Hallo ik ben Irma

26-08-2015 om 23:53 uur

Ik ben 48 en heb sinds m'n 30ste ongeveer last van astma en toch blijven roken. De laatste jaren niet heel veel klachten, behalve bij een verkoudheid en dan gebruikte ik symbicort die goed hielp. Tot vorig jaar november, ik een zware verkoudheid kreeg met groen ophoesten en de symbicort niet voldoende hielp. Ik kreeg advies om een longfunctietest te doen. Deze ging heel slecht. Na een stootkuur prednisolon nog een keer longfunctietest en deze was nog slechter 54 % Huisarts verwees mij door naar de longarts. Conclusie astma en copd gold 2 longemfyseem. Longarts vertelde mij dat ik moest stoppen met roken, want anders zou ik met mijn AOW invalide zijn. Nou dat motiveert je wel om te stoppen. Ben 4 dagen na de diagnose gestopt en ben gelijk veel gaan wandelen en fietsen. Afgelopen week weer voor een longfunctietest geweest en er was 5 % verbetering. Ik heb heel veel moeite om het te accepteren. Mensen in mijn omgeving en zelfs mijn familie denken dat het wel meevalt, omdat ik nog gewoon uren kan fietsen en wandelen. Dat is soms best moeilijk. Ik kan er daardoor niet over praten. Vandaar dat ik me hier aanmeld.

Login of registreer om te reageren
27-08-2015 om 05:41 uur

Hoi sweet dusty
Welkom op het forum en ja stoppen met roken is een dat heb je al gedaan,veel beweging is ook goed en gezond eten. Leefomgeving is heel belangrijk en mensen begrijpen het niet want men ziet het niet. Je ziet er goed uit dus niet zeuren daar moet je mee leren omgaan is niet makkelijk maar oefening baart kunst.
Blije dag Daysy

Login of registreer om te reageren