V: Chronisch, fysio, elk jaar 20 beh. zelf betalen?????

02-09-2015 om 17:40 uur

Ik heb een chronische indicatie (COPD + Longkwab verwijderd vanwege tumor) en op basis daarvan heb ik wekelijks fysio (groepsverband).

Nu vertelt de fysiotherapeut (nu na 2 jaar behandelen) dat zij van verzekeraar hebben vernomen dat ik ELK jaar de eerste 20 behandeling zelf zou moet betalen. Terwijl mij nimmer iets is verteld en ik juist had begrepen "eenmaal chronisch is altijd chronisch".

Kan dit kloppen want zo wordt dit alles (naast alle andere kosten) wel een erg dure grap. Dan stop ik liever en zie wel hoe het gaat.

Login of registreer om te reageren
02-09-2015 om 18:42 uur

je moet even aan je longarts vragen in welke groep van de copd je zit heb je 3 of 4 is het inderdaad voor de verzekeraars duidelijk dat je niet hoeft te betalen als je eronder zit moet je betalen zo heb ik begrepen van mijn fysio

Login of registreer om te reageren
02-09-2015 om 19:10 uur

Het hangt natuurlijk ook nog af van je (aanvullende) verzekering.

Login of registreer om te reageren
02-09-2015 om 19:13 uur

Volgens mij moet je per aandoening 20 behandelingen zelf betalen, niet per jaar. Dus dan ben je na één keer 20 behandelingen betalen klaar.

Login of registreer om te reageren
03-09-2015 om 06:53 uur

Ik zou even met je zorgverzekering bellen, zij kunnen zeggen wat je vergoed krijgt in welke situatie. Zij weten immers ook je aanvullend pakket.

Login of registreer om te reageren
03-09-2015 om 07:04 uur

Beste Antonio_2e,

Alleen bij een eerste verwijzing voor een chronische indicatie dient een COPD patiënt (indien sprake is van stadium II of hoger van de GOLD Classificatie voor COPD) de eerste twintig behandelingen fysiotherapie zelf of uit een aanvullende verzekering te betalen.

Voor meer informatie zie ook:
http://www.longfonds.nl/nieuws/uw-recht-op-vergoeding-fysiotherapie-bij…
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoo…

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn.

Login of registreer om te reageren
03-09-2015 om 18:44 uur

Contactpersoon werkt slechts 3 dagen/week. Dus weer over het weekend getild. X(

Login of registreer om te reageren
06-09-2015 om 08:54 uur

Een chronische indicatie wordt maar voor 1 jaar afgegeven
(tenminste bij de VGZ en na een operatie, mijn ervaring)

Login of registreer om te reageren
06-09-2015 om 09:29 uur

@dominique:

Longfonds advieslijn geeft anders aan en het lijkt mij dat je niet elk jaar een nieuwe chronische verklaring nodig hoort te hebben want dan was het blijkbaar niet echt chronisch.

Login of registreer om te reageren
09-09-2015 om 09:38 uur

Probleem is uit de wereld geholpen. Verwarring voornamelijk ontstaan doordat vrijwel niemand exact weet hoe en wat en (vooral wanneer) welke DBC codes wanneer gebruikt moeten worden.

Kosten mankracht om e.e.a. uit te zoeken is waarschijnlijk hoger dan de betwiste rekening.

Uitleg advieslijn is enig juiste:

Alleen bij een eerste verwijzing voor een chronische indicatie dient een COPD patiënt (indien sprake is van stadium II of hoger van de GOLD Classificatie voor COPD) de eerste twintig behandelingen fysiotherapie zelf of uit een aanvullende verzekering te betalen.

Login of registreer om te reageren
09-09-2015 om 11:16 uur

Fijn dat er duidelijkheid is Antonio. En gelukkig geen extra kosten :)

Login of registreer om te reageren