GOLD 1, 2, 3, of 4, wie weet het ?

10-09-2015 om 11:29 uur

Hallo allemaal,

Inmiddels heb ik hier het 1 en ander gelezen en ik kom toch regelmatig die term tegen.

Mijn longarts praat niet in die termen , zegt ze. Ook niet over longinhoud, alleen over de longfunctie .....
Die van mij was 33 % en is nu 40% , maar wat zegt dat ? Ik heb COPD en Astma, wat de prognose is vertelt ze ook niet, behalve dan dat het erger zal worden als ik niet stop met roken.
Kan iemand mij meer vertellen hierover ??

Alvast bedankt !

Login of registreer om te reageren
10-09-2015 om 16:15 uur

Als je eens googelt op COPD en gold zal je de criteria vinden die bepalen in welke categorie je valt. Dit is onder meer de FEV1, dat is vermoedelijk de waarde waarnaar je longarts verwijst met 33-40% want dit is de beste indicator van benauwdheid bij COPD. Daarnaast speelt ook de tiffeneau-index een rol, dat is een andere waarde berekend vanuit je spirometrietesultaten.
Je longarts mag dan niet graag over categorieƫn praten, als je dat zelf wil heb je wel recht op die informatie en kan je zeker aandringen op meer uitleg hierover.
Wat prognose betreft doen veel longartsen niet graag een uitspraak omdat dat niet alleen bepaald wordt door bvb je goldcategorie of huidige longfunctie, maar ook of je nog rookt, of je veel opstoten of infecties hebt gehad, hoe fit je bent, hoe je gewicht is, of je nog andere gezondheidsproblemen hebt, enzovoort...
Ik hoop dat je hiermee al iets geholpen bent, maar wees iig niet bang om je vragen te stellen bij je arts, je hebt recht op duidelijke info!
Ik ga ervanuit dat je gaat proberen te stoppen met roken? Althans dat hoop ik? Stoppen is niet makkelijk maar het is nooit te laat, iedere sigaret die minder hebt gerookt is er een gewonnen voor je gezondheid! Ook hiervoor kun je begeleiding krijgen in de vorm van medicatie of counselling! Veel succes!

Login of registreer om te reageren
10-09-2015 om 16:47 uur

Heb je geen longverpleegkundige? Die hebben vaak wat meer tijd om dingen uit te leggen. Soms kan dat ook telefonisch of per mail rn en kunnen goedeĀ leefstijladviezen en praktische tips geven.

Login of registreer om te reageren
11-09-2015 om 18:45 uur

Bij die waarde zit je in Gold 3 , maar ik zou idd in gesprek gaan met je longverpleegkundige om het verhaal in wat voor categorie je zit goed uit te leggen. Rare longarts dat ze het bij de uitslag niet heeft toegelicht.
Bij mij werd het tijdens de uitslag nu precies 2 jaar geleden gelijk gezegd ( had toen een longinhoud van 52%) nu rond de 45% Fev1)Een ernstige vorm van COPD gold 3.

Login of registreer om te reageren
21-09-2015 om 13:17 uur

Bedankt dames voor jullie reacties.
Ik geloof dat ik dan toch de verkeerde longarts heb :( De termen waar Sien het over heeft heb ik nog nooit gehoord. Mijn longarts wil je me, nu bij het laatste bezoek mijn waarden waren gestegen naar 40%) al weer overdragen naar de huisarts. Ik heb n.l. nooit meer infecties of ontstekingen (pfff afkloppen maar) .
1 x een longontsteking gehad , dat is bijna 3 jaar geleden.
In Januari 2016 heb ik nog een controle afspraak , zonder functie-testen, alleen om haar te vertellen of ik nog ziek geweest ben in de winter. Zo niet.... dan kan mijn huisarts het wel overnemen volgens haar :-S
Daardoor kreeg ik de indruk dat het niet zo ernstig was !!

Login of registreer om te reageren
21-09-2015 om 15:46 uur

Als je stabiel bent kan je prima door je huisarts behandeld worden hoor, dat hoeft niet te betekenen dat je niet ernstig wordt genomen. Er zijn richtlijnen voor huisartsen die er vervolgens voor zorgen dat die je zonodig op tijd terug bij de longarts laat langsgaan. Wel mag je aandringen op meer klaar en duidelijke uitleg over je aandoening! Dit kan je huisarts of een longverpleegkundige ook doen. Eventueel kan je ook vragen of je een second opinion kan krijgen bij een andere longarts als je he zorgen maakt of je niet fijn voelt bij de huidige.

Login of registreer om te reageren
21-09-2015 om 16:27 uur

Als je huisarts een praktijkondersteuner heeft kan je daar vaak ook terecht voor vragen, inhalatieinstructie, longfunctietest etc.

Login of registreer om te reageren
22-09-2015 om 09:10 uur

Bedankt Daantje en Sien !
Dan laat ik me ( in januari ) toch maar terug verwijzen naar mijn huisarts, als er voor die tijd geen gekke dingen meer gebeuren. Ik denk dat ik me daar veel prettiger bij zal voelen. Zij is jong en doortastend en zal ongetwijfeld ingrijpen als het nodig is.

Login of registreer om te reageren
22-09-2015 om 12:23 uur

Hoi Kaylee, tegenwoordig heb je artsen die niet meer willen spreken over gold 1,2,3, of 4 maar spreken liever van klasse A t/m D. Het zou kunnen dat jouw arts daarom geen uitspraken doet. Klasse A t/m D geeft je klachtenpatroon weer en kijk meer naar jou als persoon, hoe vaak heb je klachten, wat zijn je beperkingen enzovoort, en zonder veel klachten en beperkingen kun je gerust volstaan met alleen de huisarts.
Zie b.v. de uitleg in deze link. Iedereen is anders immers...

http://www.spirometrie.info/goldrichtlijnen.html

Login of registreer om te reageren
24-09-2015 om 13:23 uur

Dank je wel Stefanie, interessante link. Ik vind het alleen verwarrend dat ze steeds andere benamingen bedenken. Dat doen ze bij heel veel ziektes , heb ik ervaren. De ene arts noemt het zus, de ander weer zo.
Later kom je er dan achter dat het om hetzelfde gaat .
Met COPD is het inderdaad per mens anders. Ik ken mensen die met een veel betere score dan ik, veel minder kunnen, en omgekeerd......

Login of registreer om te reageren
03-10-2015 om 10:42 uur

Ik heb longemfyseem, waarschijnlijk de erfelijke variant. De mate is me niet duidelijk.
Bij longfunctietesten scoor ik heel slecht; de uitslagen leiden tot de diagnose COPD Gold IV. Er zijn echter heel veel zaken, die daar niet meer stroken: hoge saturatie (ook bij inspanning na enige tijd), wisselende erg hoge en erg lage pols, als ik het benauwd heb lig ik het liefst plat op mijn rug (dan is die benauwdheid binnen een paar minuten weg) etc.
Is er iemand die dit herkent?

Login of registreer om te reageren