Longpatiënt vaak dupe van wisselen medicijn

17-09-2015 om 08:43 uur

AMERSFOORT - Mensen met een longziekte krijgen bij de apotheek vaak niet het medicijn dat de arts had voorgeschreven. Het wisselen van medicijnen leidt dan tot allerlei extra klachten en bijwerkingen. Dat meldde het Longfonds donderdag. Het fonds vindt wisselen zonder medische reden "onacceptabel".

Het Longfonds wil dat zorgverzekeraars niet langer invloed hebben op welke medicijnen longpatiënten meekrijgen. "Het inhaleren van longmedicijnen luistert nauw. Krijgt iemand een andere inhalator dan is een fout snel gemaakt en dan krijg je je medicijn niet goed binnen", aldus een woordvoerster. "Wisselen doe je in overleg met de arts en op medische gronden. We denken dat er nu vaak wordt gewisseld omdat het voor de zorgverzekeraar en apotheek aantrekkelijk is."
In Nederland hebben een miljoen mensen een longziekte zoals COPD (longbeschadiging) of astma.

Bron: telegraaf.nl

Login of registreer om te reageren
17-09-2015 om 09:59 uur

Het is toch te gek voor woorden dat hier in Nederland de zorgverzekeraars/politiek bepalen welk medicijn je krijgt en niet de (huis)arts? En het speelt al jaren. Ik heb het al een paar keer met inhalators gehad waardoor ik het bv heel benauwd en/of hartkloppingen kreeg. Vijf maanden geleden kreeg ik ineens andere oogdruppels die bijna in dezelfde verpakking zat en van dezelfde fabrikant kwam. Ik heb ze een dag gebruikt en direct waren beide ogen ontstoken en deed het dagenlang ontzettend zeer. Twee dagen geleden kreeg ik te horen dat men geen Ondansetron smelttabletten meer produceren omdat de zorgverzekeraars dit te duur vinden. Ik moet nu dus de gewone nemen die pas veel later werken en áls ze dan werken is de werking ook nog eens veel minder. En het rare is deze pillen zijn groter dan de smelttabletten dus wat voor 'vulmiddel' etc zit er allemaal nog meer bij in?

En dit zijn dan nog alleen maar een paar voorbeelden van dit jaar. En ik weet zeker dat er duizenden mensen zijn die dit soort dingen ook al jaren mee maken. De zorgverzekeraars geven prioriteit aan kapitaal sparen. Nou ja sparen eigenlijk is het gewoon beleggen wat ze met ons geld doen.. Maken ze winst dan krijgen ze een vette bonus en maken ze verlies dan verhogen ze gewoon de premie. En ik weet dat klinkt clichë maar zo werkt het dus wel.. Maar ja je kunt het ze eigenlijk niet kwalijk nemen. Ze worden beheert door mensen die weinig tot niiets met gezondheidszorg te maken hebben. En ze moeten ook nog eens spelen volgens de regels die ze van de politiek krijgen. En tja als je een beetje kan lezen en nadenken dan weet je wie in de politiek deze bezuinigingen al jaren aan het uitvoeren is. Die zijn hier dus écht verantwoordelijk voor.

Login of registreer om te reageren