Spiriva respimat en foster

03-09-2015 om 19:46 uur

Heb alles afgezocht maar kan nergens een antwoord vinden op mijn vraag. Ik gebruik toch al wel enkele jaren spiriva respimat 1x dgs 2 pufs en foster. Op advies van de la begin ik 'smorgens met de spiriva, ik ga daarna nog even in bed liggen of zoiets omdat het even duurt voordat het zijn werk doet en daarna gebruik ik de foster.
Nu hoor ik van iemand die ook copd heeft en dezelfde medicijnen gebruikt dat zij het net andersom doet omdat foster sneller werkt. Iemand hier die precies weet hoe het zit?

Login of registreer om te reageren
03-09-2015 om 19:51 uur

ook ik begin met spiriva, en een half uurtje later de andere luchtwegverwijders voor mijn astma.

jou methode is de juiste omdat in foster naast een luchtwegverwijder een beschermer zit, en nu je eerst de spriva (alleen luchtwegverwijder) gebruikt zijn de longen zo open mogelijk om de foster, dus de luchtwegverwijder en beschermer, zijn werk te laten doen.

Login of registreer om te reageren
04-09-2015 om 13:58 uur

Ik heb van mijn longarts het advies gekregen om de Spiriva voor de nacht te gaan gebruiken, omdat ik dan beter de nacht doorkom. In het begin is de werking sterker zegt ze. Ik vernevel eerst met een luchtwegverwijder, dan Spiriva en dan onderhoud.

Sterkte
Jippie

Login of registreer om te reageren
04-09-2015 om 16:45 uur

Ik idem dan Jippie. Heb spiriva gekregen ivm nachtelijke benauwdheid, dus neem ik die later op de avond. Daarna de onderhoudsmeds. Heb ook atrovent voor de nacht, zou ik die best dan voor de spiriva nemen?

Login of registreer om te reageren
04-09-2015 om 17:01 uur

milly, het antwoord is ja
eerst atrovent zodat de longen zo ver mogelijk open staan en dan de spiriva, die 24 uur werkt

Login of registreer om te reageren
04-09-2015 om 17:20 uur

Met atrovent en spiriva samen weet ik het niet omdat dat op dezelfde receptoren werkt, het een langer dan het andere. Als je die al blokt met atrovent, heb je kans dat je spiriva juist minder goed werkt. Ik gebruikte het ook niet samen.

Login of registreer om te reageren
04-09-2015 om 18:17 uur

Daantje/ Ems, hoe zou jij t doen met 2x daags 2 atrovent? Naast de spiriva voor t slapen en foster bij opstaan, half de middag en voor slapengaan. Neem zo rond 11-12 uur de eerste atrovent, de morgen is altijd pittig. Zou begin de avond beter zijn? Of bewaren voor als k vroeg in de nacht wakker wordt.... Ben r nog wat mee aan t stoeien eigenlijk...

Login of registreer om te reageren
04-09-2015 om 18:20 uur

Ik mag tot vier keer per dag extra atrovent en heb vaak het meest behoefte eind van de ochtend/begin van de middag of rond etenstijd 's avonds. Ik puf foster bij het opstaan, tussen vier en vijf en voor ik ga slapen en eklira bij opstaan en voor ik ga slapen. Ik pufte eerst ook atrovent bij het opstaan maar volgens de longverpleegkundige had de atrovent geen toegevoegde waarde naast de foster die ik dan ook pufte omdat dat sneller en krachtiger werkt en sinds ik dat niet meer doe mis ik het eigenlijk ook niet. Voor de nacht werkte het bij mij te kort en daarvoor heb ik nu eklira (en jij spiriva).

Voor mij is atrovent niet geschikt voor 's nachts omdat het te lang duurt voordat het optimaal werkt maar als je geen alternatief hebt, moet je wel.

Het is een kwestie van uitproberen denk ik. Iedereen is anders en iedereen heeft een ander dagritme. Je kan dit ook heel goed met de longverpleegkundige bespreken, gaf mij wel goede tips.

Login of registreer om te reageren
04-09-2015 om 18:21 uur

jammer genoeg kan ik je hier geen advies in geven. jij voelt wat je voelt en wanneer een puf fijn is, nodig is

Login of registreer om te reageren
04-09-2015 om 18:27 uur

Dat is zo Ems, maar wat is jou idee over de avond voor t slapengaan? Gaat dan of de spiriva of atrovent niet optimaal werken? Wat Daantje zegt heeft namelijk de la ook aangegeven dat atrovent ook in spiriva zit....
Daarom deed ik eerst spiriva, dan foster en daarna de atrovent. Zo van , als er nog plek is op de reseptoren dan pas voor de atrovent. t Liefst heb ik dat de spiriva t beste werkt, want de artovent werkt n uur of 4...
Sorry, beetje klungeleig geschreven.......... M
Bedankt voor t meedenken allemaal!!

Login of registreer om te reageren