolgen kan hebben voor de ongeboren foetus. De laatste tijd was ik ook best vaak benauwd, gaat nu gelukkig weer iets beter. In Amerika heet Salbudamol : albuterol (Het gaat om dezelfde werkzame stof) En dit wordt mogelijk in verband gebracht met autisme. Ik maak me hier heel erg veel zorgen over. Ik ben echt heel bang en kan niet meer genieten van de zwangerschap!

Login of registreer om te reageren
03-08-2015 om 18:17 uur

Probeer je niet teveel zorgen te maken, das ook niet goed voor je kleine baby en jezelf!
Ben zelf 2 x zwanger geweest en heb beide keren salbutamol gebruikt, gestopt met oxis wat niet veilig was en overgestapt naar salbutamol wat volgens mijn arts wel mag.
Heb gelukkig twee gezonde kinderen gekregen! Mogelijk stelt t je wat gerust!
Probeer te geloven wat de arts je zegt, niet teveel rondsnuffelen op t net want dan zijn er straks zoveel dingen om bang voor te zijn.

Login of registreer om te reageren
03-08-2015 om 20:38 uur

Ik heb dezelfde combi gebruikt tijdens mijn zwangerschap. Zijn beide langdurig getest en veilig bevonden. Benauwd zijn tijdens je zwangerschap brengt meer risico's met zich mee.

Login of registreer om te reageren
03-08-2015 om 22:35 uur

Benauwdheid is zoals gezegd veel gevaarlijker voor je baby dan de medicatie die je inneemt. Bovendien is het verband tussen autisme en albuterol nog door geen enkel deftig wetenschappelijk onderzoek bewezen, laat je niet op stang jagen door wat je online leest! (Ik ben kinderpsychologe dus goed op de hoogte van deze zaken).

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
04-08-2015 om 14:03 uur

Geachte Zoeyzazoo,

Deze medicamenten kunnen veilig gebruikt worden in de zwangerschap. Het is inderdaad zo dat het niet goed onder controle zijn van je astma wel schadelijk is voor het kind, terwijl deze medicamenten veilig zijn bevonden.

Kortom: deze medicatie absoluut wel gebruiken.

Vriendelijke groet,

S.M. de Hosson,
longarts

Login of registreer om te reageren