Symbicort -> DuoResp Spiromax

17-08-2015 om 09:38 uur

Zojuist ontving ik een brief van de apotheek. Het patent op Symbicort is verlopen en andere fabrikanten mogen het nu ook op de markt brengen.

De apotheek heeft besloten dat ik in plaats van Symbicort turbohaler voortaan de DuoResp Spiromat krijg (beide met werkzame bestanddelen budesonide en formoterol).

Zijn er mensen die deze overstap ook gemaakt hebben of die de DuoResp Spiromat al gebruiken? Ben benieuwd naar de ervaringen.

Login of registreer om te reageren
20-08-2015 om 18:41 uur

Ik heb de duoresp gebruikt. Ik ben net gediagnosticeerd met astma. Ik moest ermee stoppen want ik kreeg uitslag, bultjes en de astma werd verergert doordat ik enorm ging hoesten. Heb na foster te hebben gebruikt nu weer een poeder inhalator gekregen, alleen formoterol, maar das helaas hetzelfde pakkie aan...
Ik las op een engels forum dat meer mensen klachten hadden over de duoresp.

Login of registreer om te reageren
23-08-2015 om 07:54 uur

Sinds 3 weken gebruik ik DuoResp Spiromat i.p.v. Symbicort. Tot nu toe merk ik geen verschil. Echter, afgelopen week was ik bij de praktijkondersteuner voor mijn jaarlijkse longfunctietest en zij vertelde dat Spirimat een lagere dosis heeft dan Symbicort. Hierover heeeft ze contact gehad met de apotheek. De apotheek heeft Spiromat op proef en het is dus zaak goed in de gaten te houden of je verschil merkt en evt. meer klachten krijgt. Voor mij is het nog te kort om hierover te kunnen oordelen, maar als ik merk dat mijn klachten verergeren ga ik zeker terug naar de praktijkondersteuner. Zij houdt klachten van patienten in de gaten en zal bij de apotheek zeker aan de bel trekken als dit middel niet afdoende werkt. Op dit moment is de apotheek ook verplicht je Symbicort mee te geven als je er op staat.

Login of registreer om te reageren
24-08-2015 om 19:38 uur

Okee bedankt voor de informatie! =) Ik ga het gewoon proberen en goed in de gaten houden.

Login of registreer om te reageren
29-01-2016 om 19:12 uur

Sinds sept spiromax, sinds een week of 3 ernstige mondschimmel wat verloopt naar de keel en verder.
Ben er goed ziek van.
Wat blijkt..de longarts had duidelijk in de brief gezet naar de huisarts, dat ik geen spiromax moet gebruiken, maar de symbicort.
Apotheek vindt het blijkbaar niet belangrijk ivm verzekering en gaf dus spiromax.
Op z'n minst hadden ze dit met mij moeten overleggen.

Daktarin werd mij voorgeschreven door huisarts, daar heb ik een hele nare reactie op gekregen, had shock verschijnselen.
Nu ga ik aan de natuurlijke antibiotica.

Maar wat ben ik kwaad zeg, heus wel beseffend dat je dit miss ook van andere medicatie kan krijgen.

Login of registreer om te reageren
01-05-2016 om 12:59 uur

Bij de topic "Ervaring overstap Symbicort naar DuoResp" staan nog veel meer ervaringen. Waaronder die van mij. Ik ben dus niet tevreden met de DuoResp. Sinds ik dit gebruik (nu 3 weken) heb ik het veel benauwder. De poeder is ook veel groffer dan die van de Symbicort en niet prettig om te inhaleren. Het is net zand en blijft daardoor merendeel op mijn tong plakken.

Login of registreer om te reageren
21-06-2016 om 04:23 uur

Ik heb een paar maanden geleden ook spiromax gekregen terwijl ik al meer dan 15 jaar symbicort gebruik, symbicort werd tijdelijk niet geleverd. Ook ik ervaar een verminderde werking van het medicijn spiromax. Klopt ook wel want de geinhaleerde dosis is niet het zelfde als de afgegeven dosis. Ik heb Teva hierover aangeschreven en gezegd dat ik hun label misleidend vind. Er staat 200/6 op terwijl er maar 160/4,5 wordt afgegeven. Hierop hebben ze mij een formulier opgestuurd want ze vinden dat een verminderde werking een bijwerking is. Ik ben het er niet mee eens.
Symbicort geeft 200/6 af, dus dat krijg je ook binnen. Van spiromax krijg je gewoon minder binnen. Ik heb het ook bij de apotheek aangegeven en heb gelukkig weer symbicort.
Ik ga nog wel even verder in discussie met Teva hierover en mijn huisarts.

Login of registreer om te reageren
21-06-2016 om 08:05 uur

Is het niet bij alle inhalatiemedicatie zo dat de geïnhaleerde dosis lager is dan de afgegeven dosis?
Met even googelen kom ik meteen tegen dat voor Symbicort 200/6 de geïnhaleerde dosis ook 160/4,5 is.

Login of registreer om te reageren
21-06-2016 om 10:59 uur

Hallo Solstice,
Ik weet niet waar je dat gevonden hebt, maar dit is wat ik gevonden heb:
De werkzame stoffen in dit middel zijn budesonide en formoterolfumaraatdihydraat. Elke
vrijgegeven dosis bevat 200 microgram budesonide en 6 microgram
formoterolfumaraatdihydraat.

Login of registreer om te reageren
21-06-2016 om 11:11 uur

Het staat ook gewoon in het farmacotherapeutisch kompas dus wat Solstice zegt klopt.

Login of registreer om te reageren
21-06-2016 om 17:08 uur

Citaat uit het farmacotherapeutisch kompas:

Samenstelling

ToedieningsvormSterkteVerpakkingsvorm
DuoRespTeva Nederland bv
Inhalatiepoeder Spiromax '160/4,5' 120 doses
Bevat per afgegeven dosis: budesonide 160 microg, formoterol(fumaraat) 4,5 microg.
Inhalatiepoeder Spiromax '320/9' 60 doses
Bevat per geïnhaleerde dosis: budesonide 320 microg, formoterol(fumaraat) 9 microg.
SymbicortAstraZeneca bv
Inhalatiepoeder Turbuhaler '100/6' 60 doses, 120 doses
Bevat per afgegeven dosis: budesonide 80 microg, formoterol(fumaraat) 4,5 microg.
Inhalatiepoeder Turbuhaler '200/6' 60 doses, 120 doses
Bevat per afgegeven dosis: budesonide 160 microg, formoterol(fumaraat) 4,5 microg.
Inhalatiepoeder Turbuhaler '400/12' 60 doses
Bevat per afgegeven dosis: budesonide 320 microg, formoterol(fumaraat) 9 microg.

Login of registreer om te reageren