V: Hoest en alsmaar "het hoofd dicht zitten"

05-09-2015 om 09:09 uur

Goedemorgen,

Ik ben 56 jaar, rook niet!

In 2008 ben ik naar de huisarts gegaan met klachten van hoest. Deze klachten had ik al jaren. Deze heeft een longfunctie test gedaan en die was oke, ook bloedonderzoek, dat was ook oke.
De inspanningstest was ook oke, ik fiets (racefiets) veel.

Toch heeft hij mij naar de longarts gestuurd, mijn hoesten was-is niet normaal (volgens huisgenoten en collega's), vermoeiend ook.

In 2008 ben ik bij een longarts geweest, hij heeft een scan gemaakt en zei toen dat ik vele longontstekingen had gehad volgens de scan. Alleen, ik zou dan niet weten wanneer. Wel had en heb ik regelmatig alle holtes ontstoken, hoest veel, pijn tussen de schouderbladen en op de borstkast, eigelijk erin. Maar geen koorts! Voel me dan wel lamlendig.

En zo stond ik daar buiten met medicijnen antibiotica, prednison en puffers. Thuis ben ik me rot geschrokken (in de apotheek vroegen ze: heb je dit allemaal nodig.....). Heb wel wat gebruikt maar ben ook weer gestopt. Dat dit alles niet zo handig was van mij snap ik ook, had met de huisarts moeten overleggen, wat nu.

In de tussen liggen de jaren ging het op en af, met hulp van de huisarts, maar begin dit jaar was het gewoon weer te erg. Dus ben ik weer (door een nieuwe huisarts) naar de longarts gestuurd.

Begin 2015 ben ik terug geweest naar de longarts, een andere als waar ik in 2008 ben geweest. De longarts die mij medicijnen heeft voorgeschreven: alvesco.
Wat de diagnose is is mij nog steeds niet duidelijk. De hoest blijft en weer alles zit dicht. Ik gebruik nu trouw de alvesco, 2x daags 2 puffen met een aerochamber. Maar ik heb het idee dat het niet helpt. Het hoesten blijft, en ik word er zo moe van, kan soms halve dagen slapen.
(Mijn huisgenoten en collega's maken weer opmerkingen)

Wat moet ik doen?

Groet Maria

Login of registreer om te reageren
05-09-2015 om 09:41 uur

Hoe lang gebruik je de alvesco nu? Dat moet je wel even zes weken de tijd geven om goed te gaan werken. Na die tijd teruggaan naar je arts.

Voor je holtes zou je kunnen spoelen met zout water (met een spuit of bijvoorbeeld de rhinohorn).

Login of registreer om te reageren
05-09-2015 om 13:06 uur

Misschien komt het probleem meer uit je holtes, zeker als je schrijft dat je hoofd vol zit. Zoals Daantje zegt: spoelen. Maak van 2 handen een kommetje, laat die even vullen door iemand anders (dat is handiger) met lauw water met zout (op een glas water 1 theelepel keukenzout, goed roeren) en opsnuiven. Lekker snuiven, laat het er maar gewoon uitlopen, doe het dus wel boven een wastafel.
Of houd je hoofd naar één kant en druppel datzelfde water in het neusgat dat boven zit.
Daarna hoofd op andere schouder leggen en dan het andere neusgat. Mag je gerust een aantal keren per dag doen.
En verder heel therapietrouw zijn, d.w.z. de Alvesco volgens voorschrift inhaleren.
En nooit meer zomaar een a.b. kuur halverwege stopzetten! Er bestaat een kans dat de bacteriën dan niet weg zijn en op den duur zelfs resistent kunnen worden.
Als je diep sputum op kunt hoesten kun je misschien vragen of dit op kweek gezet kan worden. Dat kan trouwens ook met een speciale wattenstok genomen worden uit je neusholte.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
26-10-2015 om 10:54 uur

Geachte majowi,

Excuus voor het late bericht terug. Ik had niet gezien dat deze nog openstond.

Het zou me niet verbazen als de diagnose astma is, maar dat kan ik natuurlijk met deze gegevens niet helemaal met zekerheid zeggen. Wel zien we vaak ontregeling van astma bij problematiek in de bijholten (en inderdaad astma en bijholteproblematiek zijn zelf ook vaak uiting van dezelfde ziekte!).
Ik zou dit toch even met uw huisarts bespreken, wellicht is het nodig dat u langer de alvesco moet gaan gebruiken en het helpt u bij therapietrouw als u precies weet waarom u dit moet gebruiken.

Vriendelijke groet,

S.M. de Hosson
Longarts.

Login of registreer om te reageren