V: handleiding voor herstel na exacerbatie

25-09-2015 om 08:28 uur

Na een ziekenhuisopname van 10 dagen ivm een exacerbatie, ben ik gelukkig weer thuis. Doodmoe en geen conditie meer. Nu ben ik op zoek naar een schema om mijn conditie weer op te bouwen. Hebben jullie nog tips of schema's hiervoor?
met vriendelijke groet,
Andrie

Login of registreer om te reageren
28-09-2015 om 08:15 uur

Beste Andrie,

Heel vervelend de terugval in je conditie door de exacerbatie. Op onze website kun je lezen wat je kunt doen om de conditie te verbeteren bij astma of COPD.
https://www.longfonds.nl/astma/omgaan-met-astma/sporten
https://www.longfonds.nl/astma/omgaan-met-astma/omgaan-met-energie
https://www.longfonds.nl/copd/leven-met-copd/bewegen

Wij hebben geen speciaal opbouwschema voor conditieverbetering. Ik lees niet in je bericht hoe intensief je wilt trainen. Maar via google kun je wel een opbouwschema vinden en zou je op de sportschool aan je conditie willen werken dan krijg je daar advies.

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren
04-10-2015 om 11:28 uur

Hallo Andrie,

Fijn dat je weer thuis bent. Jammer dat een exacerbatie zo'n aanslag op je conditie is. Heb even terug gelezen in m'n agenda hoe ik er mee om gegaan ben na mijn laatste exacerbatie. Ik heb een soort van dagindeling gemaakt van afwisselend actie en rust, actie en rust. Actie waren in het begin heel gewone dingen zoals douchen (en rust), ontbijt klaarmaken opeten (en rust). Om circa 10.30 uur was ik al weer zo moe dat ik weer even ging slapen. Dan weer een poosje op en 's middags nog een keer slapen. 's Avonds op mijn gewone tijd naar bed. Tussen 22.30 en 23.00 uur. Gaf me het gevoel dat er ook nog iets op een normale manier kon. Ben ook iedere dag twee keer gaan wandelen omdat ik
graag buiten ben. De eerste paar keer kwam ik niet verder
dan de hoek van de straat en zag al op tegen de terugweg. Wanneer ik moest hoesten moest ik stilstaan omdat ik geen twee dingen tegelijk kon doen. Mijn benen voelden aan als stijve stokken. Na een week kon ik weer een rondje maken van circa 20 minuten. Heb nog wel een keer vriendschap gesloten met een lantaarnpaal en deze innig omhelsd toen het me even niet lukte. Maar ben ongeschonden thuisgekomen op eigen kracht.
Na een week thuis uit het ziekenhuis kon ik weer een hele ochtend opblijven en sliep 's middags. Ook ben ik toen weer gaan fietsen, in een beschamend tempo vond ik zelf.
Daar heb ik me overigens niets van aangetrokken want zo had ik weer veel meer mogelijkheden om buiten te zijn en familie en vrienden te bezoeken.

Inmiddels gaat het stukken beter met me. Mag nog beter maar omdat er naast de astma nu BE (bronchiƫctasieƫn) zijn geconstateerd is het weer zoeken naar een nieuw evenwicht. Werk weer gedeeltelijk, fiets weer in tempo en zwem iedere week.

Succes met je eigen herstel programma op stellen en luister vooral naar je lijf. Weet je niet of het lukt, probeer het en stel zo nodig je programma bij.
Zorg dat je altijd iemand kunt bellen die je op kan pikken wanneer je ergens staat en niet verder kunt.

Groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren
04-10-2015 om 17:08 uur

Dankjewel Spirit, is geen slecht plan!

Login of registreer om te reageren
05-10-2015 om 22:09 uur

Ik denk dat wat spirit aangeeft de nagel op de kop is: het is eigenlijk kwestie van je eigen plan te maken. Iedereen begint nl. van een ander basisniveau. Slim is idd om rust en activiteit zodanig af te wisselen dat je tegen de middag niet al door je hele energie heen zit. Daarvoor moet je eigenlijk al rusten voor je echt heel mie bent. Dat voelt onnatuurlijk aan maar je zult zien dat je zo aan het einde van de dag veel meer voor elkaar hebt gekregen! Heb geduld met jezelf, kleine stapjes vooruit tellen ook!

Login of registreer om te reageren