43 jaar en ineens astma!

26-08-2015 om 11:06 uur

Beste allemaal,

Ik geef het toe. Ik ben ernstig in de ontkenningsfase. Heel kort:

Hele leven al chronisch verkouden. Vanaf november 2014 grieperig, ging over in hoesten, in april 2015 ernstige bijholte ontsteking (CRP+100) met koorts en benauwdheid (alsof ik door rietje ademde). Antibiotica, prednison en flutiscason neusspray gehad. Die laatste gebruik ik nog steeds.

Longarts 1e bezoek juli 2015. Longfunctietest, allergietest en ik moest in een soort microfoon blazen. Uitslag: zonder twijfel intrinsiek (niet allergisch) astma. Dat zag de arts aan de curves (netjes omhoog, daarna omlaag met een verzakking op het eind) en aan de test met de 'microfoon' waar hij zag dat er sprake was van ontsteking. Hij vond histamine provocatietest niet eens meer nodig, het was te duidelijk. Als ik iets verkeerd zeg, pin me er niet op vast, ik was zo van mijn stuk geslagen dat ik de helft heb gemist.

Ik viel van mijn stoel. Want ik had van mei tot juli geen klachten meer. Toch moest ik aan de inhalator (Relvar Ellipta/Fluticason), waar ik na 4 weken gebruik ineens enorme hoofdpijn van kreeg. Nu ben ik over op de Seritide (paarse ventolin zeg maar).

Mijn vraag aan jullie (ik geloof nog steeds niet dat ik astma heb..) is:

1. of je ook astma kunt hebben als je geen 'aanvallen' hebt, maar wel regelmatig (soms constant) het gevoel hebt dat je luchtpijp continue een stukje smaller is. Dit ondanks de inhalator

2. moet ik misschien een 2nd opinion laten doen?

3. moet ik nou echt mijn hele leven een inhalator blijven gebruiken terwijl ik geen aanvallen heb?

Misschien zeg ik domme dingen, excuus dan bij voorbaat. Ik hoop op jullie hulp.

Veel groetjes, Wilma (43)

Login of registreer om te reageren
26-08-2015 om 13:02 uur

Hoi Wilma,
Schrikken zeker? Als je het forum doorspit, kun je lezen dat velen je al voorgegaan zijn. 35 of 35 jaar gezond en opeens astma.
Seretide is geen paarse ventolin. Ventolin is een kortwerkende luchtwegverwijder, voor noodsituaties en kortdurende benauwdheid.
Serevent (een component van deze paarse) is een langwerkende (ca. 8-12 uur) luchtwegverwijderd met daarbij FlixoTIDE, dat is de ontstekingsremmer.
Ik denk dat je toch op het oordeel van de longarts af moet gaan, aan een l.f. test is heel veel te zien, ook dat je geen astma hebt (als dat zo is).
Het kan zijn dat je niet de juiste medicatie hebt, of te laag gedoseerd, maar je moet het wel plm. 6 weken de tijd geven, dan pas is de werking optimaal.
Ja, je moet je hele leven een inhalator blijven gebruiken (waarschijnlijk) om deze aanvallen te voorkomen.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
26-08-2015 om 13:02 uur

Edit: 35 of 45 jaar. Vervelend dat je na plaatsing geen correctie meer kunt toepassen.

Login of registreer om te reageren
26-08-2015 om 13:14 uur
Reactie op Thirza

Edit: 35 of 45 jaar. Vervelend dat je na plaatsing geen correctie meer kunt toepassen.

Ik kreeg 'ineens'' astma toen ik 60 was! Maar met de juiste medicatie heb ik er normaal gesproken geen last van. Alleen een luchtweginfectie ontregelt het.

Login of registreer om te reageren
26-08-2015 om 15:32 uur

Ook bij mij kwam het uit de lucht vallen op mijn 44ste. Ik ben in die periode heel veel gewicht verloren door flink te gaan sportevenement op mijn voeding te gaan letten. Ipv me beter te gaan voelen voelde ik me steeds slechter. Ik was benauwd bij inspanning had pijn op de borst en kon nog geen trap oplopen of stond al te hijgen als een paard. Dus naar de HA, daarna naar de cardioloog (verdenking agina pectoris). Bleek het niet te zijn. Veel onderzoeken volgde dus veel spanning want er was iets met mijn hart maar wat? Na tweemaandelijks van onderzoek kwam er een aangeboren hartafwijking uit, maar intussen was ik ook benauwd zonder inspanning en had ik vaak pijn op mijn borst. Cardioloog wilde een spoed operatie ivm het hart dus verwijzing longarts om te zien of ik een operatie aankon. Niet dus: ik had beide longen volledig ontstoken ivm astma. Geen operatie mogelijk. Rest van het verhaal is te lang maar inmiddels blijft mijn astma instabiel en heb ik al een keer of vijf mss vaker kantje boord gelegen. Mijn hart is inmiddels wel herstelt.
Heel veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
01-09-2015 om 06:54 uur

En wat je beschrijft als punt 1 kan wel een 'aanval' zijn hoor. Hoe dat zich uit is voor iedereen verschillend.

Login of registreer om te reageren
02-09-2015 om 10:03 uur

Dankjewel Daantje. Daar zat ik ook aan te denken. Een aanval in het 'mini'. Ik dacht dat een astma aanval hoort te zijn wat ik in april had, dus echt piepen en bijna niet kunnen ademen (beangstigend overigens).

Login of registreer om te reageren
30-09-2015 om 07:19 uur

Ik kreeg astma op mijn 34e. Kwam voor mij ook als een schok. Tijdens de zwangerschap begon ik met hoesten na het eten, ik dacht dat het kwam door de op dat moment beperkte ruimte in mijn buik voor het eten en maagzuur. Na de zwangerschap bleef ik hoesten (achteraf was dat dus een aanval). Na advies van mijn zus om toch maar eens een longfoto te laten maken (huisarts vond het eigenlijk niet nodig maar ging er mee akkoord om mij gerust te stellen), werden er vlekjes op mijn longen gevonden. CT-scan volgde en een onzekere tijd. Er werd met termen als longfibrose en sarcoidose gegooid, maar gelukkig voor mij werd als laatste intrinsiek astma vastgesteld. Ik heb nu een combinatiemedicijn Symbicort. Het gaat goed, weinig klachten, maar luchtweginfecties zorgen wel voor klachten. Ik heb ook vaker koorts tijdens luchtweginfecties en griep. Inspanning is een probleem soms. Laatst even gek doen met mijn dochter en ik kreeg een aanval. Wat de oorzaak is van het ontstaan van astma, geen idee! Verandering van hormonen? Mechanische afzuiging in huis? (zijn verhuisd in die tijd), gebruik van chloor tijdens werk? Of was er al een aanleg? Mijn ouders hebben altijd gerookt en ik heb tot mijn 28e thuisgewoond...

Login of registreer om te reageren
03-11-2015 om 08:16 uur

Herken je verhaal. Ik kwam 4,5 jaar geleden in een medische mallemolen terecht omdat ik een tumor in mn long bleek te hebben. Gelukkig alles verwijderd en ik kon gaan herstellen. Tijdens de longrevalidatie bij Salem knapte ik niet op en het vermoeden was dat ik astma had. Alle testen gehad, en ja hoor! Nooit ergens last van gehad vroeger. En nu loop ik al jaren te kwakkelen en de boel is moeilijk onder controle te krijgen.

Login of registreer om te reageren
03-11-2015 om 13:34 uur

Dag Wilma,
Ik kreeg astma op mijn 58jaar toen ik in de verzorging werkte ook niet allergische dus het kom ook voor als je ouder ben mijn vader had copd dus ik zal daar wel een staaltje van mee gekregen hebben

Login of registreer om te reageren