Reactie op verneveling met atrovent

31-08-2015 om 19:25 uur

Hoi,
ik had vanavond vanwege toenemende benauwdheid verneveld met atrovent. Standaard gebruik ik 1x daags spiriva en 2x 2 pufjes alvesco. I.v.m gevaarlijke ritmestoornissen heb ik een ICD. Tijdens het vernevelen ging mijn hartslag omhoog om uiteindelijk op 120 bpm te blijven hangen. Ik heb niet eerder op atrovent zo'n reactie gehad, ben dan ook huiverig om nog een keer te vernevelen. Ik gebruik de atrovent in de verneveling nu ongeveer een jaar. Nu, na 2 uur heb ik eindelijk weer een rustigere hartslag. Ik snap niet waardoor ik nu een reactie heb gekregen, er is niets veranderd.

Login of registreer om te reageren
31-08-2015 om 21:06 uur

Slik je die azitromycine nog? Heb je al vaker verneveld met de atrovent terwijl je dat slikt? Misschien de combi?

Login of registreer om te reageren
31-08-2015 om 21:33 uur

Hoi Daantje,
de azythromycine 500mg had ik ongeveer een uur voor het vernevelen geslikt. Zou dat invloed op elkaar kunnen hebben? De azythromycine slik ik vanaf maart en ik vernevel met atrovent, indien nodig, sinds een klein jaar.
Bedankt voor je reactie!

Login of registreer om te reageren
01-09-2015 om 06:40 uur

Dat weet ik niet maar omdat je met de azitromycine ook bang was voor bijwerkingen op je hart schoot dat me te binnen.

Login of registreer om te reageren
01-09-2015 om 09:54 uur

Hoi Daantje,

Toen ik pas gestart was met azythromycine moest ik regelmatig een hartfilmpje laten maken ivm verlengde qt-tijd en bloedprikken ivm leverfunctie. Dit bleef stabiel. Dit was een duidelijke tachycardie. Ik heb vannacht toch nog een keer verneveld. Ik kreeg weer een reactie maar gelukkig niet zo als de keer daarvoor. Herstelde ook sneller.

Login of registreer om te reageren
01-09-2015 om 12:55 uur

Het kan zijn dat de spiriva en atrovent samen bij jou niet goed vallen. Ik zou even contact opnemen met je behandelend arts!

Login of registreer om te reageren
01-09-2015 om 13:24 uur

Dank voor je reactie.
Ook spiriva gebruik ik al meer dan een jaar. Geen problemen mee gehad. De spiriva neem ik 's morgens. Gisteren heb ik bijna 12 uur later met atrovent verneveld. Ik krijg zelf het idee dat ik opnieuw makkelijker hartritmestoornissen krijg. Ben in ieder geval blij dat ik een ICD heb.

Login of registreer om te reageren
01-09-2015 om 19:03 uur

Zowel spiriva als atrovent zijn familie van atropine,en van die stof is bekend dat het invloed kan hebben op het hartritme. Om die reden moet ik de spiriva tijdelijk stoppen als ik veel vernevel met ipramol (daar zit ook atrovent in). Anyway,better safe than sorry,ik zou ff overleggen.

Login of registreer om te reageren
02-09-2015 om 09:34 uur

Longarts is vandaag afwezig. Morgen word ik door hem gebeld. Ik laat nog wel wat weten.
Bedankt in ieder geval.

Login of registreer om te reageren
08-09-2015 om 17:34 uur

Het telefonisch consult afgelopen week ging mis door problemen met mijn gsm. Ik heb vanmiddag contact gehad met mijn longarts. Hij wil me op korte termijn op de poli zien en tot dan moet ik nog doorgaan met de azythromycine 500 mg. Doordat het een stuk minder warm is gaat het met mijn longen beter. Sinds een week heb ik niet hoeven vernevelen en volsta ik met 1x daags spiriva en 2x 2 pufjes alvesco 160.

Login of registreer om te reageren