V: klaplong na gebroken rib

28-08-2015 om 12:57 uur

Beste lezer,

Op 2 augustus kreeg ik 'snachts een hoestbui gevolgd door een vreselijke pijn. Een aantal dagen kon ik bijna niks van de pijn en heb veel pijnstillers geslikt. Daarna ging het wel weer, ik dacht een verrekte spier in mijn rug oid. Ik heb vanaf toen alles weer gedaan, huishouden, zwaar tillen etc. Ik gebruik atrovent en flixotide en die waren per ongeluk niet meegekomen zodat ik 5 dagen zonder zat en weer meer begon te hoesten.

Woensdag 19 augustus kreeg ik weer ergere pijn en ben uiteindelijk in het ziekenhuis beland. Er werd in 1e instantie gedacht aan een longembolie omdat mijn d-direem ook verhoogd was. De dag erna echter bleek na de scan dat ik voor een gebroken rib had, de 4e, en een klaplong van 3 cm en dat mijn long los van de vliezen lag. Dat had ik dus nooit verwacht en liep er dus al ruim 2 weken mee. De longarts wilde een drain plaatsen maar dat heb ik om diverse redenen geweigerd. De dag erna is er nog een foto gemaakt en de long was stabiel en ik kon naar huis vorige week vrijdag.

Mijn longarts (schat van een vrouw) heeft me de risicos verteld, ik mocht ten alle tijden terug komen en ze heeft zelfs een brief in het engels geschreven omdat we op mini cruise naar New Castle gaan op 2 september zodat een arts gelijk weet wat er aan de hand is mocht dat nodig zijn. Het gaat redelijk goed, geen pijn, voldoende lucht. Ik heb het gevoel dat mijn long weer redelijk ontplooid is, hij beweegt goed mee bij in en uit ademen. Vannacht kreeg ik wel weer een paar flinke steken, mss toch teveel gedaan die dag of iets van napijn? Net zoals ieder ander ben ik nu ook heel erg onzeker.......komt het terug? Klapt hij dan helemaal dicht? Herkenbare angst voor iedereen die dit heeft meegemaakt lees ik.

Nu heb ik een paar vragen waar ik nergens antwoord op vind, ik hoop dat u ze kan beantwoorden.
- Is een klaplong van 3 cm groot?
- Ligt bij iedereen die een gedeeltelijke klaplong heeft de hele long los en geeft dat extra risico?
- Hoelang duurt het ongeveer voordat die 3 cm aan lucht opgenomen is met veel rust?
- Heb ik nu evenveel kans op herhaling als iemand die een spontane klaplong heeft gehad of ligt dit anders bij een trauma klaplong?
- Ik heb er ruim 2 weken alles mee gedaan als voorheen, als er complicaties zouden ontstaan liep ik toen toch veel meer risico als nu met rust?

Alvast heel erg bedankt voor uw moeite en het lezen!

Mvg, Merano

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
31-08-2015 om 15:18 uur

Beste Minerva,

Vervelend wat er allemaal gebeurd is.

Een klaplong van 3 cm is beperkt. We hebben in Nederland afgesproken dat we tot 2 cm niets doen en deze is dus net iets groter. Is dus beperkt. In principe ligt toch altijd wel de gehele long los, dus dat is een bekend fenomeen. In het algemeen wordt de lucht buiten de long weer vrij snel opgeruimd door het lichaam. Hiervoor is niet echt een tijdspanne aan te geven.
Bij een trauma zoals een ribfractuur is de kans op een recidief veel kleiner dan bij een spontane pneumothorax.
Over het laatste kan ik niet echt een mening vormen, het feit dat u zich goed voelt, suggereert dat het beter gaat. Ik neem aan dat u een controle afspraak heeft bij uw longarts.

Veel sterkte, fijne vakantie ondanks alles.

Vr groet

S.M. de Hosson,
longarts

Login of registreer om te reageren
04-09-2015 om 13:55 uur

Beste S.M. de Hosson,

Heel hartelijk dank voor uw antwoorden! Ik ben vandaag terug gekomen van het uitstapje. De eerste nacht was de zee heel wild dus we gingen echt meters op en neer. Daar was mijn long duidelijk niet blij mee, voelde duidelijk de drukverschillen en kreeg ook weer wat pijn, paar angstige momenten gehad dus. De nacht erna was het heel rustig gelukkig. We hebben erg genoten van alles. Nogmaals bedankt voor uw moeite en duidelijke antwoorden!

Mvg, Minerva

Login of registreer om te reageren