Exacerbatie met rhinitis

06-10-2015 om 19:37 uur

Hallo

Ik heb de laatste tijd meer last van mijn astma. Gisteren ben ik naar de kapper geweest en sedert gisterenavond is het dus weer erger. En vandaag ben ik nogal verkouden. Kan het dat die verkoudheid gewoon een extra symptoom is van astma? Zijn er nog mensen die dat voorhebben? Of is dat iets wat ik toevallig op hetzelfde moment heb opgenomen. Ik heb intrinsiek astma (dus niet allergisch).
Vanmorgen om 4u werd ik wakker met ademnood en ik kon niet meer slapen. Ik ben opgestaan, heb gepuft en heb extra kussens onder mijn hoofd gelegd, maar kon niet meer slapen. Is er nog iets wat ik kan doen in zo'n situatie?

Alvast bedankt voor de reacties.
Groeten

Hanne

Login of registreer om te reageren
06-10-2015 om 20:33 uur

Het lijkt me eerder dat je door de verkoudheid meer last hebt van je astma. Ik merk vaak dat als mijn longen al geprikkeld zijn door bijvoorbeeld een virus, ik ook heftiger reageer op andere prikkels zoals luchtjes bij de kapper.

Wat je bij verkoudheid kunt doen: xylomethazoline spray om je neus open te houden, spoelen met zout water voor je neus en holtes zodat viezigheid niet naar beneden naar je longen zakt, eventueel je medicijnen ophogen als je daarvoor afspraken gemaakt hebt met je arts en trek tijdig aan de bel als het niet goed gaat. Neem zoveel mogelijk rust.

Login of registreer om te reageren
07-10-2015 om 18:04 uur

Dank je Daantje, voor het advies.
Ik spoel nu mijn neus en neem neusdruppels, ik kan beter ademen daardoor.
Wat ik nu moet doen met mijn medicijnen is vrij onduidelijk. Ik neem normaal 3x2 pufs Inuvair, ik ben naar de HA geweest, hij heeft me Duovent voorgeschreven, maar niets gezegd over dosis. Ik ging naar de apotheek en zij zeiden 2x1 puf Inuvair en 3x1 puf Duovent. Ik kan mij niet voorstellen dat ik daarmee genoeg heb en ik snap ook niet waarom de Inuvair nu afgebouwd is, dus ik neem nu 2x2 pufs Inuvair en Duovent indien nodig (vandaag 2 keer).
Het lukt redelijk op deze manier, dus ik ga dit aanhouden tot ik naar de LA ga volgende donderdag. Ik hoop dat die mij kan helpen, ik ga om een tweede opinie te vragen; de vorige LA had mij voorgeschreven om dagelijks AB in te nemen, wat ik 6 maand gedaan heb, maar gestopt ben, omdat ik nog zieker werd. Hij zei dat hij anders niet meer wist wat hij nog kon doen. Het is dus 1j6m geleden dat ik nog naar een LA geweest ben.

Login of registreer om te reageren
07-10-2015 om 18:14 uur

Als je twijfelt of de dosis inuvair die je gebruikt de juiste is, zou ik contact opnemen met je huisarts of desnoods de apotheek je huisarts laten bellen. Het lijkt me aan je arts om dat te bepalen en niet de apotheek. Verder verstandig om op korte termijn de longarts om advies te vragen.

Login of registreer om te reageren
07-10-2015 om 18:18 uur

Blijkbaar heeft de HA het zo op het voorschrift geschreven.

Login of registreer om te reageren
07-10-2015 om 18:20 uur

Ah okee, dat kan natuurlijk ook. Dan zou ik idd volgende week overleggen als het tot nu toe te doen is.

Login of registreer om te reageren
09-10-2015 om 21:00 uur

Vanmorgen opnieuw naar de huisarts geweest en hij heeft nu medrol, antibiotica en paracodine voorgeschreven. Ik ben vandaag ook thuisgebleven van school. Ik hoop dat het snel beter gaat.
Groetjes

Login of registreer om te reageren