september 2015 - benauwd tijdens het sporten?

02-09-2015 om 07:17 uur

Benauwd tijdens het sporten?

Als je benauwd wordt tijdens het sporten, is het vaak moeilijk om dit toch te doen. Maar zelfs als je benauwd bent, is bewegen goed. Al moet je het dan misschien wat rustiger aan doen. Beweging versterkt de ademhalingsspieren en maakt dat je minder kans hebt op een longaanval. Luister wel naar je lichaam en ga niet over je grenzen. Voel je je weer beter, bouw dan langzaam je conditie weer op.

Tips om in beweging te blijven
- Doe een sport die je leuk vindt, dan houd je het beter vol.
- Neem de tijd voor een rustige, goede warming-up.
- Neem bij extra klachten een kwartier voor het bewegen een luchtwegverwijder.
- Heb je last van hooikoorts? Ga niet sporten op een tijdstip dat er veel pollen in de lucht zijn.

Wat doe jij als je benauwd bent bij het sporten?

Login of registreer om te reageren
17-09-2015 om 11:34 uur

Goed advies. Ga graag fietsen in het Mastbos, Breda. Onder windkracht vier gaat het, anders haak ik af.
Inderdaad niet over je grenzen gaan, dat bekoop je later. Ik heb een hometrainer die ik gebruik wanneer het buiten niet te doen is. Bewegen is belangrijk voor ons, doe ook twee keer per week fysio bij Ruud Vlieks, PMC Heusdenhout te Breda. Een advies om e.e.a. onder controle te houden, koop een saturatie/hartslagmeter bij Wouter Velthuis voor 3 tientjes. Werkt goed, www.handelsondernemingvelthuis.nl

Login of registreer om te reageren
27-09-2015 om 14:08 uur

dag allemaal,
ik heb met sporten ook last van benauwdheid voor ik gaat sporten neem ik mijn ventolin in maar zonder te sporten heb ik er ook last van. :-h

Login of registreer om te reageren
27-09-2015 om 14:28 uur

Ik word niet benauwd van sporten (geen inspanningsastma), maar als ik benauwd ben en ga sporten verdwijnt mijn benauwdheid. Gewoon lekker bewegen op de crosstrainer helpt voor mij.

Login of registreer om te reageren
14-05-2016 om 16:44 uur

Ik probeer nu iets minder fanatiek te sporten, wat totaal niet on mijn aard zit. Dat lijkt desondanks wel wat beter voor me. Ik heb alleen een probleem in de sportschool door de airco en/of openstaande ramen waar veel te koude lucht door naar binnenkomt. Mijn andere sport is fietsen, wat bij kouder weer ook niet ideaal is... Het is best lastig een sport te vinden waar je niet nog extra prikkels krijgt waardoor de astmaklachten toenemen.

Login of registreer om te reageren