Mijn geduld raakt zoek

01-09-2015 om 14:22 uur

Beste longforum-lezers,

Na jaren in de meelees-modus kruip ik er maar uit voor wat advies, want ik kom er zelf niet zo goed meer uit...

In Februari 2011 heb ik een longontsteking gehad (met zware keelontsteking), via de spoedpost antibiotica voor 7 dagen, mocht het niet verbeteren naar de huisarts. Deze stuurde me echter keer op keer naar huis, want ik moest eerst maar een weekje uitzieken, óf het was gewoon wat benauwd weer en zou wel meevallen. Enkele keren getest op vitamine tekorten, maar eigenlijk nooit een tekort gehad. Rond juni "boos" geworden en toen een longfunctietest waar niks uitkwam. Omdat de klacht toch aanhielden, uiteindelijk in augustus doorgestuurd naar de longarts. Hier ben ik (dmv een histaminetest) gediagnosticeerd met inspanningsastma. Medicijnen meegekregen en byebye!

Voor mij was de diagnose een enorme opluchting (mijn oma had COPD) en met volle moed begonnen met het nieuwe schooljaar en de medicijnen. Eind oktober ging het mis, enorm benauwd, pijn op de borst en gewoon 23 uur per dag slapen. Pijn in mn benen, armen, hoofdpijn, ofwel, algehele melaise. De huisarts (na vier keer bellen) stuurde me eerst naar huis om een weekje uit te zieken, vervolgens moest ik bloedprikken. Hieruit bleek een infectie, en werd mij verteld dat ik een luchtweginfectie had (longen klonken schoon). Drie maanden lang weer opbouwen, veel ziek (werd door iedereen aangestoken).

In de jaren daarna ging het eigenlijk elke keer zo, enorm ziek/beroerd en benauwd, paar weken uitzieken en vervolgens weer opbouwen. Regelmatig bij mijn huisarts gezeten, maar mijn longen klonken altijd schoon. Veel buisjes met bloed afgegeven, waar eigenlijk nooit echt iets uitkwam (een keer een iets verminderde vit. D waarde en een keer een verminderde vit. B12).

Toen ik in 2013 weer enorm ziek werd was de emmer voor mij vol en ben ik toch lichtelijk geïrriteerd naar mijn huisarts gegaan, uiteindelijk doorgestuurd naar een internist. Voor het eerst een arts die naar me luisterde! Was absoluut heel fijn, en er bleek ook verder niet iets mis te zijn met mijn lichaam. Een keer een "verkeerde" waarde voor de schildklier, maar bij herhaling geen probleem. Door de internist vervolgens doorverwezen naar een (nieuwe) longarts, hij vreesde dat het toch echt de astma was.

Bij de nieuwe longarts enorm goed ontvangen en gelijk omhoog gegaan in medicijnen (van 'sochtends en 's avonds twee keer puffen naar drie keer per dag), na enkele maanden nog niet veel verbetering en toen naar vier keer per dag gegaan. Hiermee ging het uiteindelijk een stuk beter. In februari weer begonnen met afbouwen, maar nu gaat het dus weer "mis". Met de enorm vochtige/benauwde dagen krijgt mijn lichaam zo'n klap dat ik niet meer in staat ben om normaal te functioneren. Mijn astma komt maar niet onder controle...

Mijn studie leidt enorm onder de problemen, ik heb al een jaar vertraging en kom ook nu weer niet verder. Stage lopen is veelal fysiek te zwaar. Vrienden spreek/zie ik weinig en ben ik (logischerwijze) ook wat verloren. Ik ga wel bijna elke dag naar mijn paard (=ontspanning). Ik loop tegen best wat onbegrip aan, al vind ik dat nog niet altijd zo erg. Afgelopen jaar wel een enorme **** van een mentor gehad, die me vertelde dat als ik minder uitging (wat ik niet doe) en wat meer aan school werkte en vroeger naar bed ging het allemaal waarschijnlijk niet zo erg was.....was wel even een oef! momentje.

Feit is nu dat ik dus niet meer zo goed weet wat te doen. Morgen heb ik een afspraak bij de longconsulente, omdat je niet meer gelijk bij de longarts terecht kan. Ik merk dat veel artsen mijn klachten niet begrijpen. Ik piep NOOIT en ben ook voor niks allergisch (allemaal getest). Qua inspanning heb ik ook niet altijd evenveel last, het is vooral het weer. Ik ben 23 jaar en kan niet een dagje naar de dierentuin zonder een rolstoel, dit moet toch anders kunnen??

Wie heeft er tips, adviezen of andere tekst die me vooruit kan helpen? Ik wil dolgraag uit deze situatie!

Groetjes,

Suzanne

Login of registreer om te reageren
02-09-2015 om 18:27 uur

Hallo Suzanne,

Wat moet het moeilijk voor je zijn om regelmatig uitgeschakeld te zijn.
Waar je rekening mee moet houden is, dat allergietesten niet altijd aangeven dat je ergens allergisch voor bent terwijl het wel zo kan zijn. Het is dus niet altijd goed vast te stellen waarop/waardoor je reageert.
Ook kan de reactiesnelheid waarmee je op een prikkel reageert van persoon tot persoon behoorlijk verschillen.

Heb je wel eens een dagboek bij gehouden waar je je klachten in zet. Maar vooral ook wat je gedaan hebt die dag en waar je was. bijv. kamer met vloerbedekking/zeil; ruimte met airco; ruimte waar dieren zijn; ruimte waar geschilderd werd; in tram/bus/trein gezeten.
Wanneer je dit een paar weken doet heb je kans dat je een patroon ontdekt in je klachten en zo kunt achterhalen waarom de klachten soms zo heftig zijn.

En prima wat je nu steeds doet afspreken met je longarts/longconsulente. Overleg ook wat je moet doen en welke medicijnen je moet gebruiken op het moment wanneer je klachten ineens erger worden.

Sterkte met het zoeken naar de oorzaak en nog beter met het voorkomen van je klachten.

Groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren
02-09-2015 om 22:30 uur

Als je met 4x per dag puffen goed functioneerde, lijkt het me een logische stap om dat terug te gaan doen als je klachten toenemen bij afbouwen. Uiteraard in overleg met de longconsulente of arts.

Login of registreer om te reageren
12-09-2015 om 10:48 uur

Ik ben ook niet allergisch maar kom met dettol of andere irritante luchtjes in mijn buurt en ik sla dicht.
idd als 4 keer puffen per dag helpt dan blijven doen. En de omgeving .... je zal het nog wel vaker horen die vervelende opmerkingen. Het is niet te zien dus heb je het niet. Veel succes en sterkte.

Login of registreer om te reageren
01-12-2015 om 14:15 uur

Hooi!

Bedankt voor de reacties!

Ik mag niet meer dan 2x pd puffen met de foster, omdat ik hartklachten krijg (hartkloppingen, pijn op de borst enz). Ik heb nu wel een andere puf extra (ipra-nogiets) en dat gaat wel goed (op de hoofdpijn na, maar ach).

Een allergiedagboek (zo heet dat toch?) heb ik eigenlijk nog nooit bijgehouden. Wel merk ik dat als ik in een totaal andere omgeving ben (als ik stageloop bijv.) niet minder of meer last heb. Wel merk ik het aan het klimaat (lagere vochtgehaltes?). Maar zowel met honden, paarden, stof ed merk ik eigenlijk niet veel verschil in benauwdheid. Maar het is zeker een idee om dit eens bij te gaan houden. Ik zal dit deze maand eens proberen! Ik heb wel al een app gedownload (Volari CODP) en merk dat ik hier ook heel veel aan heb!

Ook heb ik van de longarts een verwijzing gekregen naar een soort fysiotherapie tbv longrevalidatie. Hopelijk kan ik dat in januari beginnen (want mijn fysio is al op in de zorgverzekering)!

Login of registreer om te reageren