Krachtraining zonder opwarmen? tips?

18-09-2015 om 08:25 uur

Hoi,

Sinds kort heb ik last van astma, heb daar medicijnen voor.

Maar nu zit ik af en toe in de sportschool, en dan wil ik opwarmen 5 a 10 minuutjes hardlopen en dat houd ik echt niet meer vol..
luchtpijp slipt gewoon dicht, en krijg het benauwd.

Nu vroeg ik me af wat een betere manier is om op te warmen, want dit bevorderd de krachttraining ook niet als ik dan al half uitgeput ben.. zijn er mensen met hetzelfde probleem en bijvoorbeeld opwarmen met lichte gewichten in de oefening die ze willen doen? of hoe doen jullie dat?

Login of registreer om te reageren
18-09-2015 om 08:55 uur

Hardlopen is al een redelijke zware inspanning als opwarming. Misschien zou je eerst 10 minuutjes rustig kunnen fietsen of eerder snelwandelen ipv echt hardlopen?
Gebruik je ook een puf voor het sporten? Daar hebben de meesten wel baadt bij. Ik merk zelf dat de benauwdheid in het begin altijd het sterkst is en daarna weer afneemt, maar dat is bij iedereen wat verschillend. Ik vond het daarom prettiger na de krachttraining te gaan hardlopen.

Login of registreer om te reageren
18-09-2015 om 12:16 uur

Sien heeft prima advies! Je zou zelfs gewoon lopen (10 minuten op de loopband) als warming up kunnen doen. Fietsen is echter ook prima.

Login of registreer om te reageren
18-09-2015 om 12:20 uur

Ik fiets meestal vijf tot tien minuutjes als warming up tenzij ik op de fiets ben gekomen, dan is dat al mijn warming up.

Login of registreer om te reageren
29-09-2015 om 10:47 uur

Ik loop graag hard. Ik heb vaak al voor de eerste kilometer al een aanval te pakken. Wanneer ik (maximaal een half uurtje voor het begin) een puf Ventolin neem heb ik echter nergens last van. Dit geldt eigenlijk voor alle lichamelijke inspanning.

Login of registreer om te reageren
30-09-2015 om 09:39 uur
Reactie op Janmanalles

Nu vroeg ik me af wat een betere manier is om op te warmen, want dit bevorderd de krachttraining ook niet als ik dan al half uitgeput ben.. zijn er mensen met hetzelfde probleem en bijvoorbeeld opwarmen met lichte gewichten in de oefening die ze willen doen? of hoe doen jullie dat?

Misschien kan je beginnen met een paar rek en strekoefeningen en dan zou je gewone lichte kniebuigingen kunnen doen. Of een paar keer een trap op en af lopen. 'T is heel simpel maar geloof me al snel zal je hart pompen als een gek en staan je longen wijdt open. En daarna op bv een duwdag beginnen met de borstkast. Dan zijn daarna bv ook meteen je armspieren opgewarmd en ga je daarmee verder.

Belangrijk is natuurlijk dat je na de opwarming en na elke oefening even rust en water neemt. Ben je na een opwarming of oefening half uitgeput dan neem je een minuutje langer rust. Tijdens die paar minuten rust ging ik dan ook mijn volgende oefening in mijn gedachten vast voor doen. Soort van geestelijke opwarming laat maar zeggen.

Login of registreer om te reageren