temperatuurswisselingen iemand tips?

03-08-2015 om 15:31 uur

Hoi, Ik heb inspanningsastma en hyperventilatie.

Nu het zo warm is, krijg ik flink last van mijn ademhaling door de temperatuurswisselingen in ruimtes.
BV: Op mijn balkon is het nu warm. Ga ik naar binnen en naar mijn keuken toe is het daar hartstikke koel. Gevolg: ik zit meteen in een astma/hyperventilatie aanval. Moeilijk het verschil te ontdekken.

Voor mijn astma heb ik ventolin. Dit is normaal gesproken voldoende, gebruik het ook niet continu.

Login of registreer om te reageren
03-08-2015 om 15:33 uur

heeft iemand tips hiervoor? Hetzelfde probleem heb ik als ik buiten ben met dit weer en ik binnenkom bij bv een winkel waar airco is, of als ik buiten ben en ik kom binnen in een koele flat.

alvast bedankt!

Login of registreer om te reageren
03-08-2015 om 18:00 uur

Als t mogelijk is maar binnenblijven en op de morgen en avond je ding doen als t kan. Ms helpt t als ter preventie van een aanval de salbutamol puft? Succes ermee! Hoop dat t nu weer een beetje gaat?

Login of registreer om te reageren
03-08-2015 om 21:13 uur

Hallo Mar77,

Wanneer de overgang van warm naar koud met een tussenstap genomen wordt heb je kans dat de klachten minder of niet voorkomen.
Dus van een heel warm balkon naar een middel warme kamer en daarna naar de koele keuken.
Wanneer je gaat winkelen kun je een zomersjaal meenemen en die wanneer je de winkel met airco binnenkomt even voor je mond houden. Heb je die niet dan kan als noodoplossing een poosje je hand voor je mond misschien ook helpen.

Vergelijk met de winter. Van de warme kamer naar de koele gang en dan pas naar buiten waar het koud is. Ook hier is de sjaal vaak een hulpmiddel om de lucht een beetje voor te verwarmen.

Wat ook kan helpen is goed letten op: door de neus in ademen en door de mond uit ademen.
De neus verwarmd de lucht een beetje voor waardoor je longen misschien wat minder heftig zullen reageren.

Groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren
03-08-2015 om 22:32 uur

Het verschil tussen astma en hyperventilatie is denk ik hier wel belangrijk en kan je uittesten door na te taan of ventolin je hier helpt (=astma) ofniet (geen astma).. Als je zo vaak last hebt van je astma ben je misschien toch niet zo goed ingesteld en lijkt advies van een arts op z'n plaats. Is her hyperventilatie dan kunnen sessies bij een ademhalingstherapeut/fysio je misschien helpen.

Login of registreer om te reageren
04-08-2015 om 05:48 uur

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben sinds het voorjaar gaan minderen met astma-medicatie.
De meeste last in de zomertijd heb ik altijd als het zo warm is. Nooit beseft dat het de astma is. Gisteren preventief genomen voor ik naar buiten ging, en geen last van temperatuursverschil. Dat ben ik gaan beseffen nu ik jullie reacties lees. Thuis let ik er niet op. Die sjaal is een goede! heb er altijd wel eentje bij me gebruik het verkeerd ;)

Login of registreer om te reageren
06-08-2015 om 23:59 uur

Ik blijf gewoon binnen, deuren dicht, gordijnen op de zonkant dicht en indien nodig achter de ventilator. Wordt dan zo'n 24 graden, prima te doen. (Heb wel n partner die de boodschappen enzo dan doet).

Login of registreer om te reageren